SEO konsult

Tycker du att du i dagsläget syns för dåligt när kunder googlar på dina viktigaste och mest affärsnära sökord? Tillsammans med dig, kan vi som SEO-konsult tillvarata ditt företags fulla potential på Google som affärskanal.

Bra SEO handlar för oss på new customers om att göra din hemsida mer attraktiv för både sökmotorer och potentiella kunder, för att ge dig bättre placeringar på specifika sökord bland sökresultaten och fler affärer. Låt oss gå igenom de vanligaste frågorna som brukar uppstå och vad du får med oss som samarbetspartner.

SEO Konsult
SEO konsult

Från ett sök på Google till en konkret affär

Som SEO-konsult kan vi genom egenutvecklade system, välbeprövade metoder och kompetens hjälpa dig att optimera och maximera hela kedjan från en digital annons eller ett sök på Google till en ny affär. Sökmotoroptimering är ett effektivt sätt att ta dig in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.

 

Hur kan mina affärsnära sök på Google hjälpa mitt företag till fler affärer?

Visste du att 97 procent av Sveriges befolkning googlar innan sina köp – oavsett om de är i researchstadiet inför ett köp, jämför produkter eller vill handla nu? Syns du då inte i sökresultatet, så finns du inte. Därför är sökmotoroptimering en del av din marknadsföring som du måste arbeta med – om du vill synas, få mer gratis trafik till hemsidan och göra fler affärer vill säga.

 

Som SEO-konsult hjälper vi på new customers dig att:

  • analysera dina kunders sökmönster, för att hela tiden vara aktuell.
  • övervaka innehållet på hela din hemsida, för att säkerställa att allt är relevant och optimerat.
  • producera nytt innehåll efter behov, för att kunna inta högre och starkare positioner.
  • gå igenom din tekniska potential, för bästa möjliga förutsättningar att ta affärspositioner och ranka högre på Google än dina konkurrenter.
  • höja dina affärspositioner på dina viktigaste och mest affärsnära sök i sökmotorer..
  • lägga en strategi för digital marknadsföring som ger nya leads och kunder.

 

Vad gör en SEO-konsult?

En SEO-konsult jobbar med sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization), vilket är kunskapen att optimera webbplatser med syfte att förbättra trafiken från sökmotorernas organiska sökresultat. Sökmotoroptimering går ut på att optimera webbplatser för att hamna så högt upp som möjligt i sökresultatet då en sökning görs i sökmotorerna.

Något förenklat, handlar SEO om att driva gratis trafik från sökmotorer till webbplatsen, vars främsta syfte är att hjälpa människor att hitta innehåll som de letar efter. Bra SEO är med andra ord en stor och viktig hörnsten som ett framgångsrikt företag måste arbeta med, om de arbetar långsiktigt och vägvinnande med sin digitala marknadsföring.

 

Det gör vi som SEO-konsulter:

  • Sökordsanalys
  • Strategi för affärsnära och mest lönsamma sök
  • Optimering av On Page-innehåll
  • Optimering av Off Page/ länkstrategi
  • Optimering av drift och performance, så att det anpassas efter Googles Core Values
  • Uppsättning av Google Analytics
  • Uppsättning av Google Search Console
  • Uppsättning av Google Tag Manager
  • Övervakning av sökpositioner
  • Övervakning av kvalitet/ innehåll
  • Övervakning av tekniska prestanda av webbplattformen
  • Att proaktivt arbeta med att öka och förbättra konverteringstalen

Hur jobbar ni på new customers och era SEO-konsulter med era uppdrag?

Oavsett om ditt företag säljer produkter eller tjänster, kommer vi inleda med att analysera dina kunders sökbeteenden och hur de söker på Google som sökmotor. Därefter analyserar vi hur innehållet på webbplatsen förhåller sig till de som rankar 1:a-3:a.

För att nämna några saker som vi gör, optimerar och höjer vi kvaliteten On Page för att säkerställa att din hemsida har rätt tekniska förutsättningar och att ditt webbhotell har korrekt prestanda för att möta och leva upp till Googles krav. Din hemsida är navet i all din marknadsföring och när vi ser att din webbplats både presterar och konverterar som den bör, kan vi öka trycket med hjälp av ytterligare marknadsföring, som exempelvis annonsering. Vi kommer hela tiden att göra det vi behöver, för att nå toppen.

Att jobba med sökmotoroptimering är som att springa ett maraton. Det krävs kontinuitet och tålamod för att klättra högt upp i sökresultatet och synas för fler potentiella kunder, oberoende av vart i köpresan de befinner sig. Som SEO-konsulter med många års erfarenhet utgår vi hela tiden från hur sökmotorn reagerar och interagerar med våra insatser och tar beslut om insatser baserat på hur affärspositionerna rör sig. Att du får vad du betalar för och förväntar dig är viktigt, därför kommer vi alltid att göra vad som krävs och ser helt enkelt till att du får valuta för pengarna.

Nicklas Sångberg

Nicklas Sångberg

Senior Digital Affärsutvecklare

Fler vanliga frågor om en SEO-konsult

Teknisk SEO innebär att man primärt arbetar med att förbättra källkod, snabba upp laddningstider, optimering och funktioner för att beskriva data på ett strukturerat och lättare sätt.

Varför du behöver en SEO-konsult kan egentligen bara du svara på, men SEO är ett komplext område som vi vet kräver specialistkunskap. Sökmotoroptimering är dessutom ett område i konstant förändring, vilket kan vara svårt att själv hänga med i. Genom att samarbeta med SEO-konsulter, som arbetar med sökmotoroptimeringen på ett holistiskt sätt, kommer detta vara en stark källa till nya leads och på så sätt konkreta affärer. Att arbeta för att öka antalet kunder, men också säkerställa att det är rätt typ av kund, är en konsults yttersta ansvar.

