Hittar du inte ett sökresultat som du är nöjd med på första sidan, går du sällan vidare till nästa sida på Google, utan gör istället en ny sökning. På samma sätt fungerar det med dina kunder. Gissningsvis vill du vara ett alternativ för dem på första sidan när de söker på produkter eller tjänster som du erbjuder, och inte förlora potentiella affärer till dina konkurrenter.
Bra SEO handlar för oss på new customers om att göra din hemsida mer attraktiv för både Google som sökmotor och potentiella kunder, och ge den bättre placeringar på specifika sökord bland sökresultaten. Låt oss gå igenom vanliga frågor som brukar uppstå när man ska investera i SEO, hur det kan ge dig fler affärer och hur vi som SEO-företag jobbar i våra uppdrag.
Varför ska jag anlita ett SEO-företag?
Visste du att det finns över 200 faktorer som påverkar webbplatsen och dess ranking? Det betyder att det finns mycket att göra vid SEO-optimering av en webbplats och att det är ett arbete som måste ske löpande. Engångsinsatser hjälper föga och kommer inte ge dig det resultat du vill ha.
Har man inte resurserna och kunskapen inhouse, kan det vara svårt att själv göra jobbet, vilket också är anledningen till att många företag väljer att samarbeta med ett SEO-företag med expertis inom SEO.
Hur hittar man rätt sökord?
För att veta vilka sökord man ska jobba med, behöver man börja med att lista sina viktigaste sökord som känns närmast sitt erbjudande och sina mål, för att hitta rätt riktning när man ska göra sin sökordsanalys.
Branschtermer skiljer sig ofta från hur kunder söker och eftersom målsättningen är att i ett första steg fånga upp och driva trafik, måste man veta hur sina kunder söker för att därefter kunna skapa innehåll som är relevant nog. Allt detta får man svar på i sökordsanalysen.
Det är också viktigt att man analyserar sina konkurrenter för att se vilka sökord de syns på och hur de kommunicerar. Om de rankar högt, har de sannolikt relevant innehåll, vilket kan vara en bra indikator på vad ens kunder vill ha samt för planering av sitt eget innehåll till webbplatsen utifrån de sökord man väljer.
6 tips för att välja rätt SEO-företag
1. Kolla upp referenser
Till att börja med, bör du kolla upp vilka typer av uppdrag det SEO-företag du överväger att välja har jobbat med tidigare. Kontakta några referenser och se vad optimeringen har gett för affärsresultat för deras tidigare kunder. Detta kan ha en stor betydelse, beroende på om du har B2B- eller B2C-kunder.
2. Se till att SEO-företaget har erfarenhet
Kolla upp att din SEO-byrå har minst 5 års erfarenhet inom branschen. Det brukar göra stor skillnad på effekt, då erfarenhet skapar tydligare möjlighet att se vilka insatser som krävs vid olika utmaningar.
3. Bind inte upp dig på långa avtal
Se till att du inte binder upp dig på ett långt avtal när du anlitar en SEO-byrå eller -konsult. Börja med ett kortare avtal, förslagsvis 6-12 månaderna, där du snabbt kan avbryta samarbetet beroende på utfall eller hur ni funkar tillsammans. Det är viktigt att det känns rätt.
Marika Karlöf
Head of Content
(+46) 729 65 18 03
marika@newcustomers.se
4. Säkerställ att rätt copyerfarenhet finns
Viktigt är att SEO-byrån i fråga har gedigen och rätt copyerfarenhet, eftersom texterna är en spelar en stor betydande roll i SEO-arbetet. Det är skillnad på att skriva texter, och att skriva texter, om man säger så.
5. Arbetet ska spåras från dag ett
Se till att SEO-företaget sätter upp spårning av dina viktigaste mål i Google Analytics. Ett stort plus är om de kan spåra vilka kanaler som drar in din trafik, vilken sida trafiken landar på och vad värdet av skapade affärer eller leads är. Rapportering av detta ska du få på månadsbasis. Kan de inte erbjuda detta, råder vi dig att vända dig till en annan leverantör, då detta är en viktig del av SEO-arbetet.
