SEO konsulter

När googlade du senast på dina viktigaste och mest affärsnära sökord? Syns du för dåligt i dagsläget och vill ranka högre på Google? Då kan vi på new customers hjälpa dig. Bra SEO handlar för oss om att göra din hemsida mer attraktiv för både sökmotorer och potentiella kunder, för att ge dig bättre placeringar på specifika sökord bland sökresultaten och fler affärer. Som SEO-konsulter tillvaratar vi helt enkelt din fulla potential på Google som affärskanal. Låt oss gå igenom de vanligaste frågorna som brukar uppstå och vad du kan förvänta dig av oss som samarbetspartner.

SEO konsulter
SEO

SEO företag

Från ett sök på Google till en konkret affär

SEO är en viktigt del av digital marknadsföring och ett mycket effektivt sätt att ta dig direkt in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess, där och då behovet av dina tjänster eller produkter uppstår.

Genom vår kompetens, samt egenutvecklade system och metoder, kan vi som SEO-konsulter hjälpa dig att optimera och maximera hela kedjan från ett organiskt sök på Google till en konkret affär på din webbplats där allt är mätbart från start.

 

Så kan dina affärsnära sök på Google hjälpa ditt företag till fler affärer

Visste du att 97 % av Sveriges befolkning googlar innan sina köp – oavsett om de söker information inför ett köp, jämför produkter/tjänster/leverantörer eller vill handla nu? Syns du då inte i sökresultatet, är du inte heller ett alternativ.

Gissningsvis vill du inte förlora potentiella kunder till dina konkurrenter? Då är det hög tid att budgetera för och inkludera SEO i din marknadsföring – om du inte redan gör det, vill säga.

Våra SEO-konsulter hjälper dig att:

  • analysera dina kunders sökmönster, för att hela tiden vara aktuell.
  • övervaka innehållet på hela din hemsida, för att säkerställa att allt är relevant och optimerat.
  • producera nytt innehåll efter behov, för att kunna inta högre och starkare positioner.
  • gå igenom din tekniska potential, för bästa möjliga förutsättningar att ta affärspositioner och ranka högre på Google än dina konkurrenter.
  • höja dina affärspositioner på dina viktigaste och mest affärsnära sök i sökmotorer.
  • lägga en strategi för digital marknadsföring som ger nya leads och kunder.

Vad gör en SEO-konsult?

En SEO-konsult jobbar med sökmotoroptimering eller SEO (förkortning för Search Engine Optimization), vilket är kunskapen att optimera webbplatser med syfte att förbättra trafiken från sökmotorernas organiska sökresultat.

Sökmotoroptimering går ut på att optimera webbplatser för att ranka så högt upp som möjligt i sökresultatet då en sökning görs på Google som sökmotor. Något förenklat, handlar alltså SEO om att driva gratis trafik från en sökning på Google till webbplatsen, vars främsta syfte är att hjälpa människor att hitta innehåll som de letar efter.

 

Vad kan jag få ut av ett samarbete med en SEO-byrå?

När du jobbar med SEO-konsulter, ska du med all rätt kunna förvänta dig att:

  • få ökad trafik, genom att fler nya och relevanta besökare kommer in till din webbplats
  • få fler affärsnära leads, så kallade “färdiggooglade” kunder, som mer eller mindre redan har bestämt sig för dig som leverantör.
  • få fler nya kunder och ökad försäljning som följd.
  • nå din målgrupp när de söker efter dina produkter eller tjänster.
  • du tar dig in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.
  • få coachning av din hemsida och hur väl den presterar såväl tekniskt, som i konvertering.

Så jobbar vi på new customers med sökmotoroptimering

Oavsett om du säljer produkter eller tjänster, inleder vi alltid med att analysera hur dina kunder söker på Google som sökmotor och hur deras sökbeteende ser ut, även kallat Search Intent. Därefter analyserar vi hur innehållet på din webbplats förhåller sig till de som rankar 1:a-3:a i dagsläget.

För att nämna några saker som vi gör, så optimerar och höjer vi bland annat kvaliteten On Page för att säkerställa att din hemsida har rätt tekniska förutsättningar, samt korrekt prestanda för att möta och leva upp till Googles krav.

