SEO Företag

Är du i behov av ett SEO-företag som kan hjälpa dig att nå toppen på Google på dina mest affärsnära sökord? När du söker efter något på Google, förväntar du dig förmodligen att hitta ett svar du är nöjd med – och snabbt dessutom. Hittar du inte ett sökresultat som du är nöjd med på första sidan, går du sällan vidare till nästa sida på Google, utan gör istället en ny sökning. På samma sätt fungerar det med dina kunder. Gissningsvis vill du vara ett alternativ för dem på första sidan när de söker på produkter eller tjänster som du erbjuder, och inte förlora potentiella affärer till dina konkurrenter.

SEO företag
SEO

SEO företag

Bra SEO handlar för oss på new customers om att göra din hemsida mer attraktiv för både Google som sökmotor och potentiella kunder, och ge den bättre placeringar på specifika sökord bland sökresultaten. Låt oss gå igenom vanliga frågor som brukar uppstå när man ska investera i SEO, hur det kan ge dig fler affärer och hur vi som SEO-företag jobbar i våra uppdrag.

 

Varför ska jag anlita ett SEO-företag?

Visste du att det finns över 200 faktorer som påverkar webbplatsen och dess ranking? Det betyder att det finns mycket att göra vid SEO-optimering av en webbplats och att det är ett arbete som måste ske löpande. Engångsinsatser hjälper föga och kommer inte ge dig det resultat du vill ha.

Har man inte resurserna och kunskapen inhouse, kan det vara svårt att själv göra jobbet, vilket också är anledningen till att många företag väljer att samarbeta med ett SEO-företag med expertis inom SEO.

 

Hur hittar man rätt sökord?

För att veta vilka sökord man ska jobba med, behöver man börja med att lista sina viktigaste sökord som känns närmast sitt erbjudande och sina mål, för att hitta rätt riktning när man ska göra sin sökordsanalys.

Branschtermer skiljer sig ofta från hur kunder söker och eftersom målsättningen är att i ett första steg fånga upp och driva trafik, måste man veta hur sina kunder söker för att därefter kunna skapa innehåll som är relevant nog. Allt detta får man svar på i sökordsanalysen.

Det är också viktigt att man analyserar sina konkurrenter för att se vilka sökord de syns på och hur de kommunicerar. Om de rankar högt, har de sannolikt relevant innehåll, vilket kan vara en bra indikator på vad ens kunder vill ha samt för planering av sitt eget innehåll till webbplatsen utifrån de sökord man väljer.

 

6 tips för att välja rätt SEO-företag

1.Kolla upp referenser

Till att börja med, bör du kolla upp vilka typer av uppdrag det SEO-företag du överväger att välja har jobbat med tidigare. Kontakta några referenser och se vad optimeringen har gett för affärsresultat för deras tidigare kunder. Detta kan ha en stor betydelse, beroende på om du har B2B- eller B2C-kunder.

2.Se till att SEO-företaget har erfarenhet

Kolla upp att din SEO-byrå har minst 5 års erfarenhet inom branschen. Det brukar göra stor skillnad på effekt, då erfarenhet skapar tydligare möjlighet att se vilka insatser som krävs vid olika utmaningar.

3.Bind inte upp dig på långa avtal

Se till att du inte binder upp dig på ett långt avtal när du anlitar en SEO-byrå eller -konsult. Börja med ett kortare avtal, förslagsvis 6-12 månaderna, där du snabbt kan avbryta samarbetet beroende på utfall eller hur ni funkar tillsammans. Det är viktigt att det känns rätt.

4.Säkerställ att rätt copyerfarenhet finns

Viktigt är att SEO-byrån i fråga har gedigen och rätt copyerfarenhet, eftersom texterna är en spelar en stor betydande roll i SEO-arbetet. Det är skillnad på att skriva texter, och att skriva texter, om man säger så.

5.Arbetet ska spåras från dag ett

Se till att SEO-företaget sätter upp spårning av dina viktigaste mål i Google Analytics. Ett stort plus är om de kan spåra vilka kanaler som drar in din trafik, vilken sida trafiken landar på och vad värdet av skapade affärer eller leads är. Rapportering av detta ska du få på månadsbasis. Kan de inte erbjuda detta, råder vi dig att vända dig till en annan leverantör, då detta är en viktig del av SEO-arbetet.

