SEO byrå

Tycker du att du i dagsläget syns för dåligt när kunder googlar på dina viktigaste och mest affärsnära sökord? Söker du efter en SEO-byrå som tillsammans med dig tillvaratar ditt företags fulla potential på Google som affärskanal?

Bra SEO handlar för oss på new customers om att göra din hemsida mer attraktiv för både Google som sökmotor och potentiella kunder, för att ge dig bättre placeringar på specifika sökord bland sökresultaten och ge dig fler affärer. Låt oss gå igenom de vanligaste frågorna som brukar uppstå och därefter berätta mer om hur vi jobbar.

SEO byrå
SEO Byrå

Från ett sök på Google till en konkret affär

Som SEO-byrå, kan vi på new customers hjälpa dig och ditt företag genom egenutvecklade system, välbeprövade metoder och kompetens att optimera och maximera hela kedjan från en digital annons eller ett sök på Google, till en ny affär. Sökmotoroptimering är ett effektivt sätt att ta dig in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.

 

Hur kan mina affärsnära sök på Google hjälpa mig med mer affärer?

Visste du att 97 procent av Sveriges befolkning söker på Google innan sina köp – oavsett om de befinner sig i researchsstadiet inför ett köp, jämför produkter eller vill handla nu? Syns du och ditt företag inte på Google, finns du helt enkelt inte.

SEO är som att springa ett maraton. Det är ett arbete som kräver kontinuitet och tålamod för att klättra högt upp i sökresultatet och synas för potentiella kunder, oberoende av vart i köpresan de befinner sig, och vår uppgift är att hjälpa dig att nå dit.

 

På new customers hjälper vi dig med att:

  • analysera dina kunders sökmönster, för att hela tiden vara aktuell.
  • övervaka innehållet på hela din hemsida, för att säkerställa att allt är relevant och optimerat.
  • producera nytt innehåll efter behov, för att kunna inta högre och starkare positioner.
  • gå igenom din tekniska potential, för bästa möjliga förutsättningar att ta affärspositioner i sökresultaten före dina konkurrenter.
  • höja dina affärspositioner på dina viktigaste och mest affärsnära sök.
  • lägga en strategi för digital marknadsföring som ger fler nya leads och kunder.

Vad är en SEO-byrå?

Den kortfattade beskrivningen är att en SEO-byrås primära uppgift är att på olika sätt stärka upp din domän och tydliggöra det för sökmotorernas algoritmer att förstå vad den aktuella hemsidan innehåller.

Frågar du olika SEO-byråer, får du ofta olika svar på varför du borde samarbeta med just dem. På new customers anser vi att SEO-byråer, om de är bra, har i uppgift är att sätta sig in i och förstå dina kunders egenvalda köpprocess för att därefter effektivisera det ”digitala” inflödet av fler kunder och leads.

 

Vad gör en SEO-byrå?

Sökmotoroptimering eller SEO (förkortning för Search Engine Optimization) är kunskapen att optimera webbplatser med syfte att förbättra trafiken från sökmotorernas organiska sökresultat. Sökmotoroptimering går ut på att optimera webbplatser för att de ska hamna så högt upp som möjligt i sökresultatet när någon googlar.

 

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering, SEO eller Search Engine Optimization som det heter på engelska, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att på ett organiskt sätt synas så högt upp som möjligt på affärsnära sökord i sökresultaten på Google. Sökmotoroptimering går ut på att driva gratis trafik till hemsidan, i kontrast till betald marknadsföring via sökmotorer.

SEO är en viktig hörnsten i digital marknadsföring och handlar något förenklat om att driva gratis trafik från Google och andra sökmotorer till din hemsida, vars främsta syfte är att hjälpa människor att hitta och dela innehåll som de letar efter.

Eftersom rangordningen av webbplatser sker automatiskt genom algoritmer, arbetar vi på new customers med att optimera sökbegrepp till din fördel i bedömningen av en webbplats som sökmotorerna gör.