6. Kolla upp vilka möjligheter som finns till länkar
Försäkra dig om att SEO-byrån själv, eller via kvalitetssäkrade leverantörer, kan bistå dig med systematiskt och metodiskt anskaffande av länkar. Detta är en viktig del för framgångsrika resultat av sitt SEO-arbete.
Så kan vi på new customers hjälpa dig som ska köpa SEO
SEO är en viktig del av digitala marknadsföring som gör det möjligt att på ett effektivt sätt ta dig direkt in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess, där och då deras behov uppstår.
Genom den mix av kompetenser, samt egenutvecklade system och metoder, som vi på new customers har att erbjuda, kan vi hjälpa dig att ta fram ett bra beslutsunderlag för din investering i Google som affärskanal.
Tillsammans med dig kan vi optimera och maximera hela kedjan från ett sök på Google, till en konkret affär på webbplatsen, där allt är mätbart från start.
Vad gör ni som SEO-företag då ni jobbar med sökmotoroptimering?
Analys – Det första vi som SEO-företag gör, är att sätta oss in i din affär. När vi har gjort det, gör vi en sökordsanalys av de sökord som ligger närmast ditt erbjudande och således behöver optimera din webbplats för. En viktig del av analysen är också att jämföra dina positioner Google med dina konkurrenter, samt vad de drar för trafik till sin hemsida i jämförelse med dig.
On-page SEO – Denna del handlar om att optimera olika landningssidor på din webbplats, såsom titel-taggar, meta descriptions, innehåll/content, internlänkning etc.
Off-page SEO – För att optimera din digitala närvaro utanför webbplatsen och påverka din ranking positivt, jobbar vi bland annat med backlinks/externa länkar till din webbplats.
Teknisk SEO – För att hjälpa Google att bättre crawla och indexera din webbplats, handlar teknisk SEO om att jobba med crawling, indexering, duplicerat content, laddningstider, sidstruktur etc.
Bra SEO innefattar samtliga av ovanstående delar för framgångsrika resultat, samt att man har ett holistiskt arbetssätt. Det finns alltså inga genvägar om man vill ha riktigt bra resultat och gör du det halvdant, kan du inte förvänta dig annat än just halvdana resultat och då är ju jobbet lönlöst?
Få en kostnadsfri SEO-analys
Vi hjälper företag inom många olika branscher och erbjuder SEO-tjänster med syfte att nå toppen på sina strategiska och affärsnära sök. När du väljer oss som din affärspartner, är det precis vad du kan förvänta dig av oss.
Vill du jobba med SEO och ta reda på hur din hemsida presterar idag, samt vilken potential som finns? Då är du varmt välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri SEO-analys av din webbplats.
Våra kontor hittar du i Stockholm och Glöteborg men vi jobbar med kunder i hela Sverige. Adresser till våra kontor:
Stockholm
Kungsgatan 9
111 43 Stockholm
Göteborg
Kungsportsavenyn 21
411 36 Göteborg
Få en kostnadsfri SEO-analys
Skriv in din webbadress och mejl så kontaktar vi dig.
Skicka in ditt namn och telefonnummer.
Någon från oss tar kontakt med dig och lyssnar av dina funderingar och behov.
Rätt person med rätt kompetens sätter upp ett möte tillsammans med dig så vi kan påbörja vår affärsanalys.
Vi återkommer med ett konkret förslag på hur vi tillsammans skapar fler affärer.
Vanliga frågor och svar om SEO företag
- Vem är bäst på SEO?
- Vad gör en SEO byrå?
- Vad kostar det att anlita en SEO konsult, eller ett SEO företag?
- Vad kostar lokal SEO?
- Jobbar ni som företag med alla typer av kunder?
- Varför ska man skaffa länkar när man jobbar med SEO?
- Fungerar SEO för att dra in mer trafik och kunder, än via sociala medier?
- Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?