Köpa SEO



Om du söker efter något på Google, förväntar du dig att hitta svar. Hittar du inte det du söker redan på första sidan i sökresultatet, klickar du förmodligen sällan vidare till andra sidan, utan gör en ny sökning istället. SEO är en viktig del av din digitala marknadsföring som möjliggör för dig att på ett effektivt sätt ta dig direkt in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess, även kallat köpresa, där och då behovet av dina tjänster eller produkter uppstår.

Köpa SEO
Köpa SEO

Varför ska man köpa SEO?

Genom vår mix av kompetenser, samt egenutvecklade system och metoder, kan vi hjälpa dig med ett bra beslutsunderlag för din investering i Google som affärskanal.

Tillsammans med dig kan vi optimera och maximera hela kedjan från ett sök på Google, till en konkret affär på webbplatsen, där allt är mätbart från start.

Låt oss gå igenom vanliga frågor som brukar uppstå när man ska köpa SEO, samt hur vi på new customers jobbar i våra uppdrag.

 

Vad menas med SEO?

När man pratar om SEO, benämns det som:

  • SEO
  • Sökmotoroptimering
  • Sökordsoptimering
  • Search Engine Optimization

Kärt barn har många namn, men vilket ord man än använder är det ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används när en webbplats optimeras på ett så relevant och bra sätt som möjligt, för att Google ska ranka högt i sökresultatet före andra webbplatser. SEO och Sökmotoroptimering är mer förekommande än sökordsoptimering.

 

Varför ska man köpa SEO?

Gå till dig själv och ditt egna beteende när du söker efter en produkt, tjänst eller leverantör till ditt egna företag. Du gör din googling baserat på ett behov, där den som ligger högst eller högt upp i sökresultatet på Google och hjälper dig att svara på det du söker, är den du tar kontakt med.

Med hjälp av Google som affärskanal kan du ta dig in i dina kunders köpresa, där det genom löpande SEO-arbete är möjligt att driva mer organisk trafik från Google till din hemsida – oavsett vilket stadie av köpresan de befinner sig i.

Hög ranking kommer med andra ord ge dig större möjlighet att omvandla organisk trafik från Google till nya leads, med målsättningen att potentiella kunder ska bli betalande kunder. Gärna över en lång tid. Här är det viktigt att du tänker igenom vad du faktiskt vill få ut av av SEO-arbetet och vilka målsättningar du har med det.

 

SEO – Mätbart från från dag 1

Ett primärt mål när man som företag köper SEO, är ju att ranka så högt upp som möjligt på sina bästa och mest affärsnära sökord/sökbegrepp. Lika viktigt är vad som faktiskt kommuniceras när dessa visas.

Det viktigaste är ju att man får rätt typ av trafik till sin webbplats och vad trafiken faktiskt skapar, för att få fler leads eller konkreta köp. Därför är det otroligt viktigt att man i sitt SEO-arbete löpande mäter hur webbplatsen presterar och vilka resultat varje insats genererar, för att se vad som funkar respektive inte.

Med hjälp av Google Analytics, eller något annat bra analysverktyg, är det möjligt att se hur respektive sökord presterar och rankar från dag ett. Detta ser vi på new customers till att implementera direkt, för att från start se vad vårt samarbete genererar.

 

Delar av vårt SEO-arbete

  • On-Page SEO

För att du ska vara attraktiv i Googles ögon, så arbetar vi med ditt innehåll On page, alltså på din hemsida. Relevansen på ditt innehåll, även kallat content (texter, bilder, video, text, URL etc.) samt kvaliteten sett ur både Googles och framförallt besökarnas perspektiv, är en otroligt viktig del i SEO-arbetet.

Här använder vi oss av en rad tekniska verktyg för att räkna ut vad dina bäst presterande konkurrenter har för kvalitetspoäng på sitt innehåll och vad vi därefter behöver göra för att vara ännu bättre och hjälpa Google att snabbt serva de som söker med rätt svar.

 

  • Off-Page SEO

Här jobbar vi med att systematiskt och metodiskt anskaffande av rätt typ av kvalitet på externa länkar, vars syfte och mål är att befästa dig som en stark och relevant domän eller källa på ett specifikt område.