När du har bestämt dig, verkligen förstår och menar allvar med din SEO-satsning, samt har ett långsiktigt perspektiv, bör du välja en SEO-partner som har djup förståelse för hur sökmotorerna fungerar och förändras över tid. En bra SEO-partner ska involvera dig och kunna berätta vilka saker som är de viktigaste att prioritera, i syfte att du ska synas bättre i sökresultaten och på ett smidigt sätt hjälpa dig genom den processen.

När du jobbar med en SEO-partner, ska du med all rätt kunna förvänta dig att:

– få fler nya besökare och relevant trafik till din hemsida.
– få fler nya kunder och ökad försäljning.
– nå din målgrupp när de söker på behovsrelaterade sök.
– du tar dig in i dina kunders egenvalda köp- och beslutsprocess.
– få coachning av din hemsida och hur väl den presterar såväl tekniskt, som i konvertering.
– få fler affärsnära leads, så kallade “färdiggooglade” kunder, som mer eller mindre redan har bestämt sig för dig som leverantör.

Inom följande områden är vi på new customers konsult: SEO, SEM, affärsutveckling och konverteringsoptimering. Väljer du att anlita oss som din byrå, får du med andra ord inte bara hjälp inom SEO. Du får även hjälp och rådgivning i respektive del.

Generellt utgår man från svårighetsgraden, nuläge och vilken konkurrens varje sökbegrepp i fråga har. På new customers har vi valt att ta ett fast arvode per månad i våra SEO-uppdrag, där vi då också avgränsar vårt uppdrag till fast satta sökbegrepp. I varje projekt gör vi alltid en teknisk och innehållsmässig analys för att kunna lämna en offert som återspeglar dina behov.

Vill du veta mer om dina förutsättningar, vilka sök som kan generera flest affärer och hur du ligger till idag? Då är du varmt välkommen att kontakta oss.

En SEO-analys är en utvärdering av hur din hemsida presterar inom SEO. Det innebär att vi granskar och gör en djupare genomgång av din webbplats, för att se om den är väl optimerad för att ranka högt i sökmotorer. 

En SEO-analys av webbplatsen omfattar:
– Innehåll On Page
– Länkning 
– Drift och performance
– Teknisk prestanda

En SEO-analys omfattar även vilka sökbegrepp som är primära, samt mest affärsnära sökningar med högst värde, för dig och den verksamhet du bedriver.

Företag som anlitar oss som SEO-partner har i regel som målsättning att boosta sin försäljning genom nya leads och fler kunder. Vår analys, strategi och konkreta arbete måste ha mätbara och utstakade mål för vad affärskanalerna SEO och Google Ads ska skapa för affärsvinning.

Det första primära målet som ska uppnås, är att vi som SEO-byrå ska dra in mer pengar än vad det kostar. Därefter sätts målen upp som: kostnad/ lead, kostnad/ affär eller andra konkreta KPI:er som följs upp för att mäta värdet på arbetet och de insatser som görs.

Ett av det första vi behöver göra, är en analys av hur webbplatsen mår tekniskt, men också gällande prestanda och innehållet. Så, det korta svaret är ja. Strävar du efter att nå topp 1-3 som företag, vet vi vad din webbplats bör ha för prestanda och innehåll, annars kommer det bli svår att uppnå de resultat vi vill åstadkomma.

Din webbplats är din största tillgång för att serva och möta upp dina kunders konkreta behov. Därför måste den optimeras för dina viktigaste sökord.


Olika sökord har olika sökvolymer och trafik. Vad har dina kunder för intentioner när de söker och hur hjälper du dem? Vi analyserar detta när vi arbetar fram listan på dina affärsnära och strategiskt mest värdefulla sökord. Det hjälper oss att ta fram rätt strategi för att kunna optimera för relevanta sökbegrepp med bra sökvolymer, vilket är bättre än att optimera för många med dålig relevans eller tunn sökintention som garanterat kommer ligga långt ifrån önskat resultat. Det måste göras rätt från början av vårt projekt.

”Off-page SEO” (även kallat ”off-site SEO”) är en del i sökmotoroptimering och avser åtgärder som vidtas utanför din egen webbplats för att påverka din ranking på Googles och andra sökmotrers resultatsidor (SERP).
Något förenklat, går det ut på att skapa externa länkar att från andra webbplatser länka till din hemsida. Varför detta är viktigt är för att det är så en sökmotor avgör huruvida din webbplats är trovärdig eller inte och håller hög kvalitet. Med Off-page är enkelt beskrivet möjligt att driva fler till, samt marknadsföra, din webbplats och effektivt ”garantera” kvalitet på ditt innehåll med kvalitativa, externa länkar.

Med hjälp av en en bra SEO-specialist kan du nå toppen i sökmotorer som Google. På new customers har vi lång erfarenhet av att hjälpa företag inom många olika branscher och erbjuder tjänster inom digital marknadsföring som kommer hjälpa dig att nå toppen på dina strategiska och affärsnära sök.

Vårt bästa råd till dig, är att du gör rätt från början och ser till att anlita en rutinerad konsult inom SEO. Då finns vi här. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med oss via e-post eller formuläret nedan. Tar du det hellre över telefon, är det bara att du slår en signal. Vi ser fram emot att höra ifrån dig.

Vår SEO-byrå i Stockholm finns på Hammarby Allé 93. Vi finns också i Sundsvall på Hamngatan 21, samt i Göteborg på Kobbegårdsvägen 7. Hit är du alltid varmt välkommen. Du kan också kontakta oss via e-post eller formuläret nedan.

Customer intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

För oss är våra kunders affärsresultat viktigast

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”