Sökmotoroptimering -vad är SEO?

Denna guide är till för dig som vill veta allt om sökmotoptimering (SEO ) Det görs idag i Sverige på Google cirka 55 miljoner sökningar per dag och de fraser som används består oftast av så få som 1-4 ord per sökfras. Enligt Google själva, består cirka 8% av alla dessa sökningar av frågor och det är här SEO (sökmotoroptimering) kan spela en viktig roll för ditt företag om ni vill ligga steget före era konkurrenter.

SEO Sökmotoroptimering
SEO Guide

Antal ord

  • 1 ord: 21.71% av sökningar
  • 2 ord: 23.98% av sökningar
  • 3 ord: 19.60% av sökningar
  • 4 ord: 13.89% av sökningar
  • 5 ord: 8.70% av sökningar
  • 6+ ord: 12.12% av sökningar

Vi har ett antal svar på frågor om SEO i vår FAQ och denna guide är till för dig som vill veta mer om sökmotoroptimering och du är välkommen att kontakta mig vid frågor eller funderingar.

Vad innebär sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering ( SEO ) innebär att du optimerar din webbplats ( hemsida ) för Google på ett sånt pass bra relevant sätt som gör att Google rankar din webbplats (hemsida ) i toppen före alla dina konkurrenter och det gör att du kan konvertera den organiska trafiken från Google till nya kunder.

 

Vad betyder SEO ?

SEO är ett engelskt ord som betyder Search Engine Optimization och på Svenska blir det Sökmotoroptinering och det handlar om att förstå hur Googles algoritmer fungerar och att optimera sin egen webbplats ( hemsida ) och innehåll på bästa sätt efter Googles webmaster guidelines.

 

Sökmotoroptimering är inget 100-meterslopp utan det är ett marathon

Sökmotoroptimering handlar om ett kontinuerligt arbete och det är ingen engångsåtgärd som du göra en gång och sedan lägga det lägst ner på utvecklingslistan för din webbplats ( hemsida ). Det är ett marathon och inte ett 100-meterslopp. Det är en aktivitet som du ständigt bör arbeta med under 2021 för din sökmotoroptimering .

 

Vad innebär Google webcore vitals för sökmotoroptimering 2021-2022 ?

Core Web Vitals innebär att Google vill ha ännu mera fokus på ett optimalt user exeperience eller användarvänligt innehåll på din webbplats. Det är helt enkelt Google som styr Internat och och de vill att det ska gå snabbt, väldigt snabbt för en besökare. Google har nu tagit fram direktiven för Core Web Vitals. Det innebär att du bör tänka på följande för dina besökare:

  • Loading ( laddning ) LCP – largest contentful paint
  • Interaktivitet ( interactivity ) first input delay
  • Visual stability ( layout ) Cumulative layout shift
  • Core Web Vitals är en rankingfaktor 2021

Det betyder att du behöver tänka på flera aspekter för besökare till din webbplats. Laddningstiden bör vara max 2,5 sekunder för det primära innehållet, för ett godkänt user experience så bör sidorna ha en first input delay om max 100 millisekunder, och en layout stabilitet om max o,1. Detta kan låta som rena rama Grekiskan och du kan mäta Web Core Vitals via Page speed Insights och i Search Console Core Web Vitals.

 

Hur gör man en sökordsanalys ?

Syftet med en sökordsanalys är att analysera sökbeteendet från din målgrupp och att ta fram sökord som genererar nya kunder från Googles sökresultat för din sökordsoptimering (SEO). Tips för för en framgångsrik sökordsanalys identifiera relevanta sökord med en volym per månad identifiera relevant sökord med en hög sökvolym och låg konkurrens i Google identfiera relevanta sökord med en låg sökvolym men högt värde per kund identifiera vilka sökord som är mer fokus på allmän information identifiera vilka sökord som är mer fokus på att guida eller tipsa identifiera vilka sökord som är mer fokus på att konvertera till ett lead och affär

För sökordsoptimering är en sökvolym på 260/månad jämfört med sökmotoroptimering ( SEO )som har en sökvolym på 1600/månad. Det är två väldigt intressant ord att synas på och om vi söker i Google kan vi se att det skiljer sig i konkurrens. Sökordsoptimering har ca 27 700 sidor indexerade, jämfört med sökmotoroptimering som har ca 410 000 indexerade sidor i Google. Det betyder att det bör vara mer ”enkelt” ranka i topp 1-3 för sökordsoptimering. Det finns olika verktyg du kan arbeta med och en del som är gratis. Exempel på verktyg som är gratis är Googles keyword planner

Exempel på professionella verktyg är Ahrefs keyword explorer Exempel på rankingverktyg för dina ord är Wincher.