När man ska köpa länkar krävs rätt källor och att dessa inlänkar implementeras på rätt sätt för att skapa maximal effekt.

 

  • Teknisk SEO

Handlar om att t ex följa Googles web vitals, alltså de direktiv Google vill att vi ska hålla oss till – såsom hur snabbt din webbplats laddas, om den är mobilanpassad och hur du rent länkmässigt har satt siten.

 

6 tips när du ska anlita en SEO-byrå

 

  • Kolla upp tidigare uppdrag

Det första du ska göra, är att kolla upp vilka typer av uppdrag din SEO-byrå har jobbat med tidigare. Ring några referenser och se vad optimeringen har gett för affärsresultat för deras tidigare kunder. Detta kan spela stor roll om du har B2B-kunder eller B2C-kunder.

 

  • Fastna inte i långa avtal

Se till att du inte fastnar i ett långt avtal när du anlitar en SEO-byrå. Börja med ett kortare avtal, 6-12 månaderna, där du som köpare snabbt kan avbryta beroende på utfall eller hur ni funkar tillsammans. Det är viktigt att det känns rätt.

 

  • Erfarenhet gör skillnad på resultatet

Säkerställ att din SEO-byrå har minst 5 års erfarenhet inom branschen. Det brukar göra stor skillnad på effekt, då erfarenhet skapar tydligare möjlighet att se vilka insatser som krävs vid olika utmaningar.

 

  • Viktigt med rätt erfarenhet inom copy

Se till att din SEO-byrå har gedigen och rätt copyerfarenhet, eftersom texterna är en väldigt viktig del av SEO-arbetet. Det är skillnad på att skriva texter, och att skriva texter, om man säger så.

 

  • Spåra dina mål i Google Analytics

Säkerställ att din SEO-byrå kan sätta upp spårning av dina viktigaste mål i Google Analytics. Ett stort plus är om din SEO-byrå kan spåra vilka kanaler som drar in din trafik, vilken sida den landar på och vad värdet av skapade affärer eller leads är.

 

  • Kvalitativa länkar

Försäkra dig om att din SEO-byrå själv, eller via kvalitetssäkrade leverantörer, kan bistå dig med systematiskt och metodiskt anskaffande av länkar.

 

Kontakta oss när du vill köpa SEO

På new customers hjälper vi företag inom många olika branscher och erbjuder tjänster inom digital marknadsföring i syfte att nå toppen på sina mest strategiska och affärsnära sök. När du väljer oss som din affärspartner, är det precis vad du kan förvänta dig av oss.

Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri SEO-analys av din webbplats.

 

Så jobbar vi på new customers

Alla som förstår värdet av SEO, vill ranka högt och krigar för att nå topp 10. Vår uppgift är att hjälpa dig att nå dit.

När vi väl är insatta i din affär, gör vi sen sökordsanalys som innehåller de sökbegrepp just dina tjänster eller produkter behöver optimeras för. En del av analysen innebär också att jämföra hur dina konkurrenter rankar på Google, alltså hur de ligger till i sökposition, samt vad de plockar hem för trafik till sin hemsida i jämförelse med dig.

Här får vi en tydlig bild av vilka insatser som är nödvändiga både direkt och löpande.

 

Om du väljer att köpa SEO av oss på new customers

När vi arbetar med SEO vill vi jobba med dina mest strategiska och affärsnära sökord, som din målgrupp söker efter på Google för att hitta dina tjänster eller produkter.

Som din affärspartner har vi som mål att alltid ligga på första sidan på Google på dessa sökbegrepp, då det är här vi på allvar kan komma in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.

Tillsammans med dig tillvaratar vi din fulla potential på Google som affärskanal för att ge dig fler leads och konkreta affärer.

 

Vad ingår i SEO?

När du väljer att samarbeta med oss på new customers jobbar vi enligt följande process:

  • Förarbete och analys av webbplatsens alla sidor.