Din hemsida är navet i all din marknadsföring och när vi ser att din webbplats både presterar och konverterar som den ska, kan vi öka trycket med hjälp av ytterligare marknadsföring, som exempelvis annonsering.

 

Långsiktighet och resultatfokus – receptet för framgångsrik SEO

Att jobba med sökmotoroptimering är som att springa ett maraton och inte ett 100-meterslopp. Det krävs kontinuitet och tålamod för att klättra högst upp i sökresultaten.

Data ljuger aldrig och vi lämnar inget åt slumpen. Därför är det viktigt för oss som SEO-konsulter att löpande mäta hur Google som sökmotor reagerar och interagerar med våra insatser och fatta beslut om åtgärder baserat på hur affärspositionerna rör sig.

Vi kommer helt enkelt alltid göra vad som krävs för att nå toppen på dina viktigaste sök.

 

Vad våra SEO-konsulter gör:

  • Sökordsanalys
  • Strategi för affärsnära och mest lönsamma sök
  • Optimering av On Page-innehåll
  • Optimering av Off Page/ länkstrategi
  • Optimering av drift och performance, så att det anpassas efter Googles Core web vitals
  • Uppsättning av Google Analytics
  • Uppsättning av Google Search Console
  • Uppsättning av Google Tag Manager
  • Övervakning av sökpositioner
  • Övervakning av kvalitet/ innehåll
  • Övervakning av tekniska prestanda av webbplatsen
  • Att proaktivt arbeta med att öka och förbättra konverteringstalen

Vill du ranka högre på Google?

Vi hjälper företag inom många olika branscher och erbjuder SEO-tjänster med syfte att nå toppen på sina mest strategiska och affärsnära sök. När du väljer oss som din affärspartner, är det precis vad du kan förvänta dig av oss.

Vårt bästa råd till dig är att du gör rätt från början och ser till att i ett tidigt skede anlita rutinerade konsulter inom SEO. Då finns vi här.

 

Få en kostnadsfri SEO-analys

Vill du jobba med SEO och ta reda på hur din hemsida presterar idag, samt vilken potential som finns? Då är du varmt välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri SEO-analys av din webbplats.

Våra kontor hittar du i Stockholm, Göteborg och Sundsvall, men vi jobbar med kunder i hela Sverige. Adresser till våra kontor:

  • I Stockholm: Hammarby Allé 93
  • I Göteborg: Kobbegårdsvägen 7
  • I Sundsvall: Hamngatan 21
Nicklas Sångberg

Nicklas Sångberg

Senior Digital Affärsutvecklare

Vanliga frågor och svar om SEO Konsulter


Varför du behöver en SEO-konsult kan egentligen bara du svara på, men SEO är ett komplext område som vi vet kräver specialistkunskap. Sökmotoroptimering är dessutom ett område i konstant förändring, vilket kan vara svårt att själv hänga med i om man inte har resurserna inhouse.

Genom att samarbeta med SEO-konsulter, som arbetar med sökmotoroptimeringen på ett holistiskt sätt, kommer detta vara en stark källa till nya leads och således konkreta affärer. Att arbeta för att öka antalet kunder, men också säkerställa att det är rätt typ av kund, är en konsults yttersta ansvar. När du har bestämt dig, verkligen förstår och menar allvar med din SEO-satsning, samt har ett långsiktigt perspektiv, bör du välja en SEO-konsult som har djup förståelse för hur sökmotorerna fungerar och förändras över tid.

En bra SEO-konsult ska involvera dig och kunna berätta vilka saker som är de viktigaste att prioritera, i syfte att du ska synas bättre i sökresultaten och på ett smidigt sätt hjälpa dig genom den processen.

Det finns lika många olika priser för SEO, som det finns SEO-konsulter. Så svaret på vad det kostar, kommer variera och vara lika många som antalet byråer och konsulter du frågar.
Den slutgiltiga prislappen för SEO beror bland annat på dina mål, förutsättningar och konkurrens, men även erfarenhet hos konsulten eller byrån brukar påverka priset.
På new customers har vi valt att ta ett fast arvode per månad i våra SEO-uppdrag, där vi då också avgränsar vårt uppdrag till fast satta sökbegrepp. I varje projekt gör vi alltid en teknisk och innehållsmässig analys för att kunna lämna en rättvis offert som återspeglar dina behov.
Våra uppdrag brukar ligga på 20 000 – 40 000 kr i månaden.

