Sökmotoroptimering Göteborg

Tycker du att du i dagsläget syns för dåligt när kunder googlar på dina viktigaste och mest affärsnära sökord? Söker du efter en partner som tillsammans med dig tillvaratar ditt företags fulla potential på Google som affärskanal?

Bra sökmotoroptimering (SEO) för oss på new customers handlar om att göra din hemsida mer attraktiv för både Google som sökmotor och potentiella kunder, för att ge dig bättre placeringar på specifika sökord bland sökresultaten och ge dig fler affärer.

Sökmotoroptimering Göteborg
Sökmotoroptimering Göteborg

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, SEO eller Search Engine Optimization som det heter på engelska, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbplats att på ett organiskt sätt synas så högt upp som möjligt på affärsnära sökord i sökresultaten på Google. Något förenklat, går sökmotoroptimering ut på att driva organisk trafik till hemsidan, i kontrast till betald marknadsföring i form av annonser via sökmotorerna.

SEO är en viktig hörnsten i digital marknadsföring som något förenklat handlar om att driva trafik från Google till din hemsida, vars främsta syfte är att hjälpa människor att hitta och dela innehåll som de letar efter.

När du vill ha fler antal leads och konkreta förfrågningar på din webbplats är du varmt välkommen till oss. Låt oss berätta mer om vad vi kan erbjuda dig inom sökmotoroptimering i Göteborg och hur vi kan hjälpa dig att göra potentiella kunder till betalande kunder.

 

Vad innebär sökmotoroptimering?

Visste du att 97 procent av Sveriges befolkning googlar innan sina köp – oavsett om de är i researchstadiet och vill ha mer information inför ett köp, jämför produkter och tjänster eller vill handla nu? Bara i Sverige sker över 50 miljoner sökningar – per dygn. Syns du då inte i sökresultatet, så finns du helt enkelt inte. För sällan går man vidare till andra sidan på Google och ännu mer sällan sidorna efter det. Därför är sökmotoroptimering en viktig del som du måste arbeta med – om du vill synas, få mer gratis trafik till hemsidan och göra fler affärer vill säga.

Sökmotoroptimering är ett arbete som kräver kontinuitet och tålamod för att klättra högt upp i sökresultatet och synas för ett breddat kundsegment, oberoende av vart i köpresan dina kunder befinner sig. Eftersom rangordningen av webbplatser sker automatiskt genom algoritmer, arbetar vi med att optimera sökbegrepp till din fördel i bedömningen av en webbplats som sökmotorerna gör.

 

Varför behöver företag i Göteborg jobba med sökmotoroptimering ?

Bedriver du din verksamhet i Göteborg och är intresserad av synas för fler potentiella kunder, är sökmotoroptimering ett effektivt sätt att ta dig in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.

På new customers kan vi hjälpa dig och ditt företag genom egenutvecklade system, välbeprövade metoder och kompetens att optimera och maximera hela kedjan från en digital annons eller ett sök på Google, till en ny affär.

 

Vad kan jag få ut av ett samarbete med en SEO-byrå?

När du samarbetar med en bra byrå inom sökmotoroptimering i Göteborg ska du kunna förvänta dig resultat, bland annat:

  • att få fler nya besökare och relevant trafik till din hemsida.
  • att få fler nya kunder och ökad försäljning.
  • att nå din målgrupp på behovsrelaterade sök.
  • att ta dig in i dina kunders egenvalda köp- och beslutsprocess.
  • att få fler affärsnära leads, så kallade “färdiggooglade” kunder, som mer eller mindre redan har bestämt sig för dig som leverantör.
  • att få coachning av din hemsida och hur väl den presterar såväl tekniskt, som i konvertering.
 

Vad innebär lokal SEO?

Lokal SEO innebär kort beskrivet marknadsföring för de lokala företagen som vill synas i det lokala sökresultatet. När vi är i behov av något, såväl produkter som tjänster, så googlar vi ofta lokalt. Det vill säga att sökningen börjar med produkten eller tjänsten man i fråga är intresserad av i kombination med en ort, som exempelvis: ”Värmepump Göteborg” eller ”Revisor Göteborg”. Då ofta den ort man bor på, befinner sig på för tillfället eller närliggande stad. Här är Google My Business viktigt att optimera för lokalt sökord.

 

Insatser och tjänster som vi hjälper företag med i Göteborg:

  • Sökmotoroptimering (SEO) och analys.
  • Strategi för affärsnära och mest lönsamma sök.
  • Optimering av On Page-innehåll.
  • Optimering av Off Page/ länkstrategi.
  • Optimering av drift och performance, så att det anpassas efter Googles Core Values.
  • Uppsättning av och mätning i Google Analytics.
  • Uppsättning av Google Search Console.
  • Uppsättning av Google Tag Manager.
  • Övervakning av sökpositioner.
  • Övervakning av kvalitet/ content.
  • Övervakning av tekniska prestanda av webbplattformen.
  • Att proaktivt arbeta med att öka och förbättra konverteringstalen.

Varför är det viktigt att jobba med SEO Göteborg?

SEO är en viktig del av din digitala marknadsföring som kan generera nya kunder till ditt företag och hjälper din hemsida att synas i toppen på Google, få mer gratis trafik till hemsidan och göra fler affärer.

