Vad är SEO tjänster ?

För att gå rakt på sak, så innebär SEO-tjänster i stort att ett företag som vill synas bättre på Google får hjälp av en SEO-byrå eller en SEO-konsult att optimera sin webbplats med hjälp av sökmotoroptimering (SEO). Med hjälp av SEO kan ett företag alltså öka sin synlighet i sökresultaten på sökmotorer som Google, där man fokuserar på sökbegrepp som är relaterade till sitt varumärke, produkter, tjänster eller branschen.

Vad är SEO tjänster
SEO tjänster

SEO-tjänster och sökmotoroptimering

Om du nu går till dig själv och ditt egna beteende när du ska söka efter en produkt, tjänst eller leverantör på Google. Förmodligen gör du din googling baserat på ett behov, där den som ligger topp 3-5 i sökresultatet på Google och på bästa sätt svarar på det du söker, är den du tar kontakt med. Det stämmer ganska bra va?

Dina kunder gör precis likadant. Att själv göra jobbet kan dock vara svårt. Faktum är att det är över 200 faktorer som påverkar webbplatsen och dess ranking. Det är med andra ord väldigt många saker för ett företag att själv arbeta med vid sökmotoroptimering, då det krävs både tid och kunskap, vilket också är anledningen till att många företag väljer att samarbeta med en SEO-byrå med spetskompetens inom området.

 

Exempel på sökord att använda för ett företag

Låt säga att ett företag som jobbar med factoring behöver hjälp med SEO-tjänster för att synas på sina affärsnära sökord. Då kan sökorden som ligger nära erbjudandet till exempel se ut såhär:

  • ”factoring”
  • ”sälja faktura”
  • ”fakturaköp”

Delar av våra SEO-tjänster

Analys – Det första vi som SEO-byrå gör, är att sätta oss in i din affär. När vi har gjort det, gör vi en sökordsanalys av de sökord som ligger närmast just dina tjänster eller produkter och således behöver optimera för. En del av analysen är även att jämföra dina positioner med hur dina konkurrenter rankar på Google, samt vad de plockar hem för trafik till sin hemsida i jämförelse med dig.

On-page SEO – Detta är processen för att optimera olika landningssidor på din webbplats, såsom titel-taggar, meta descriptions, innehåll/content, internlänkning etc.

Off-page SEO – För att optimera din digitala närvaro utanför webbplatsen som i sin tur kommer påverka din ranking positivt, jobbar vi bland annat med backlinks/externa länkar till din webbplats.

Teknisk SEO – För att hjälpa Google att bättre crawla och indexera din webbplats, handlar teknisk SEO om att jobba med crawling, indexering, duplicerat content, laddningstider, sidstruktur etc.

Bra SEO kräver samtliga av ovanstående delar för framgångsrika resultat, samt att man jobbar på ett holistiskt sätt. Det finns alltså inga genvägar och gör du det halvdant, kan du inte heller förvänta dig annat än halvdana resultat. Men mer om de mest fundamentala delarna i varje process längre ner.

 

6 tips när du ska anlita en SEO-byrå

1. Det första du ska göra, är att kolla upp vilka typer av uppdrag din SEO-byrå har jobbat med tidigare. Ring några referenser och se vad optimeringen har gett för affärsresultat för deras tidigare kunder. Detta kan spela stor roll om du har B2B-kunder eller B2C-kunder.

2. Se till att du inte fastnar i ett långt avtal när du anlitar en SEO-byrå. Börja med ett kortare avtal, 6-12 månaderna, där du som köpare snabbt kan avbryta beroende på utfall eller hur ni funkar tillsammans. Det är viktigt att det känns rätt.

3. Säkerställ att din SEO-byrå har minst 5 års erfarenhet inom branschen. Det brukar göra stor skillnad på effekt, då erfarenhet skapar tydligare möjlighet att se vilka insatser som krävs vid olika utmaningar.