Företag som anlitar oss som SEO-partner har i regel som målsättning att boosta sin försäljning genom nya leads och fler kunder.
Vår analys, strategi och konkreta arbete måste ha mätbara och utstakade mål för vad affärskanalerna SEO och SEM ska skapa för affärsvinning.

Det första primära målet som ska uppnås, är att vi ska dra in mer pengar än vad det kostar. Därefter sätts målen upp som: kostnad/ lead/ affär eller andra konkreta KPI:er som följs upp för att mäta värdet på arbetet och de insatser som görs.

SEO är det ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används när en webbplats optimeras på ett så relevant och bra sätt som möjligt, för att Google ska ranka webbplatsen högt i sökresultatet före andra webbplatser.

SEO handlar om att driva gratis trafik från sökmotorer som Google till din hemsida, vars främsta syfte är att hjälpa människor att hitta och dela innehåll som de söker efter – och det innehållet vill du ska vara ditt. Hög ranking kommer alltså ge större möjlighet att omvandla den organiska trafiken från Google till nya leads, med målsättningen att potentiella kunder ska bli betalande kunder.

En SEO-analys är en utvärdering av hur din hemsida presterar inom SEO. Det innebär att vi granskar och gör en djupare genomgång av din webbplats, för att se om den är väl optimerad för att ranka högt i sökmotorer.


Länkar är en del av SEO-arbetet och vi får många frågor om varför man ska skapa eller köpa länkar som pekar till sin egna webbplats.
När man jobbar med SEO är en del av arbetet att se till att din webbplats har en hög relevans och att den är ”starkare” än andra. Att köpa länkar och implementera dem på rätt sätt, skapar en starkare domän genom att andra starka och trovärdiga källor på internet pekar mot din webbplats och bekräftar dig och ditt företag som en källa man ska gå till.

Ska du köpa länkar, ska du alltid börja med att göra en analys av vilken kraft och vilken kontext dessa länkar skapas från. Vill du och ditt företag inte bli förknippad med porr, politik, droger eller budskap som du inte står för, ska du välja dina länkkällor med omsorg.

Att jobba med köpta länkar är helt enkelt ett arbete som kräver en analys före man köper, att man arbetar med länkarna på rätt sätt och att man sedan följer upp fördelad kraft av dessa. Man kan ju också få fler länkar genom att arbeta med detta själv via sina egna kontakter och samarbeten.

Köpta länkar ska gälla minst 2-3 år. När du köper länkar ska du också tänka till på vilka möjligheter din partner har att få fram fler och kraftfulla länkar. Köper du länkarna själv, är det viktigt att du är noggrann med vem du köper länkar av. Kolla upp företaget i fråga en gång extra innan du köper länk.

Hos oss på new customers får du en gratis analys när du vill veta hur din hemsida rankar idag och är intresserad av att inleda ett samarbete med oss.

Digital marknadsföring, eller content marketing, på sociala medier och webbplatsen skiljer sig ganska mycket. För dessa kanaler krävs olika strategier och olika innehåll, men kan i grunden tjäna samma syfte och mål. Det du producerar till din hemsida, kan du återanvända i sociala medier, och vice versa. Dock behöver innehållet anpassas.
Hela 97% av alla köpresor börjar på Google och när man jobbar med SEO handlar det om att ligga nära och ta sig in i kundernas egenvalda köpprocess och sökande, för att lösa deras ”problem”. Som företag vill man ju få fler kunder och gärna till ett så bra pris som möjligt. Därför är det viktigt att vara insatt i och förstå hur köpresan ser ut, för att vara så relevant som möjligt med sin marknadsföring.

Customer Intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

Referenser där vi löpande jobbar med konverteringsoptimering av våra kunders webb

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”

Kontakta mig

Fyll i dina uppgifter och skicka in formuläret nedan så kontaktar vi dig så snabbt vi kan.


    Agree to policies

    Genom att välja detta godkänner du behandligen av dina personuppgifter samt dataskyddspolicyn.