 

Vad är en SEO-analys?

En SEO-analys är en utvärdering av hur din hemsida presterar ur ett SEO-perspektiv. Det innebär att vi granskar och gör en djupare genomgång av din sida, för att se om den är väl optimerad för att ranka högt i sökmotorerna.

 

En SEO-analys omfattar:

  • Innehåll On Page
  • Länkning 
  • Drift och performance
  • Teknisk prestanda
  • En SEO-analys omfattar även vilka sökbegrepp som är primära, samt mest affärsnära sökningar med högst värde, för dig och ditt företag.

Hur jobbar ni på new customers med era uppdrag?

Oavsett om du säljer produkter eller tjänster, kommer vi inleda med att analysera dina kunders sökbeteenden och hur de söker på Google som sökmotor. Efter det analyserar vi hur innehållet på din hemsida förhåller sig till de som rankar 1:a-3:a.

För att nämna några saker som vi gör, optimerar och höjer vi kvaliteten On Page för att säkerställa att din hemsida har rätt tekniska förutsättningar och att ditt webbhotell har korrekt prestanda för att möta och leva upp till Googles krav. Din hemsida är navet i all marknadsföring och därför är det viktigt att göra det riktigt. När vi ser att din webbplats presterar och konverterar som den bör, kan vi arbeta för att öka trycket med hjälp av annonsering i Google Ads, Facebook eller Instagram.

 

Vad en SEO-byrå gör:

  • Sökordsanalys
  • Strategi för affärsnära och mest lönsamma sök
  • Optimering av On Page-innehåll
  • Optimering av Off Page/ länkstrategi
  • Optimering av drift och performance, så att det anpassas efter Googles Core Values
  • Uppsättning av Google Analytics
  • Uppsättning av Google Search Console
  • Uppsättning av Google Tag Manager
  • Övervakning av sökpositioner
  • Övervakning av kvalitet/ content
  • Övervakning av tekniska prestanda av webbplattformen
  • Att proaktivt arbeta med att öka och förbättra konverteringstalen
 
Nicklas Sångberg

Nicklas Sångberg

Senior Digital Affärsutvecklare

Fler vanliga frågor om en SEO byrå

Varför du behöver en hjälp av en byrå kan egentligen bara du svara på, men SEO är ett komplext område som vi vet kräver specialistkunskap. Sökmotoroptimering är dessutom ett område i konstant förändring. När du hittar en SEO-byrå som arbetar med sökmotoroptimeringen på ett holistiskt sätt, kommer detta vara en stark källa till nya leads och på så sätt konkreta affärer. Att arbeta för att öka antalet kunder, men också säkerställa att det är rätt typ av kund, skulle vi säga är byråns yttersta ansvar.

När du har bestämt dig, verkligen förstår och menar allvar med din SEO-satsning, samt har ett långsiktigt perspektiv, bör du välja en SEO-partner som har djup förståelse för hur Google fungerar och förändras över tid.

En bra partner bör involvera dig och kunna berätta vilka saker som är de viktigaste att prioritera, i syfte att förbättra din synlighet på Google och på ett smidigt sätt hjälpa dig genom den processen. Precis som alla andra yrken, krävs många års erfarenhet för att bli en riktigt bra SEO-specialist.

När du jobbar med en bra SEO-partner, ska du absolut kunna förvänta dig att du:

– kommer få fler nya besökare och relevant trafik till din hemsida.
– kommer få fler nya kunder och ökad försäljning.
– når din målgrupp när de söker på behovsrelaterade sök.
– tar dig in i dina kunders egenvalda köp- och beslutsprocess.
– kommer få fler affärsnära leads, så kallade “färdiggooglade” kunder, som mer eller mindre redan har bestämt sig för dig som leverantör.
– får coachning av din hemsida och hur väl den presterar såväl tekniskt, som i konvertering.

