Skriva SEO-texter
SEO-texter, alltså sökmotoroptimerade texter, är texter som är skrivna med mål att ranka högt på till exempel Googles resultatlistor för specifika sökfraser eller nyckelord. Du skriver texten för att attrahera sökmotorernas algoritmer, men givetvis även för läsaren som är på jakt efter information.
När du jobbar med SEO-texter bör du ha som mål att skriva bra, relevant innehåll som både är attraktivt för användaren och för sökmotorer. I den här artikeln kan du läsa mer om att skriva SEO-texter och hur du går tillväga för att göra det bra.
Varför är bra SEO-texter viktigt?
Att tänka SEO när du driver en webbplats är bra för dina affärer. Att skriva bra SEO-texter är en viktig del i detta. Företag som skriver bra, relevanta texter rankar högt på Google och får på så vis fler besökare till sin hemsida.
Sju anledningar till att skriva bra SEO-texter
1. Du syns bättre
När du rankar högt på sökmotorernas resultatlistor betyder det att din hemsida blir mer synlig för användare. De flesta av oss klickar på länkarna som hamnar överst i sökresultatet när vi sökt på något. Och när du syns bättre lär du märka att du får fler besökare.
2. Du hittar rätt målgrupp
När du använder relevanta nyckelord och sökfraser när du skriver SEO-texter når du ut till en specifik målgrupp som är intresserade av just det ämnet. Det betyder att de besökare som kommer till din webbplats genom sök med stor sannolikhet är potentiella kunder.
3. Du ökar din trafik
När du hamnar högt upp i sökresultaten kommer du troligtvis se en ökad organisk trafik till din webbplats. Detta utan att du betalar för annonsering. Ett långsiktigt, kostnadseffektivt sätt att få kunderna att hitta dig.
4. Du får legitimitet och förtroende
När en webbplats rankar högt i sökresultaten ses den ofta som legitim och pålitlig av användare. Om du dessutom har relevant innehåll av hög kvalitet bygger du förtroendet ytterligare.
5. Du kan konvertera leads till kunder
En hemsida med väloptimerade SEO-texter kan hjälpa dig att öka konverteringen från leads till kunder. När du attraherar rätt målgrupp med relevant information ökar dina chanser att de vill köpa dina produkter eller tjänster.
6. Du får långsiktiga resultat
En väl utförd SEO-strategi kan generera resultat under en lång tid framöver. Medan annonsering ger snabba resultat under en begränsad tid kan SEO-texter fortsätta dra trafik och intresse till din sajt över tid, utan att du aktivt betalar för det.
7. Du får fördel mot konkurrenterna
I dagens digitala verklighet är konkurrensen stor. Att skriva SEO-texter som ger värde för läsaren kommer att ge dig fördel gentemot dina konkurrenter. När du sedan får en hög placering i sökresultaten sticker din webbplats ut än mer och du når ut till fler potentiella kunder.
Vikten av rätt sökord
Sökord, nyckelord, sökfraser – kärt barn har många namn. Detta refererar till de ord eller fraser som användare skriver in i sökmotorer för att leta efter information, produkter eller tjänster. Det är här SEO-texter kommer in i bilden, ditt sökmotoroptimerade innehåll fungerar nämligen som en länk mellan din webbplats och den användare som letar information.
Dessa sökord är de termer som sökmotorernas algoritmer analyserar för att förstå vad din hemsida handlar om. När en användare söker på en fras eller en term jobbar sökmotorerna för att matcha dessa söktermer mot relevant innehåll på olika webbplatser. Därför är det viktigt att du får med relevanta sökord i dina texter för att öka chansen att din webbplats hamnar högt upp i sökresultaten.
Därför är det viktigt att välja rätt sökord
För relevans
När du väljer att inkludera sökord som är relevanta för din webbplats, ditt innehåll och ditt erbjudande så är sannolikheten högre att du lockar besökare som faktiskt vill ha det du erbjuder.
För att nå din målgrupp
När du använder rätt sökord har du möjlighet att nå ut till din specifika målgrupp. Rätt sökord i det här fallet är ord och fraser som din målgrupp faktiskt använder när de söker information.
För att nå fler
Det finns ord och fraser som har högre sökvolym än andra, alltså att fler människor söker efter just dessa. Om du inkluderar dessa sökord i dina texter har du möjlighet att nå ut till fler. Men kom ihåg: relevans är alltid viktigt.
Du förstår din målgrupp
När du gör en sökordsanalys kan du få insikt i vad användare söker efter och vad de vill ha. Med denna kunskap kan du vässa ditt erbjudande för att möta potentiella kunder.
Behöver du hjälp med SEO?
På new customers är vi experter på SEO och hjälper dig gärna med både sökordsanalys och att skriva SEO-texter.
Nicklas Sångberg
Grundare | VD | Senior Affärsutvecklare
+46 70 387 71 77
nicklas@newcustomers.se
Robert Nyberg
Grundare | Senior SEO
+46 70 718 96 97
robert@newcustomers.se
Christoffer Jonsson
Partner | Sales Director
+46 72 963 29 01
christoffer@newcustomers.se