4. Se till att din SEO-byrå har gedigen och rätt copyerfarenhet, eftersom texterna är en väldigt viktig del av SEO-arbetet. Det är skillnad på att skriva texter, och att skriva texter, om man säger så.

5. Säkerställ att din SEO-byrå kan sätta upp spårning av dina viktigaste mål i Google Analytics. Ett stort plus är om din SEO-byrå kan spåra vilka kanaler som drar in din trafik, vilken sida den landar på och vad värdet av skapade affärer eller leads är.

6. Försäkra dig om att din SEO-byrå själv, eller via kvalitetssäkrade leverantörer, kan bistå dig med systematiskt och metodiskt anskaffande av länkar. Detta är en viktig del för framgångsrika resultat av sitt SEO-arbete.

 

Vad är SEO-arbete?

SEO handlar om att driva gratis trafik från sökmotorer som Google till din hemsida, vars främsta syfte är att hjälpa människor att hitta och dela innehåll som de söker efter – och det innehållet vill du ska vara ditt.

SEO-tjänster, och det arbete som ligger bakom, är långsiktigt och innebär ett stort tålamod. SEO är snarare som att ta sig igenom ett maraton, än att springa ett 100 meterslopp. Det krävs en strategi och en långsiktighet, så snabba engångsinsatser kommer helt enkelt inte ge dig det du vill uppnå.

Sökmotorernas algoritmer utvecklas hela tiden, vilket kräver att du arbetar både löpande och grundlig med din SEO. Gör du det rätt, är chanserna goda att du klättra högt upp i sökresultatet och syns för fler potentiella kunder – oberoende av vart i sitt köpbeslut de befinner sig.

Vill du ranka högt upp på Google, öka gratis trafik till din webbplats och få fler affärer är SEO en hygienfaktor inom digital marknadsföring.

 

Vad ingår i SEO-tjänster?

Inledningsvis sätter vi oss in i din affär för att komma in i rätt tänk gällande vilka sökord som ger mest effekt för just ditt företag och din webbplats. Vi tar därefter fram data om sökbegreppen och vad respektive begrepp har för typ av sökvolym .

På new customers arbetar en mix av olika SEO-kompetenser som behövs för att kunna skapa rätt typ av resultat. Vi ser oss som din affärspartner och tillsammans med dig jobbar vi mot det gemensamma målet att stärka dina positioner på Google.

När du jobbar med oss får du alltid full SEO-transparens, där varje aktivitet vi slutför rapporteras löpande till dig via vårt egenutvecklade system där allt också dokumenteras.

 

Vad innebär On page SEO?

1.Title-taggar

Title-taggarna är de blå länkarna som du kan se på Google när du har gjort en sökning och ska klicka på ett sökresultat eller SERP (Search Engine Result Pages), vilket är en viktig ”On Page-faktor” för SEO.

Det primära sökordet ska helst vara i början av titel-taggen. Tänk att title-taggen helst ska matcha H1:an (huvudrubriken) i texten på sidan, om längden tillåter.

Just nu är det rekommenderat att en title tagg ska vara mellan 40-55 tecken.

2.Meta descriptions

Meta description är sammanfattningen av din landningssida som du ser under en title-tagg i Googles sökresultat.

Detta är inte en avgörande rankingfaktor, men det är en viktig parameter för din CTR (klickfrekvens) och således din SEO.

Just nu är det rekommenderat att en meta description ska vara min. 50 tecken och max. 160 tecken för optimalt resultat.

 

Vad innebär Off-Page SEO?

1.Backlinks/externa länkar

Google blev den ledande sökmotorn jämfört med andra sökmotorer eller kataloger på grund av att en av grundarna tog fram algoritmen som skapade Google – nämligen pagerank.

Den handlar helt enkelt om att Google värderar varje länk till din webbplats som en ”röst” och desto fler röster, ju större chans innebär det att ranka i toppen i sökmotorn.

Vad som också spelar roll för SEO vid externa länkar är antalet länkar och ankartexten i länkar.