  • Till vem, vad och vart ska vi sälja?
  • Vilka sökord genererar vilka volymer?
  • Avgränsning av uppdrag – fokusområden tjänst eller produktgrupp.
  • Uppstart av SEO.
  • Löpande arbete – On-page, Off-Page och teknisk SEO.
  • Månatlig actionplan och uppföljning.
  • Månatlig rapportering, trend och utfall.

Få en kostnadsfri SEO-analys

På new customers hjälper vi företag inom många olika branscher och erbjuder tjänster inom digital marknadsföring i syfte att nå toppen på sina mest strategiska och affärsnära sök. När du väljer oss som din affärspartner, är det precis vad du kan förvänta dig av oss.

Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri SEO-analys av din webbplats.

 

Kontakta oss

Du når oss via telefonknappen, e-post eller med vår affärsansvarig. Vi ser fram emot att höra ifrån dig och genom SEO-optimering hjälpa dig att nå toppen på Google.

 

Nicklas Sångberg

Nicklas Sångberg

Senior Digital Affärsutvecklare

Fler vanliga frågor om att köpa SEO

Det finns lika många olika priser för SEO, som det finns SEO-byråer. På new customers har vi valt att ta ett helhetsansvar, där våra SEO-uppdrag till 99 % handlar om om att optimera dina viktigaste och bästa sökord.


Hur lång tid det tar att synas högst upp på Google beror helt på vilket utgångsläge du har för varje sökord, om det är lokala eller nationella sökord, vilka förutsättningar webbplatsen har innan arbetet drar igång och hur rådande konkurrens ser ut. Ju fler som krigar om affärspositionen och ju större värde ett sökbegrepp har, desto större och mer avancerat SEO-arbete krävs.

I regel brukar vi säga att det tar omkring 3-6 månader innan man kan börja se hur det går för sidan i fråga. SEO är som att springa ett maraton, snarare än en sprint, och för att det ska ge bra resultat krävs det att du jobbar kontinuerligt med din SEO för att vara så relevant som möjligt – både nu och i framtiden. Tålamod är en annan viktig ingrediens för framgångsrik SEO


Länkar är en del av SEO-arbetet och vi får många frågor om varför man ska skapa eller köpa länkar som pekar till sin egna webbplats. När man jobbar med SEO är en del av arbetet att se till att din webbplats har en hög relevans och att den är ”starkare” än andra. Att köpa länkar och implementera dem på rätt sätt, skapar en starkare domän genom att andra starka och trovärdiga källor på internet pekar mot din webbplats och bekräftar dig och ditt företag som en källa man ska gå till. Ska du köpa länkar, ska du alltid börja med att göra en analys av vilken kraft och vilken kontext dessa länkar skapas från. Vill du och ditt företag inte bli förknippad med porr, politik, droger eller budskap som du inte står för, ska du välja dina länkkällor med omsorg.

Att jobba med köpta länkar är helt enkelt ett arbete som kräver en analys före man köper, att man arbetar med länkarna på rätt sätt och att man sedan följer upp fördelad kraft av dessa. Man kan ju också få fler länkar genom att arbeta med detta själv via sina egna kontakter och samarbeten.

Köpta länkar ska gälla minst 2-3 år. När du köper länkar ska du också tänka till på vilka möjligheter din partner har att få fram fler och kraftfulla länkar. Köper du länkarna själv, är det viktigt att du är noggrann med vem du köper länkar av. Kolla upp företaget i fråga en gång extra innan du köper länk.

För bättre SEO krävs en genomtänkt och tydlig SEO-strategi och rätt insatser därefter för att nå de mål man har satt upp. I och med att alla webbplatser har olika förutsättningar innan SEO-arbetet drar igång och att konkurrensen alltid ser olika ut, krävs olika helhetsgrepp, man handlar i grunden om samma insatser.ger dig en tydlig bild av vart du befinner dig, samt ser till att det finns en tydlig actionplan att handla efter.

Customer Intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

Referenser där vi löpande jobbar med konverteringsoptimering av våra kunders webb

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”

Kontakta mig

Fyll i dina uppgifter och skicka in formuläret nedan så kontaktar vi dig så snabbt vi kan.


    Agree to policies

    Genom att välja detta godkänner du behandligen av dina personuppgifter samt dataskyddspolicyn.