Konverteringsoptimering

Behöver du hjälp med att konverteringsgsoptimera din webbplats? Eller som vi säger – säljträna din webb.

Våra samarbeten har inga gråzoner, då vi vill att allt vi gör ska mätas från dag ett i Google Analytics. Detta, tillsammans med din personal som jobbar med att ta hand om dina leads och inkommande förfrågningar, är en viktig del i vår optimeringsprocess.

När du vill ha fler antal leads och konkreta förfrågningar på din webbplats är du varmt välkommen till oss på new customers. Låt oss berätta mer om vad vi kan göra för dig. Hur vi på new customers jobbar med konverteringsoptimering
Inför ett första möte ser vi gärna att du har arbetat fram en lista på vad du behöver hjälp med, mål och tankar. Att ha det som utgångspunkt bäddar för att vi snabbare ska kunna komma igång och även vara mer konkreta.
Allt är en process, även arbetet med att nå dina kunder på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Det kräver kontinuitet och tålamod för att klättra högt upp i sökresultatet och synas för ett breddat kundsegment, oberoende av vart i köpresan dina kunder befinner sig.
Vår up

Konverteringsoptimering
Konverteringsoptimering

Vad innebär konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering handlar för oss om en process där vi ökar andelen användare eller besökare på webbplatsen som tar kontakt, skickar mail eller att konkret startar upp en affär eller dialog med ditt företag.

Vi kallar det också att säljträna din webb, alltså att göra din webbplats till en del av din säljprocess, men också till en kanal möter dina kunder i sina egenvalda köprocesser.

 

Vad kan mitt företag tjäna på att jobba med konverteringsoptimering?

  • Ta vara på din redan befintliga trafik till din webb och få fler besökare att aktivt ta kontakt mer dig.

  • Öka antalet besökare på rätt del av din webb som gör rätt saker på den.

  • Öka antalet konkreta och kvalitativa inkommande leads.

  • Öka kvaliteten på dina leads.

  • Löpande kunna utveckla flödet av inkommande leads genom våra egenutvecklade system, välbeprövade metoder och kompetens som möjliggör tydligare och bättre mätningar.

Konverteringsoptimering handlar om att förstå och kunna se sina kunders behov och ge dem svar på det de i första hand behöver. Vi hjälper dig att få fler leads och förfrågningar.

 

Från ett sök på Google till en konkret affär

När vi på new customers arbetar med SEO och digital marknadsföring, utgår vi från vårt egenutvecklade system, välbeprövade metoder samt kompetens att optimera och maximera hela kedjan från en digital annons eller ett sök på Google, till en ny affär.

I detta är sökmotoroptimering ett effektivt sätt att ta dig in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.

 

Hur kan mina affärsnära sök på Google hjälpa mitt företag med fler affärer?

Visste du att 97 % av Sveriges befolkning söker på Google innan sina köp – oavsett om de befinner sig i researchsstadiet inför ett köp, jämför produkter eller vill handla nu? Syns du och ditt företag inte på Google då, finns du helt enkelt inte.

Våra SEO-konsulter arbetar med att analysera dina kunders sökmönster, samt övervaka ditt innehåll och dina tekniska förutsättningar, för bästa möjliga förutsättningar att ta viktiga affärspositioner på Google före dina konkurrenter.

Som din affärspartner ansvarar vi för att höja dina affärspositioner på dina viktigaste och mest affärsnära sök på Google. När kunden väl landar på din webb säljtränar vi den till att prestera bättre, så kallad konverteringsoptimering.

Nicklas Sångberg

Nicklas Sångberg

Senior Digital Affärsutvecklare

Fler vanliga frågor om konverteringsoptimering

Det första vi gör är att jobba igenom ditt företag genom vår process. Det innebär att vi alltid börjar med att analysera nuläget och vart dina konverteringar uppstår. Efter det tar vi fram en kalkyl på vilka värden vi tillsammans ska skapa.

Hur många leads behövs för att skapa en konkret affär? Vad får ett lead kosta? När vi vet detta, samt hur nuläget ser ut, konverteringsoptimerar vi hela kedjan från Googles organiska sök eller annons, till din webb och därefter processen som påbörjas när ditt lead har skapats.

Egenutvecklade metoder och system

Företag som anlitar oss vill i regel öka sin försäljning genom nya leads och fler kunder. Vi jobbar mycket med är att få rätt besökare och kunder, då det är här den konkreta affärskonverteringen ökar.
För att lyckas med detta, testar vi oss fram med stöd från våra egenutvecklade metoder och system som har visat sig vara mycket lönsamma.
Jobbar ni med datastyrda beslut?

Vår arbetsmetod och våra processer är baserade på att vi mäter din webbplats prestation och från dag ett samlar på oss värdefull data, som vi sedan löpande jobbar med för att lösa de frågor som är viktigast ur ett konverteringsperspektiv.

Konverteringsoptimering behöver inte handla om att få fler besökare, utan snarare om att skapa fler ”Call to actions” (CTA) på den befintliga trafiken. När vi har koll på besökare och avslut, kan vi successivt öka inflödet av besökare.