Det första du bör göra är att se vilka kunder de arbetar med. Ta in referenser när du vill vara säker på hur kunderna upplever arbetet som de utför och resultatet av det, samt vilken inställning SEO-byrån som företag har. De berättar precis som det är.

Sökmotoroptimering tar tid och är lite av en prövning för tålamodet. Mycket av arbetet är komplext och innefattar många saker om ska falla på plats för att ett resultat ska uppnås.

Välj därför en samarbetspartner som har tydliga processer och löpande kan påvisa att sökbegreppen tar affärspositioner. Ingen kan utlova resultat på utsatt tid. Däremot kan tidsramar sättas upp om 6-12 och 18 månader för att därefter sätta en förväntansbild från hur det ser ut idag, till hur man kan förvänta sig att sökorden bör prestera under denna period.

Välj någon som finns vid din sida och hela tiden ger dig en tydlig bild av vart du befinner dig, samt ser till att det finns en tydlig actionplan att handla efter.

Det är en komplex fråga och är nästan som att fråga hur långt ett snöre är. Men generellt utgår man från svårighetsgraden, nuläge och vilken konkurrens varje sökbegrepp i fråga har.

På new customers har vi valt att ta ett fast arvode per månad i våra uppdrag, där vi då också avgränsar vårt uppdrag till fast satta sökbegrepp. Vill du veta mer om dina förutsättningar, vilka sök som kan generera fler affärer och hur du ligger till idag, är du varmt välkommen att kontakta oss.

Exakt hur man på bästa sätt jobbar med sökmotoroptimering finns det många teorier och idéer om. Det mest primära handlar om att på olika sätt stärka din domän och göra den tydlig för sökmotorernas algoritmer, så att de förstår vad den aktuella sidan innehåller och vad du har att erbjuda dina kunder.

Det finns egentligen inget facit när det kommer till arbetet med sökmotoroptimering. Det handlar mer om generella riktlinjer som man bör följa, tålamod och tid till finjusteringar, samt kontinuerlig arbete kopplat till en initial strategi.

Google förbättrar hela tiden sin service och tjänst. Det är då upp till oss som SEO-byrå att uppdatera såväl ditt, som vårt egna, content och anpassa oss efter Google Core Values. Detta arbete är konstant och det tar tid att bli den som är mest relevant och ger sökmotorerna de bästa svaren.

Vad som också är viktigt att förstå, är att Google som sökmotor har utmaningar i mängden data de ska serva oss med. Därför ska vi optimera ned mängden data och se till att vi har en snabb och korrekt anpassad mobilversion. Löpande mäter vi också din webbplats kvalitet och snabbhet med hjälp av Googles egna verktyg, så att vi direkt ser och förstår korrekt värden på det vi optimerar.

Servar du dina potentiella kunder med relevant innehåll, snabbt och med så liten datamängd som möjligt, kan du ha chansen att ta dig till topp 10 eller hela vägen till toppen. Syns du på topp 1-10 ökar troligtvis din försäljning markant, kontra om du inte dyker upp förrän på plats 10 till 30. Google drar in trafik till din webbplats, som i sin tur bör leda till en konvertering.

Ja, på new customers arbetar vi dagligen med att kombinera SEO med SEM, alltså kampanjarbeten i Google Ads. Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete där man jobbar löpande med olika actions för att stärka domänens relevans och trafik varje månad. Google Ads hjälper dig snabbt att synas i ett köpnära affärsläge. Syns du inte, finns du inte, och genom våra tjänster hjälper vi dig att synas.

Vi har stor erfarenhet av olika sökmotoroptimeringsuppdrag inom en rad olika branscher. Idag har vi både nationella och internationella uppdrag som vi också kan dela som referenskunder i frågan.
Kontakta oss gärna om du vill komma i kontakt med något av de företag som vi samarbetar med gällande arbetet vi utför och de resultat vi har åstadkommit.

Företag som anlitar oss som SEO-byrå vill i regel öka sin försäljning genom nya leads och fler kunder. Vår analys, strategi och konkreta arbete ska alltid ha mätbara och utstakade mål för vad affärskanalerna ska skapa för affärsvinning.

