Lokal SEO – Stärk din lokala närvaro

Visste du att närmare 50 % av alla sökningar på Google är lokala? Detta är en siffra som hela tiden ökar. Lokala kunder, som gör lokala sökningar efter lokala företag och leverantörer på Google, är en väldigt stark affärskanal.

Man brukar säga att ”business is local”, för alla affärer är lokala och det stämmer nu mer än någonsin. Att inte inkludera lokal SEO i din digitala marknadsföring kan således innebära att du går miste om en hel del fina affärer till en konkurrent, vilket vi utgår från att du inte vill. Låt oss berätta mer om hur lokal SEO fungerar och varför det är så viktigt att jobba med.

Lokal SEO
Mer om lokal sökmotoroptimering

Vad är lokal SEO?

Lokal SEO handlar enkelt förklarat om att synas när dina kunder söker på lokala sökord, alltså sökord med lokal förankring, där de befinner sig när sökningen sker.

Lokala kunder köper oftast av lokala företag, eller företag i närheten. Genom att jobba med lokal SEO tar du dig direkt in i kundens besluts- och köpprocess, där och då behovet av dina tjänster eller produkter uppstår.

 

Vad är lokal sökning?

Lokala sökningar på Google är ofta behovsrelaterade och man vill hitta den närmaste källan för att lösa behovet. Företag som erbjuder tjänster på en ort, och kanske på andra platser nationellt, har mycket att vinna på att jobba med lokal SEO.

3 bra exempel på situationer när en lokal sökning kan ske:

  1. Du bor i Sundsvall och du biter sönder en tand, vilket gör att du akut behöver besöka en tandläkare.

  2. Din bil stannar på ett väldigt olägligt ställe i trafiken i närheten av Örebro och du behöver vägassistans eller bilbärgning.

  3. Du är på semester i Stockholm och vill hitta stans bästa restaurang för en god middag.

Vad är ett lokalt sökord?

Låt oss ge dig några exempel på hur en lokal sökning kan se ut kopplat till ovanstående scenarion, för att göra det så konkret som möjligt:

  1. Exempel: ”tandläkare sundsvall” eller ”akut tandläkartid sundsvall”.

  2. Exempel: ”bilbärgning örebro” eller ”akut vägassistans örebro”.

  3. Exempel: ”restaurang stockholm” eller ”bästa restaurang stockholm”.

 

Så börjar din egen lokala SEO-resa

Har du kollat på hur ditt lokala sökresultat på Google ser ut? Har du därifrån gått vidare in till din egen hemsida? Är du tillräckligt lokal i din digitala närvaro?

Har du inte koll på detta än, rekommenderar vi att du börjar här för att förstå vad du vill synas på och därefter har att jobba med.

 

Hur vet jag vilka lokala sökord som är mest värdefulla för mitt företag?

Tänk på hur dina kunder kan använda Google för att söka på dina tjänster och ditt företag. Gör en lista på vad du själv skulle göra för sökningar på Google, tänkt utifrån ett kundperspektiv. Många gånger söker kunder på ett annat sätt än vad man själv tror.

Kolla lite på hur du ligger till i jämförelse med dina lokala konkurrent på dessa sökningar, då det ofta är en bra fingervisning.

Viktigt att ha med dig, är att det är bättre att sökmotoroptimera få relevanta sökbegrepp med bra sökvolymer, framför många med dålig relevans eller tunn sökintention som ligger långt från en kontakt eller ett köp.

 

Hur fungerar sökmotoroptimering?

Exakt hur man på bästa sätt jobbar med sökmotoroptimering finns det många teorier och idéer om. Det mest primära handlar om att på olika sätt stärka upp din domän, och göra det tydligt för sökmotorernas algoritmer att förstå vad den aktuella hemsidan innehåller och vad du har att erbjuda kunden.

Ställer du samma fråga till olika SEO-byråer, får du ofta olika svar på varför just den byrån är bäst lämpad för dig. Det finns egentligen inget facit när gäller sökmotoroptimering, utan handlar mer om generella riktlinjer som man bör följa, tålamod och tid till finjusteringar, samt kontinuerligt arbete kopplat till en initial strategi.