2.Kvalitet på länkar

Det finns ett antal alternativ för att skaffa länkar till din webbplats från andra webbplatser. Nedan nämner vi några länkstrategier som du kan använda dig av och dess inlänkar som är viktiga för att ranka din hemsida.

 

7 effektiva länkstrategier:

  1. Kunder eller partners till ditt företags webbplats.
  2. Statliga myndigheter eller kommuner.
  3. Mediasajter, som exempelvis DI.se eller realtid.se.
  4. Branschkataloger, som exempelvis eniro.se eller hitta.se.
  5. Presstjänster, som exempelvis Mynewsdesk eller Cision.
  6. Bloggare eller influencers på sociala medier.
  7. Sajter som nämner ditt varumärke i artiklar (brand mentions).

Precis som med allt när det gäller SEO, gäller det att du skapar en långsiktig strategi även för att bygga länkar från andra webbplatser.

Därför är det viktigt att du använder dig av ett bra verktyg för att kunna analysera vilka typer av länkar som finns för konkurrerande företag och således hur du också kan få liknande eller identiska länkar som dem. För detta brukar vi använda ett verktyg som heter Ahrefs.

 

Vad innebär teknisk SEO?

Varje dag crawlar (spindlar) Google miljarder webbplatser och prioriterar därefter på olika sätt hur olika typer av innehåll läggs in i sitt index.

Som SEO-byrå, är det vårt ansvar att se till att din webbplats crawlas och indexeras på ett optimalt sätt, och även att det inte finns några tekniska faktorer som försvårar detta på något sätt.

1.Crawling

Google crawlar och hittar en ny hemsida via länkar från en annan hemsida, från sidor som redan är crawlade och således finns i deras index, samt via information om en ny hemsida i en xml sitemap som skickas in till Google via Search Console.

När Google hittar en ny sida, crawlas allt innehåll (texter, bilder, video, kod, URL etc.) och avgör därefter om innehållet (content) på sidan är relevant för den aktuella sökningen eller inte.

2.Indexering

När Google hittar en ny hemsida, försöker sökmotorn förstå vad den handlar om genom att analysera allt innehåll (texter, bilder, video, kod, URL etc.) och därefter placera den i sitt index.

 

Långsiktighet och resultatfokus – receptet för framgångsrik SEO

Samarbete mellan leverantör och företag – För att lyckas med sökmotoroptimering, handlar det inte bara om vilken leverantör du väljer. Sökmotoroptimering kräver för det första stort tålamod och förståelse från dig själv, men också hela din organisation. Alla i ledningsgruppen behöver vara med i båten och vara införstådd med hur processen ser ut och vad den innebär.

Tydliga förväntningar – Vad är målet med sökmotoroptimering för din webbplats? Det är viktigt att du är överens med din leverantör och att ni steg för steg gemensamt arbetar mot samma mål.

Genomtänkt strategi – En bra SEO-strategi måste vara tydlig och mätbar med ett tydligt fokus på resultatet för din sökmotoroptimering.

Löpande rapportering – Tydlig och löpande rapportering, i till exempel Google Data Studio, som visar resultatet av din SEO-strategi är en förutsättning för att veta vad man gör rätt och vad som behöver förändras.

 

Varför ska jag välja new customers för SEO-tjänster?

Alla som förstår värdet av SEO, vill ranka högt och krigar för att nå topp 10. Vår uppgift är att hjälpa dig att nå dit.

Som SEO-byrå, med erfarenhet sedan början av 2000-talet, kan vi på new customers hjälpa dig och ditt företag genom egenutvecklade system, välbeprövade metoder och kompetens att optimera och maximera hela kedjan från en digital annons eller ett sök på Google, till en ny affär.

Sökmotoroptimering är ett effektivt sätt att ta dig in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.

Läs mer om sökmotoroptimering Stockholm och Sökmotoroptimering Göteborg.