6.Kolla upp vilka möjligheter som finns till länkar

Försäkra dig om att SEO-byrån själv, eller via kvalitetssäkrade leverantörer, kan bistå dig med systematiskt och metodiskt anskaffande av länkar. Detta är en viktig del för framgångsrika resultat av sitt SEO-arbete.

 

Så kan vi på new customers hjälpa dig som ska köpa SEO

SEO är en viktig del av digitala marknadsföring som gör det möjligt att på ett effektivt sätt ta dig direkt in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess, där och då deras behov uppstår.

Genom den mix av kompetenser, samt egenutvecklade system och metoder, som vi på new customers har att erbjuda, kan vi hjälpa dig att ta fram ett bra beslutsunderlag för din investering i Google som affärskanal.

Tillsammans med dig kan vi optimera och maximera hela kedjan från ett sök på Google, till en konkret affär på webbplatsen, där allt är mätbart från start.

 

Vad gör ni som SEO-företag då ni jobbar med sökmotoroptimering?

Analys –  Det första vi som SEO-företag gör, är att sätta oss in i din affär. När vi har gjort det, gör vi en sökordsanalys av de sökord som ligger närmast ditt erbjudande och således behöver optimera din webbplats för. En viktig del av analysen är också att jämföra dina positioner Google med dina konkurrenter, samt vad de drar för trafik till sin hemsida i jämförelse med dig.

On-page SEO – Denna del handlar om att optimera olika landningssidor på din webbplats, såsom titel-taggar, meta descriptions, innehåll/content, internlänkning etc.

Off-page SEO – För att optimera din digitala närvaro utanför webbplatsen och påverka din ranking positivt, jobbar vi bland annat med backlinks/externa länkar till din webbplats.

Teknisk SEO – För att hjälpa Google att bättre crawla och indexera din webbplats, handlar teknisk SEO om att jobba med crawling, indexering, duplicerat content, laddningstider, sidstruktur etc.

Bra SEO innefattar samtliga av ovanstående delar för framgångsrika resultat, samt att man har ett holistiskt arbetssätt. Det finns alltså inga genvägar om man vill ha riktigt bra resultat och gör du det halvdant, kan du inte förvänta dig annat än just halvdana resultat och då är ju jobbet lönlöst?

 

Få en kostnadsfri SEO-analys

Vi hjälper företag inom många olika branscher och erbjuder SEO-tjänster med syfte att nå toppen på sina strategiska och affärsnära sök. När du väljer oss som din affärspartner, är det precis vad du kan förvänta dig av oss.

Vill du jobba med SEO och ta reda på hur din hemsida presterar idag, samt vilken potential som finns? Då är du varmt välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri SEO-analys av din webbplats.

Våra kontor hittar du i Stockholm, Göteborg och Sundsvall, men vi jobbar med kunder i hela Sverige. Adresser till våra kontor:

  • I Stockholm: Hammarby Allé 93
  • I Göteborg: Kobbegårdsvägen 7
  • I Sundsvall: Hamngatan 21




Nicklas Sångberg

Nicklas Sångberg

Senior Digital Affärsutvecklare

Vanliga frågor och svar om SEO företag

Många vill nog hävda att de är bäst på SEO. Vilken SEO-konsult eller SEO-byrå som är bäst för dig, handlar inledningsvis om att det ska kännas bra. Detta är otroligt viktig om man ska samarbeta med varandra. Därefter finns det en del krav, såväl konsulter som byråer, borde kunna leva upp till i frågan.

På new customers anser vi att SEO-företag, om de är bra vill säga, har ett ansvar att sätta sig in i och förstå dina kunders egenvalda köpprocess för att därefter effektivisera det ”digitala” inflödet av fler kunder och leads. Längre upp på denna sida har vi listat ”6 tips när du ska anlita ett SEO-företag”, vilket är bra att utgå ifrån när du ska välja SEO-företag.

Kortfattat är en SEO-byrås primära uppgift att på olika sätt stärka upp din domän och tydliggöra det för sökmotorernas algoritmer att förstå vad den aktuella hemsidan innehåller och ranka din webbplats på viktiga sökord kopplade till din affär


Det finns lika många olika priser för SEO, som det finns SEO-byråer och SEO-konsulter. Så svaret på vad det kostar, kommer variera och vara lika många som antalet byråer och konsulter du frågar.
På new customers har vi valt att ta ett helhetsansvar, där våra SEO-uppdrag till 99 % handlar om om att optimera dina viktigaste och bästa sökord. Vi hjälper dig då att skriva rätt typ av texter, samt se till att din webbplats är tekniskt anpassad på det sätt Google vill att den ska vara uppsatt på.