 

Vad menas med att man är relevant när man jobbar med lokal SEO?

Relevans är något som har en viss betydelse i ett visst sammanhang. Något som har relevans är med andra ord relevant, där sökmotorer som Google söker efter den som är just mest relevant. Syns man högst upp och möter kundens fråga och behov med relevant innehåll, är man helt enkelt en vinnare.

Lokal SEO handlar om att vara lokal – inte bara fysiskt, utan även på webben. Genom rätt och relevanta sökbegrepp med rätt information på din sida följer vi googles kärnvärden. Vår uppgift är att hela tiden öka din relevans, för att du ska klättra i ranking. När vi ser att du har klättrat viss mycket och tagit dig högt nog på dina lokala sök, ökar vi din försäljning.

 

Google Ads i kombination med lokal SEO

Parallellt med våra lokala SEO-uppdrag, jobbar vi i regel alltid med att annonsera på samma typ av lokala sökbegrepp. SEO och SEM tillsammans är en vägvinnande kombination.

Arbetet med att stärka upp organisk trafik på Google som en affärskanal tar tid och kräver tålamod, där vi med hjälp av Google Ads direkt kan sätta dig i kontakt med potentiella kunders egenvalda sökningar och annonsera i rätt affärsläge.

 

Vad är fördelen med att annonsera i sökmotorer när du vill marknadsföra dina produkter och tjänster lokalt?

Det finns många fördelar med att annonsera på Google. Den främsta är att när du annonserar på Google ökar du sannolikheten att personer på en lokal marknad, men även nationell eller internationell, hittar till din webbplats när de söker efter tjänster, produkter och information de behöver.

 

Lokal sökmotoroptimering kräver även lokal närvaro på webbplatsen

Att arbeta med SEO handlar inte bara om att få upp dina viktigaste sökbegrepp så högt som möjligt i Googles sökresultat. Det är en del av en helhet för att skapa de riktigt bra affärsresultaten.

Därför är det också viktigt att ha en webbplats som tar hand om det lokala söket på bästa sätt och ger dig de leads du vill ha. Ett lokalt sök ska även ge en känsla av lokal närvaro i text, bild, adress och telefonnummer.

På så vis kommer din webbplats hjälpa dina potentiella kunder att fatta rätt beslut och din sida konverterar potentiella kunder, till betalande kunder.

 

Google My Business – en annan viktig del av lokal SEO

Google My Business är ett kostnadsfritt och effektivt verktyg som du använder för att hantera hur ditt lokala företag visas upp på Google och till exempel på Google Maps och i Sök. När du har kunder som finns på en viss plats eller inom ett visst serviceområde, gör Google My Business det med andra ord enklare för dina kunder att snabbt komma i kontakt med dig.

Faktum är att kunder anser att det är dubbelt så troligt att verifierade företag på Google är pålitliga. Man kan alltså säga att det fungerar som en kvalitetsstämpel för din verksamhet.

Genom att hantera ditt företags digitala närvaro i Google My Business, kommer du få en större yta i Googles sökresultat där kunden direkt får upp din webbplats, dina kontaktuppgifter och adress på Google Maps. På så vis gör du det lättare för potentiella kunder att hitta dig och de tjänster du erbjuder.

På new customers ser vi Google My Business som en viktig del när vi arbetar med lokal SEO. Vi kan hjälpa dig att förbättra din lokala sökmotoroptimering genom att sätta upp Google My Business enligt best practice för just dig och ditt företag.

 

Varför bra recensioner är viktigt när du jobbar med lokal SEO

Oavsett vilken källa som visar dina recensioner, är detta en viktig hörnsten i din marknadsföring som potentiella kunder kommer vända sig till i sin besluts- och köpprocess.

När dina kunder ska skapa sig en uppfattning om företagen som finns att välja bland när de är i behov av något, har man bara några få sekunder på sig att göra ett första intryck. Har du fina recensioner som syns på Google och ger en känsla av att ditt företag är tryggt och seriöst, ökar möjligheterna att den som söker väljer dig framför en annan aktör.