 

Vad innebär on-page SEO ?

Vi fokuserar på de mest primära on page faktorerna för sökmotoroptimering och SEO.

 

Title tagg

Title taggarna är de blå länkarna som du ser i Google när du har sökt och ska klicka på sökresultatet eller SERP ( search engine result pages ) är den viktig on page faktor för sökmotoroptimering och SEO. Det är förnärvarande rekommenderat att en title tagg ska vara mellan 55-60 tecken. Se till att ha det primära sökordet ibörjan av din titel tagg.

 

Meta description

Meta description är den sammanfattningen av din landningssida som du ser under en title tagg i Google och är inte en rankingfaktor men en viktig parameter för din CTR ( klickfrekvens ) och sökmotoroptimering. Det är förnärvarnade rekommenderat att en meta description ska vara ca 160-165 tecken.

 

Laddningstider

Google har sedan en tid tillbaka värderat hur snabbt en sida laddar och under 2021 kommer det bli en viktig rankingfaktor för din sökmotoroptimering pga core web vitals som handlar om att vi ska skapa en sådan pass bra uxer exerperience som möjligt för våra besökare.

Några faktorer som påverkar laddningstider för din sökmotoroptimering

  • Se till att du inte har för stora bilder ( max 100 kb )
  • Webbplatsen ( hemsida ) laddar inte CSS och Javascript på ett optimalt sätt
  • Webbplatsen ( hemsida ) använder sig inte utav cache
  • Det är viktigt för din sökmotoroptimering att du testar detta med ett verktyg från som heter Page Speed Insights och vi rekommenderar även att vika på ett annat verktyg som heter Gmetrics
  • Bildformat ( JPGEG, GIF vs nya format WebP )
  • Externa tracking verktyg som Google Analytics, Facebook, Hojtar mm

Optimera för featured snippet

Enligt SEM rush har 6,83% av allt sökresultat en featured snippet och det innebär att featured snippets tar en del av den organiska trafiken från den sajten som rankar som nr 1.

Hur kan du optimera ditt inehåll för featured snippets?

  • Hitta sökord som du redan rankar i topp 1-10 ( det är en förutsättning för featured snippets )
  • Lägg till en ingress med cirka 40-60 ord som specifikt är till för featured snippet
  • Lägg till en tydlig struktur på landningssidan med t ex punktlistor & tabeller
  • Du kan ranka på featureds snippets för stycken, tabeller och listor.

Vad innebär off-page och backlinks för SEO ?

Google blev den ledande sökmotorn jämfört med andra sökmotorer eller kataloger pga att en av grundarna Larry Page tog fram algoritmen som skapade Google nämligen pagerank. Den handlar om att Google värderar varje länk till din webbplats som en ”röst” och desto fler röster innebär en större chans att ranka i toppen i sökmotorn. Det är viktigt att du 2021 skaffar länkar som är relevanta för din bransch och webbplats från andra hemsidor. Det var inte lika viktigt för ett antal år sedan om en webbplats ville synas med en länk .

 

Vad innebär teknisk SEO analys ?

En sökmotor som Google crawlar miljarder webbplatser varje dag och prioriterar på olika sätt hur de lägger olika typer av content i sitt index. Det är vår uppgift som webbansvariga att se till att Google ska crawla och indexera din webbplats ( hemsida )på ett optimal sätt och det inte finns några tekniska faktorer som försvårar detta för Google.

Några viktiga Tekniska SEO faktorer för din sökmotoroptimering

  • Se till att Google kan indexera ditt innehåll
  • Undvik duplicerat innehåll
  • Se till att Google förstår strukturen för din webbplats ( hemsida )

Vad innebär internlänkar för SEO?