Tjänster vi som digitala byrå erbjuder:
-Sökordsanalys
-Strategi för affärsnära och mest lönsamma sök
-Optimering av On Page-innehåll
-Optimering av Off Page/ länkstrategi
-Optimering av drift och performance, så att det anpassas efter Googles Core Values
-Uppsättning av Google Analytics
-Uppsättning av Google Search Console
-Uppsättning av Google Tag Manager
-Övervakning av sökpositioner
-Övervakning av kvalitet/ content
-Övervakning av tekniska prestanda av webbplattformen
-Att proaktivt arbeta med att öka och förbättra konverteringstalen
-Digitala annonsstrategier
-Uppsättning och löpande optimering av Google Ads-kampanjer
-Uppsättning och löpande optimering av kampanjer på FaceBook och Instagram

Rätt arbete med CRO ska göra att du får:
-fler affärsnära leads, så kallade ”färdiggooglade kunder”, som mer eller mindre redan har bestämt sig för att det är dig de vill ha som leverantör.
-coachning av din hemsida och hur väl den presterar såväl tekniskt, som i %-konvertering.
-bättre kvalitet på dina inkommande leads och förfrågningar.

CRO är en förkortning av Conversion Rate Optimization och kallas för konverteringsoptimering på svenska. Så, CRO och konverteringsoptimering är alltså samma sak.
I takt med att digitaliseringen av marknads- och säljprocesser under de senaste åren har ökat, skapas en rad nya kunskapsområden och tjänster som behövs på marknadsavdelningen när man ska jobba med sin konverteringsoptimering.

Det går inte längre att blunda för detta och köra på som vanligt. Vill man växa och fortsätta driva ett framgångsrikt företag även i framtiden, så är den enda vägen för företag att ta in även dessa bitar i sin företagsutveckling.

Man kan också jobba som CRO, och då jobbar man alltså med att optimera dina konverteringar, vilket i en digital värld är helt avgörande för framgång eller icke framgång.
Vad en konvertering är skiljer sig en hel del mellan olika verksamheter och branscher, men principen är densamma. Konvertering handlar helt enkelt om att få besökarna på din webbplats att göra det du vill att de ska göra, och med CRO

Konverteringsoptimering handlar om en rad olika insatser, bland annat att:
-skapa rätt trafik till siten.
-webbplatsens navigering är tydlig.
-landningssidorna är säljande.
-ha en snabb webbplats, både via mobilen och datorn.
-webben är anpassad för att vara optimal i alla typer av visningsenheter och webbläsare.

En CRO:s roll är att ta ut en kompassriktning för företagets konverteringsresa med tydligt fokus på siffrorna, en resurs som driver frågan och pekar ut riktningen.
Är du nyfiken på att lära dig mer om CRO och vad en CRO-senior ansvarig kan göra för ditt företag? Tveka inte att höra av dig till oss. Du når oss på telefon, e-post eller via kontaktformuläret.
Vi ser fram emot att höra av ifrån dig och att tillsammans med dig säljträna din webb till att konvertera bättre.

Besökaren i fokus och datadrivna utvecklingsbeslut genom A B-testning

CRO handlar mestadels om att utgå från vad besökaren, alltså den potentiella kunden, vill ha för service.
Rätt arbete med att säljträna din sida ska göra att din Bounce Rate sjunker, antalet besökare ökar, samt att dina konverteringstal och uppsatta mål i Google Analytics ökar.

Vårt mål är att få dig att testa dig fram genom så kallad A B-testing, för att vi tillsammans ska kunna lära oss så mycket som möjligt om besökarna och därefter ta datadrivna utvecklingsbeslut. Servar vi dina besökare med vad de vill ha på rätt sätt, ökar våra konverteringstal.

Fler besökare behöver inte alltid innebära fler affärer. Men fler rätt besökare i rätt affärsläge, drivna av behovsrelaterade sök eller kampanjer, kommer definitivt att leda till fler affärer på din site.
Med hjälp av A B-testning kan vi svart på vitt se vad som funkar, och vad som inte gör det, vilket på alla plan gör vårt arbete mer effektivt.
På vilka orter i Sverige kan jag få tag på er?

Vår byrå i Stockholm ligger på Hammarby Allé 93, i Sundsvall hittar du oss på Hamngatan 21 och i Göteborg finns vi på Kobbegårdsvägen 7. Så vi finns nära dig i Stockholm, Göteborg och Sundsvall, men jobbar digitalt med kunder i hela landet.

Vill du ha hjälp med att öka din konverteringsgrad på din webbplats? Då är du varmt välkommen att kontakta oss på telefon, e-post eller via formuläret nedan.

Vår byrå i Stockholm ligger på Hammarby Allé 93, i Sundsvall hittar du oss på Hamngatan 21 och i Göteborg finns vi på Kobbegårdsvägen 7. Så vi finns nära dig i Stockholm, Göteborg och Sundsvall, men jobbar digitalt med kunder i hela landet.

Vill du ha hjälp med att öka din konverteringsgrad på din webbplats? Då är du varmt välkommen att kontakta oss på telefon, e-post eller via formuläret nedan.

Customer Intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

Referenser där vi löpande jobbar med konverteringsoptimering av våra kunders webb

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”

Kontakta mig

Fyll i dina uppgifter och skicka in formuläret nedan så kontaktar vi dig så snabbt vi kan.


    Agree to policies

    Genom att välja detta godkänner du behandligen av dina personuppgifter samt dataskyddspolicyn.