Dina potentiella kunder googlar för att bilda sig en uppfattning och därefter ta ett beslut om vem de ska vända sig till. Då är det viktig med recensioner där andra går i god för dig, som ett seriöst och bra lokalt företag.

 

Googles ständiga utveckling och hur vi jobbar med lokal SEO

Google förbättrar hela tiden sin service och tjänst, där det som SEO-byrå gäller att uppdatera sitt innehåll och anpassa sig efter Google Core Values. Detta arbete är konstant och det tar tid att bli den som är mest relevant och ger sökmotorerna de bästa svaren.

Den som servar kunden med rätt information, snabbt och med så liten datamängd som möjligt, har chansen att ta sig till topp 10 eller hela vägen till toppen.

Google som sökmotor har utmaningar att tyda de stora mängden data som finns att serva oss med. En del av vår uppgift är därför också att optimera ner mängden data och se till att vi har snabba och rätt anpassade mobilversioner. Vi mäter din webbplats kvalitet och snabbhet med hjälp av Googles egna verktyg för att direkt kunna se och förstå rätt värden på det vi optimerar.

 

Hur vi på new customers jobbar

För att optimera din webbplats för lokala sök, tar vi först reda på hur dina kunders behov ser ut. Vi gör en analys på vilka sökbegrepp som driver dina mest affärsnära, och för dig mest lönsamma, sökord att optimera.

Vi jobbar efter en process där vi övervakar kvaliteten på ditt innehåll, vilken kvalitet din webbplats har sett till prestanda och hur dina söksvar ser ut när dina potentiella kunder väl söker på dessa.

Vad som också är viktigt att tänka på, är att bara för att man rankar högt upp i sökresultaten, är det inte en garanti att man får fler kontakter eller leads. Allt är ett samspel mellan vilka kundernas behov är och hur man svarar upp på det från ett sök till en affär.

I de uppdrag vi åtar oss, går vi på new customers in som en affärspartner som hjälper våra kunder att utveckla nya affärer på Google som affärskanal, där vi optimerar hela kedjan från ett sök till en affär. Detta kallar vi för konverteringsoptimering och är en viktig del av vår process.

 

Vår process

  • Förarbete och analys av webbplatsens alla sidor

  • Till vem, vad och vart ska vi sälja

  • Vilka sökord som genererar vilka volymer

  • Avgränsning av uppdrag – Fokusområden tjänst eller produktgrupp

  • Uppstart av sökmotoroptimering

  • Löpande arbete On-page / Off-Page

  • Månadsvis actionplan – Rapport och uppföljning

  • Månadsvis rapportering – Trend och utfall

Få en kostnadsfri SEO-analys

Vårt bästa råd till dig, är att du ser till att göra rätt från början och anlitar specialister, och då finns vi här – bara ett samtal bort.

På new customers hjälper vi företag inom många olika branscher och erbjuder tjänster inom digital marknadsföring, i syfte att nå toppen på dina strategiska och affärsnära sök.

Vår huvudsakliga uppgift är att göra vad som krävs för att nå just hit, vilket vi gör enligt våra väl beprövade metoder, arbetssätt och gemensamma kompetens.

Vill du jobba med lokal SEO och veta hur din hemsida presterar idag, samt vilken potential som finns? Då är du varmt välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri SEO-analys.

 

Hitta till oss på new customers

Vår SEO-byrå finns i Stockholm, Göteborg och Sundsvall, men vi jobbar med kunder i hela Sverige. Adresser till våra kontor:

  • I Stockholm: Hammarby Allé 93

  • I Göteborg: Kobbegårdsvägen 7

  • I Sundsvall: Hamngatan 21

Robert Nyberg

Robert Nyberg

Senior SEO specialist

Customer Intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

Referenser där vi löpande jobbar med konverteringsoptimering av våra kunders webb

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”

Kontakta mig

Fyll i dina uppgifter och skicka in formuläret nedan så kontaktar vi dig så snabbt vi kan.


    Agree to policies

    Genom att välja detta godkänner du behandligen av dina personuppgifter samt dataskyddspolicyn.