En viktig sak när det gäller sökmotoroptimering som många missar att optimera är interna länkar på webbplatsen.( hemsida ) Två viktiga rankingfaktororer är kvalitativa länkar från andra hemsidor och interna länkar från landningssidor till andra relevanta landningssidor på din webpplats. Du kan analysera och ta fram vilka landningssidor som starkaste med med hjälp av Ahrefs på ett väldigt enkelt sätt.

Robert Nyberg

Robert Nyberg

Affärsansvarig sökmotoroptimering

Vanliga frågor om Sökmotoroptimering

Vi genomför en SEO audit för våra kunder för att din sajt ska synas i sökmotorer.
Vi behöver tillgång till följande verktyg för vår research:
Google Analytics
Search Console
Google Tag Manager
Google Adwords
Sajt eller CMS

Ett vanligt arbetssätt för många som vill hitta länkar är att använda e-post som kommunikationsverktyg. Det innebär att du kontaktar olika webbansvariga och säljer in ditt innehåll som gör att de vill länka till dig. Digital pr eller att kontakta journalister via e post, sociala medier, eller telefon för att sälj in ett ämne är ett annat tillvägagångssätt som tar lite mer tid och syftet är att journalisten i fråga tycker att ämnet är intressant och att din sajt är väldigt viktig som en referens.

Det finns ett antal alternativ för att skaffa länkar till din webbplats och vi nämner några länkstrategier som du kan använda dig utav och dess inlänkar är viktigt för att ranka din hemsida.
1.Länkar från kunder eller partners.
2.Länkar från statliga myndigheter eller kommuner.
3.Länkar från mediasajter som t ex Di.se eller Realtid.se
4.Länkar från branschkataloger som t ex Eniro.se eller Hitta.se
5.Länkar från Presstjänster som Mynewsdesk eller Cision.
6.Länkar från bloggar eller influencers.
7.Länkar från sajer som nämner ditt varumärke är viktigt ( brand mentions )
Alla ovanstående länkar är olika starka och det gäller att du skapar en långsiktig länkstrategi och använder dig utav Ahrefs för att analysera vilka typer av länkar som finns för konkurrenter och hur du kan se till att du får liknande eller identiska länkar. Fokusera på kvalitet framför kvantitet.

Säljande rubriker – skriv tydliga rubriker för besökare
Säljande title taggar och meta descriptions med rätt sökord
Övertygander underrubriker- Övertyga besökare att de har landat rätt.
Bilder – Tilltalande och ”varma” bilder för besökare.
Vad säljer du? – En tydlig förklaring om fördelarna om din produkt för besökare.
Pain – Det finns även en psykologis aspekt att förklara för besökare vad de förlorar om de inte köper.
Varför- Du måste också givetvis förklara varför livet blir alldeles underbart för besökare om de köper.
Kontakt- Tydliga kontaktformulär för besökare.
CTA- ”call to actions” Tydliga CTA knappar som innebär att besökare t ex kan ladda ner en pdf, bli uppringd av en säljare, eller fylla i kontakuppgifter.

När du har har utvecklat sökmotoroptimering och den organiska trafiken ökar och vi får in trafik på vår hemsida på ett rätt sätt för SEO så vill vi konvertera potentiella kunder genom konverteringsoptimering. För att vi ska kunna genomföra detta behöver vi tänka på hur vi tar fram designen för vår landningssida.
Syftet med att skapa en landningsida är att den syns för så många besökare som möjligt för att hitta nya potentiella kunder.

Vi rekommenderar att du använder dig utav en metod som heter schema markup som innebär att det är en typ av kod som mer i detalj beskriver de olika elementen på din webbplats för Google. T ex är det vanligt att du kan se recensioner av produkter och tjänster direkt i Googles sökresultat.

Du kan bland annat använda dig av en s.k 301 redirect för redirecta flera identiska url:r till den url som du föredrar ska vara den enda url som har detta innehåll.
Du kan också använda dig av rel=canonical attributet som är en tagg som hänvisar Google att en specifik url är en kopia och pekar mot en annan url som bör prioriteras och indexeras i Google.
Om du verkligen inte vill att något innehåll ska indexeras, rekommenderar vi taggarna no index, no follow som är ett tvingande direktiv till Google.