 

Få en kostnadsfri SEO-analys

Vi hjälper företag inom många olika branscher och erbjuder SEO-tjänster med syfte att nå toppen på sina strategiska och affärsnära sök. När du väljer oss som din affärspartner, är det precis vad du kan förvänta dig av oss.

Vill du jobba med SEO och ta reda på hur din hemsida presterar idag, samt vilken potential som finns? Då är du varmt välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri SEO-analys av din webbplats.

Kontakta oss för mer information. Du når oss på telefon, e-post eller via formuläret nedan. Vi ser fram emot att höra ifrån dig och genom SEO-optimering hjälpa dig att nå toppen på Google.

Våra kontor hittar du i Stockholm, Göteborg och Sundsvall, men vi jobbar med kunder i hela Sverige. Adresser till våra kontor:

  • I Stockholm: Hammarby Allé 93
  • I Göteborg: Kobbegårdsvägen 7
  • I Sundsvall: Hamngatan 21
Nicklas Sångberg

Nicklas Sångberg

Senior Digital Affärsutvecklare

Fler vanliga frågor om SEO tjänster

Det finns lika många olika priser för SEO, som det finns SEO-byråer. På new customers har vi valt att ta ett helhetsansvar, där våra SEO-uppdrag till 99 % handlar om om att optimera dina viktigaste och bästa sökord.

Vi hjälper dig då att skriva rätt typ av texter, se till att din webbplats är tekniskt anpassad på det sätt Google vill att den ska vara uppsatt på. SEO innefattar också att vi köper externa länkar som gör din hemsida eller landningssida både stark och relevant. Länkarna bidrar också till att du rankar högre och tar dig förbi dina konkurrenter. Våra uppdrag brukar ligga på mellan 20 000 kr och 40 000 kr i månaden.

SEO, sökmotoroptimering, sökordsoptimering eller Search Engine Optimization. Kärt barn har många namn, men vilket ord man än använder är de alla ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används när en webbplats optimeras på ett så relevant och bra sätt som möjligt, för att Google ska ranka den högt i sökresultatet före andra webbplatser.

Låt säga att du driver ett företag som säljer kläder. Då är konkurrensen ofta väldigt hög beträffande att synas på sökord som exempelvis ”klänningar” eller ”skjortor”. Detta blir en nationell sökning.
Driver du däremot ett företag och arbetar som rörmokare i Stockholm, kan det vara betydligt enklare att nå toppen i Google då sökningen i fråga blir mer specifik och ortbaserad. En sökning här kan vara ”rörmockare Stockholm”. I detta fall pratar man om lokal SEO.

De olika fallen, kräver olika insatser och således olika budget. Det är helt enkelt förutsättningar, konkurrens och mål som styr, där det krävs att du avsätter en tillräckligt stor budget efter den strategin du tar fram. Detta kan din SEO-byrå hjälpa dig med.

Precis som en SEO-byrå, hjälper en SEO-konsult företag med sökmotoroptimering med syftet att öka synlighet, ranking och få nya kunder via Google som affärskanal.

Ett exempel på en SEO-strategi kan vara att företag X ska dominera sökresultaten för deras produkter och tjänster, vilket i detta fall är målet och SEO-arbetet ska ta oss dit.
Det kan även vara tidsbestämt, till exempel 6-12 månader, där strategin består av olika delmål att jobba mot.

Att göra SEO-arbetet riktigt för att nå de resultat man vill, kräver mycket tid och intresse. En SEO-byrå kan hjälpa dig att ta fram en tydlig SEO-strategi och leverera tydliga resultat.

Customer Intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

Referenser där vi löpande jobbar med konverteringsoptimering av våra kunders webb

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”

Kontakta mig

Fyll i dina uppgifter och skicka in formuläret nedan så kontaktar vi dig så snabbt vi kan.


    Agree to policies

    Genom att välja detta godkänner du behandligen av dina personuppgifter samt dataskyddspolicyn.