SEO innefattar också att vi köper externa länkar som gör din hemsida eller landningssida både stark och relevant. Länkarna bidrar också till att du rankar högre och tar dig förbi dina konkurrenter. Våra uppdrag brukar ligga på mellan 20 000 kr och 40 000 kr i månaden.

Vad lokal SEO kostar beror bland annat på dina behov, förutsättningar och konkurrens. Därefter beror det på vad det SEO-företag du väljer tar i arvode.

Nej, vi på new customers valde tidigt att jobba med företag som har produkter eller tjänster med s. k lågaffektiva sökord där värdet är högt på affären eller affären ”lever” länge, vilket på så sätt skapar stora värden. Vi jobbar gärna med tillväxtbolag och säljorganisationer som ser och redan förstår värdet i den organiska trafiken och vilka värden vi skapar med SEO.


Länkar är en del av SEO-arbetet och vi får många frågor om varför man ska skapa eller köpa länkar som pekar till sin egna webbplats.
När man jobbar med SEO är en del av arbetet att se till att din webbplats har en hög relevans och att den är ”starkare” än andra. Att köpa länkar och implementera dem på rätt sätt, skapar en starkare domän genom att andra starka och trovärdiga källor på internet pekar mot din webbplats och bekräftar dig och ditt företag som en källa man ska gå till.

Ska du köpa länkar, ska du alltid börja med att göra en analys av vilken kraft och vilken kontext dessa länkar skapas från. Vill du och ditt företag inte bli förknippad med porr, politik, droger eller budskap som du inte står för, ska du välja dina länkkällor med omsorg.

Att jobba med köpta länkar är helt enkelt ett arbete som kräver en analys före man köper, att man arbetar med länkarna på rätt sätt och att man sedan följer upp fördelad kraft av dessa. Man kan ju också få fler länkar genom att arbeta med detta själv via sina egna kontakter och samarbeten.

Köpta länkar ska gälla minst 2-3 år. När du köper länkar ska du också tänka till på vilka möjligheter din partner har att få fram fler och kraftfulla länkar. Köper du länkarna själv, är det viktigt att du är noggrann med vem du köper länkar av. Kolla upp företaget i fråga en gång extra innan du köper länk.

Digital marknadsföring i sociala medier skiljer sig kraftigt från att jobba med att synas på rätt sökbegrepp med hjälp av SEO. Den ena metoden är traditionell marknadsföring och den andra handlar om att ligga nära och ta sig in i sina kunders egenvalda köpprocess och sökande, för att lösa deras ”problem”.
Här är det viktigt att du är insatt och förstår kundens köpresa in till din webbplats. Som företag vill man ju helt enkelt få fler kunder och till ett så bra pris som möjligt.

SEM (Search Engine Marketing)
SEM betyder sökmotormarknadsföring på svenska och är ett sätt att få besökare från Google genom betalda annonser. Med SEM får du trafik till din webbplats från sökresultatet, utan att behöva ranka organiskt genom SEO. Dessa annonser visas längst upp i sökresultatet, ovanför andra sidor.

SEO (Search Engine Optimization)
SEO betyder sökmotoroptimering på svenska och är tekniker som används för att synas i det organiska sökresultatet på Google och andra sökmotorer. SEO innebär främst att man anpassar hemsidan, både innehållsmässigt och tekniskt, för att synas bättre på i sökresultatet, samt bygger externa länkar från andra sidor.
I våra SEO-uppdrag jobbar vi ofta även med att annonsera på samma typ av sökbegrepp. SEO och SEM är de två viktigaste kanalerna inom digital marknadsföring med en väldigt hög ROI, vilket gör att dessa två insatser kompletterar varandra på ett perfekt sätt.

Customer Intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

Referenser där vi löpande jobbar med konverteringsoptimering av våra kunders webb

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”

Kontakta mig

Fyll i dina uppgifter och skicka in formuläret nedan så kontaktar vi dig så snabbt vi kan.


    Agree to policies

    Genom att välja detta godkänner du behandligen av dina personuppgifter samt dataskyddspolicyn.