Det första primära målet som ska uppnås, är att vi som SEO-byrå ska dra in mer pengar än vad det kostar. Därefter sätts målen upp som: kostnad/ lead, kostnad/ affär eller andra konkreta KPI:er som följs upp för att mäta värdet på arbetet och de insatser som görs.

Ett av det första vi gör är en analys av hur din hemsida mår tekniskt, men även av prestanda och innehållet. Så, det korta svaret är ja. Vill du nå topp 1-3 som företag, vet vi vad din sida bör ha för prestanda och innehåll, annars kommer det bli svår att uppnå de resultat vi vill åstadkomma.

Ja, när andra talar om dig eller din produkt och länkar till sin hemsida, ger detta din webbplats relevans och bekräftelse för Google att du är en källa man kan gå till för bra svar på just den frågan.

Här gör vi som SEO-byrå en analys och mäter kvaliteten på inkommande länkar – såväl starka som mindre bra. Vi genomför även här en analys på vilken typ av kvalitet du behöver för att uppnå önskad effekt. Kvalitativa, starka länkar uppsatta på ett korrekt sätt är en del av vårt SEO-arbete.

Vi som SEO-byrå vill att allt från dag ett ska sättas upp och mätas på ett sätt som gör att vi tillsammans via Google Analytics kan se och förstå vilken affärskanal som driver trafik och olika typer av uppsatta mätbara mål. När detta görs på ett korrekt sätt, kan vi jämföra investerad krona kontra utfall, då också konkret och tydligt för respektive affärskanal.

Olika sökord har olika sökvolymer och trafik. Vad har dina kunder för intentioner när de söker? Vi analyserar detta när vi arbetar fram listan på din affärsnära och strategiskt mest värdefulla sökord. Det är bättre att sökmotoroptimera för relevanta sökbegrepp med bra sökvolymer, än många med dålig relevans eller tunn sökintention som ligger långt ifrån en kontakt eller köp.

Det innebär att man primärt arbetar med att förbättra och minska källkod, snabba upp laddtider, renderingsoptimering och funktioner för att beskriva data på ett strukturerat och lättare sätt.

”Off-page SEO” (även kallat ”off-site SEO”) är en del i sökmotoroptimering och avser åtgärder som vidtas utanför din egna webbplats för att påverka din ranking på Googles och andra sökmotrers resultatsidor (SERP). Med denna metod är det möjligt att länka till, samt marknadsföra, din webbplats och effektivt ”garantera” kvalitet på ditt innehåll.

Relevans är något som har betydelse för ett visst sammanhang. Något som har relevans är alltså relevant. Som ovan nämnt, är sökmotorernas främsta syfte att hjälpa människor att hitta och dela innehåll som de söker efter. Den som är mest relevant kopplat till sökningen vinner.

En av våra främsta uppgifter är bland annat att hela tiden höja din relevans, så att du får fler besökare på din sida och klättrar i ranking. När vi väl har nått de höga resultat vi strävar efter, kommer din försäljning således att öka. Syns du högst upp och möter kundernas frågor och behov är du en vinnare.

På new customers hjälper vi företag inom många olika branscher och erbjuder tjänster inom digital marknadsföring i syfte att nå toppen på sina strategiska och affärsnära sök. Vår uppgift är att göra vad som behöver göras för att hjälpa dig att nå just hit.

Vårt bästa råd till dig, är att du ser till att göra rätt från början och anlitar specialister, och då finns vi här – bara ett samtal bort.

Vår SEO-byrå finns i Stockholm, Göteborg och Sundsvall, men vi jobbar med kunder i hela Sverige. Adresser till våra kontor:

I Stockholm: Hammarby Allé 93
I Göteborg: Kobbegårdsvägen 7
I Sundsvall: Hamngatan 21

Customer intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

För oss är våra kunders affärsresultat viktigast

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”