 

SEO-byrå i Göteborg med fokus på fler kunder

Företag som anlitar oss vill i regel öka sin försäljning genom att få in nya leads och fler kunder. Vi jobbar mycket med är att få rätt besökare och kunder, då det är här den konkreta affärskonverteringen ökar. För att lyckas med detta, testar vi oss fram med stöd från våra egenutvecklade metoder och system som har visat sig vara mycket lönsamma.

Fler besökare behöver inte alltid innebära fler affärer. Därför jobbar vi mycket med konverteringsoptimering, eller som vi brukar säga – säljträna webben. Men fler rätt besökare i rätt affärsläge, drivna av behovsrelaterade sök eller kampanjer, kommer definitivt att leda till fler affärer på din site.

Robert Nyberg

Robert Nyberg

Affärsansvarig sökmotoroptimering

Fler vanliga frågor om sökmotoroptimering i Göteborg

I samband med att en sökning sker, ”crawlar” Google en webbplats och placerar den i sitt index. Googles index liknar ett bibliotek, som innehåller information om alla böcker som finns i biblioteket. I stället för böcker innehåller Googles index en lista med alla webbsidor som Google känner till. När Google besöker en webbplats identifieras nya och uppdaterade sidor och Googles index uppdateras.

Något förenklat, betyder det att Google skickar ut spindlar som läser av siten i fråga och vad den handlar om. Det finns över 200 faktorer som krävs för att ranka högt på Google. De faktorer som har störst påverkan för din sökmotoroptimering är: content (texter, bilder, videos), internlänkning, title taggar och meta descriptions, laddningstider samt externa länkar.

Syftet med en sökordsanalys är att analysera sökbeteendet hos din målgrupp och att ta fram sökord som genererar nya kunder från Googles sökresultat.

Tips för för en framgångsrik sökordsanalys:
– Identifiera vilka sökord som kan vara relevanta att jobba med.
– Identifiera relevant sökord med hög sökvolym och låg konkurrens i Google.
– Identifiera relevanta sökord med låg sökvolym, men högt värde per kund.
– Identifiera vilka sökord som har mer fokus på allmän information.
– Identifiera vilka sökord som har mer fokus på att guida eller tipsa.
– Identifiera vilka sökord som har mer fokus på att konvertera till ett lead och affär.
– Skriv title taggar och meta descriptions för att optimera On Page.

Generellt utgår man från svårighetsgraden, nuläge och vilken konkurrens varje sökbegrepp i fråga har. På new customers har vi valt att ta ett fast arvode per månad i våra SEO-uppdrag, där vi då även avgränsar vårt uppdrag till fast satta sökbegrepp. I varje projekt gör vi alltid en teknisk och innehållsmässig analys för att kunna lämna en offert som återspeglar dina behov.

Varför du behöver en SEO-expert kan egentligen bara du svara på, men SEO är ett komplext område som vi vet kräver specialistkunskap. Sökmotoroptimering är dessutom ett område i konstant förändring, vilket kan vara svårt att själv hänga med i. Genom att samarbeta med oss, som arbetar med sökmotoroptimeringen på ett holistiskt sätt, kommer detta att vara en stark källa till nya leads och på så sätt konkreta affärer. Att arbeta för att öka antalet kunder, men också säkerställa att det är rätt typ av kund, är vårt yttersta ansvar.

Som affärspartner, ser vi alla våra uppdrag som långsiktiga. Det tar tid att samla data och kunskap om varje kunds affär, samt kundbas. Vissa saker går helt enkelt inte att stressa fram. Av den anledningen är det viktigt för oss att vi är lika tålmodiga och målmedvetna i processen.

Vill du veta mer om dina förutsättningar, vilka sök som kan generera flest affärer och hur du ligger till idag? Då är du varmt välkommen att kontakta oss.

Oavsett vad ditt erbjudande är, kommer vi inleda med att analysera dina kunders sökbeteenden i sökmotorerna. Efter det analyserar vi hur innehållet på din hemsida förhåller sig till de som rankar 1:a-3:a. Detta för att utvärdera vad som krävs för ett tillfredsställande resultat för just din hemsida.

När vi arbetar med SEO ligger vårt fokus på ett långsiktigt arbete där vår process innefattar följande delar:
– Teknisk SEO för att optimera hemsidans prestanda.
– Sökordsanalys och ta fram en actionplan för vilket content vi ska uppdatera, samt vilken typ av nytt content som krävs för att ranka högt på Google.
– On Page SEO i form av title taggar, meta descriptions och internlänkning.
– Off Page SEO i form av externa länkar eller backlinks.
– Resultat kan man förvänta sig att inom 1-6 månader.

Nej. Vi hjälper företag med sin digitala marknadsföring, bland annat SEO, i Göteborg, men jobbar även med kunder i hela Sverige.

Vår SEO-byrå i Göteborg ligger på Kobbegårdsvägen 7. Vi har också kontor i Stockholm på Hammarby Allé 93, samt i Sundsvall på Hamngatan 21.

Vill du ha ranka högst på Google? Då är du varmt välkommen att höra av dig till oss på new customers. Vi ser fram emot att höra av ifrån dig och att tillsammans med dig säljträna din webb till att konvertera bättre. Kontakta oss redan idag, så kommer vi snabbt igång med din SEO i Göteborg.

Customer intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

För oss är våra kunders affärsresultat viktigast

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”