Google vet inte vilken url den ska indexera
Google vet inte vilka värden ( trust,authority, ankartext, länkar mm ) den ska skicka vidare till en url eller om det ska fördelas mellan olika url:r
Google vet inte vilken url den ska visa för en sökning
Det betyder att din webbplats kan förlora organisk trafik och ranking

Duplicerat innehåll betyder bland annat att en urls innehåll finns på en eller många andra sidor på nätet. Google Det defineras som att om en url har identiskt innehåll på flera olika urlr. Det är t ex vanligt inom E-handel där en webbbutik kan ha en produkt i flera färger. Duplicate content är inget straff från Google men om det finns flera url:r med identiskt innehåll kan det bli svårt för Google att avgöra vilken url som ska rankas högt i sökmotorn.

Vi har fått ett teknisk hjälpmedel eller verktyg från Google för alla oss som vill synas med vår webbplats i Googles index och vi själva som vill synas kan se till att det blir gjort. Det finns ett verktyg som heter Search Console ( Google Webmaster Tools ) är till för alla webbansvariga och ett slags ”kvitto” på kvalitet för webbplatsen.
Du kan själv få Google att indexera din webbplats:
Submitta xml sitemaps till Search Console
Använd funktionen inspektera din url i Search Console
Dela alla ny landningssidor via sociala medier
Interna länkar till en ny landningssida
Externa länkar till en ny landningssida

I oktober 2020 publicerade Google en ny funktion som kallas för ”passages” och det innebär att du kan ranka specifika sektioner från din landningssida och det ska påverka 7 % av det totala sökresultatet vilket är en väldigt stor förändring och det som kan påverka möjligheterna att ranka för detta är att dela upp landningssidan i olika sektioner med en tydlig struktur och olika steg för rubriker ( H1-H3 ).
Passage indexering av sidan gör att det är ganska likt en featured snippet.

Vi ska komma ihåg att vi skriver texter för din målgrupp som besöker din webbplats ( hemsida ) och inte för Google
1.Vi använder oss utav search intent & serp intent för att skapa rätt typ av innehåll för din sökmotoroptimering och SEO.
2.Kika även på relaterade sökord som du kan hitta längre ner på Google och som även kallas för LSI keywords och som även kallas för autosuggest som du kan använda dig utav för din sökmotoroptimering och SEO.
3.Vi rekommenderar att du använder dig av LSI sökorden som kompletterande sökord till ditt prioriterade sökord som t ex billiga fotbollskor. Du kan också använda dig att ett verktyg som heter Surfer SEO och som verkligen hjälper dig skapa rätt innehåll för din målgrupp och sökmotoroptimering och SEO.
4.Bevaka ranking på sökord
Se till att du bevakar ranking på dina sökord i Ahrefs så att du kan se hur det rör sig i rankingen för sökord och din sökmotoroptimering. Du kommer att kontinuerligt få arbeta med att uppdatera innehåll för att se hur dem står sig i konkurrensen på Google i kombination med interna länkar och länkar från andra webbpplatser för att din sajt ska synas bättre på Google.

Vi behöver också söka på orden i Google för att identifera sökbeteendet och vilken typ av innehåll som Google rankar för det specifika sökordet. Det räcker inte bara med ”search intent” utan vi behöver också kika på ”serp intent” och på så sätt vet vi vilket innehåll vi behöver skapa för en webbplats ( hemsida) när vi arbetar med sökmotoroptimering och SEO.

Vi kan också använda oss utav Ahrefs sökordsverktyg och se hur många som söker på de här sökorden varje månad och hur vi ska använda det när vi arbetar med sökmotoroptimering och SEO.

När du har identfierat prioriterade sökord är det dags att kika på relaterade sökfraser för sökningar som också är relevanta för din målgrupp. Det är ofast sökningar som är lite mer specifika och kan t ex vara fotbollsskor Nike inomhus och är oftast sökfraser som har ett tydligt köpbeteende. På vilket sätt kan du optimera för den här typen av sökfraser? kan du skapa specifika landningssidor för alla sökfraser? Eller ska du se till att skriva en väldigt lång artikel som innehåller alla relaterade sökfraser? i exemplet ovan kan ett alternativ att skapa en landningsa för sökfraser som fotbollskor Nike inomhus.

Customer intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

För oss är våra kunders affärsresultat viktigast

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”