Logo

Leads

Det är viktigare än någonsin att förstå och effektivt hantera potentiella kunder, eller leads som det också kallas. Att generera och bearbeta leads är kärnan i varje företags marknadsföringsstrategi – oavsett storlek eller bransch. Men vad är leads egentligen? Hur definieras de? Vilka olika typer av leads finns det och hur kan man generera fler? Låt oss gå igenom begreppet leads och dess betydelse för framgångsrik försäljning och tillväxt, samt hur vi på new customers kan hjälpa till.

Vad är leads?

Leads är ett centralt begrepp inom försäljning och marknadsföring. Termen används för att beskriva potentiella kunder som på något vis har interagerat med ett företag genom att visa intresse för en produkt, tjänst eller ett erbjudande. Detta intresse kan manifesteras på olika sätt, till exempel genom att kunden fyller i en formulär på företagets webbplats, kontaktar företaget direkt, eller helt enkelt klickar på en annons.

Vad definierar ett lead?

Ett lead kan beskrivas som en person eller ett företag som på något vis har visat intresse för ditt företags produkter eller tjänster genom att dela med sig av sina kontaktuppgifter. Genom olika marknadsföringsmetoder kan leads genereras och dessa kan befinna sig på olika nivåer i köpresan.

NC_Porträtt_Roberg_Nyberg

Vill du veta mer?

Kontakta mig, Robert Nyberg

CO Founder | Senior SEO

+46 70 718 96 97
robert@newcustomers.se

Olika typer av leads

Förståelsen för olika typer av leads är en viktig faktor i din leadgenereringsstrategi. Genom att känna till och förstå skillnaderna mellan olika typer av leads kan du anpassa din kommunikation i olika steg, vilket gör ditt arbete mer effektivt och ökar chansen att konvertera leads till betalande kunder.

Marketing Qualified Leads (MQL)

Dessa leads har visat ett visst intresse för ditt företag genom att engagera sig i dina marknadsföringsaktiviteter, som att delta i ett webbinarium eller ladda ner en PDF. De är dock inte alltid redo att köpa och behöver bearbetas vidare av marknadsavdelningen genom att tillhandahålla relevant och tilltalande innehåll.

Sales Qualified Leads (SQL)

Dessa leads har visat ett direkt intresse för att köpa dina produkter eller tjänster, exempelvis genom att ställa en fråga eller fylla i ett kontaktformulär. När en kontakt blir ett SQL, skickas den vanligtvis över från marknadsavdelningen till säljavdelningen för vidare uppföljning.

Utöver dessa finns det också en kategorisering baserad på engagemangsnivå – varma och kalla leads.

Kalla leads

Detta är personer eller företag som nyligen har blivit medvetna om ditt företag, men som vet lite eller ingenting om vad du erbjuder. Dessa leads kräver mer arbete för att värma upp och förbereda för försäljning.

Varma leads

Detta är personer eller företag som har visat ett större intresse och är mer benägna att bli kunder. De är vanligtvis mer bekanta med ditt företag och dess erbjudanden och har sannolikt redan interagerat med ditt företag på något sätt.

För att maximera effektiviteten i ditt leadgenereringsarbete är det alltså av största vikt att förstå dessa olika typer av leads, för att anpassa dina strategier och aktiviteter därefter.

NC_Case_Mercuri
Få kostnadsfri analys
Kontakta oss
Idee

Vad innebär leadsgenerering?

Processen för leadsgenerering syftar till att attrahera potentiella kunder till en organisation och samla deras kontaktinformation. Detta görs genom att väcka deras intresse och engagemang, för att därefter leda dem vidare genom den välkända försäljningspipen mot konvertering.

Värdefullt innehåll i kombination med exempelvis gratis nedladdningar, kostnadsfria testperioder eller rabattkoder kan användas för att locka besökare att dela med sig av sina kontaktuppgifter. När en besökare omvandlats till ett lead, kan organisationen fortsätta att marknadsföra sina produkter eller tjänster för dem, med syfte att omvandla dem till betalande kunder.

6 tips för att få fler leads

Att skapa en effektiv strategi för att generera fler leads kan göra stor skillnad för ditt företag. Här följer några strategier som kan hjälpa dig att öka antalet leads:

Skapa värdefullt innehåll

Genom att erbjuda innehåll som är relevant och tillför värde för din målgrupp kan du locka fler potentiella kunder. Innehållet kan vara i form av blogginlägg, e-böcker, webbinarier eller guider.

Satsa på sökmotoroptimering (SEO)

Genom att optimera din webbplats för sökmotorer kan du förbättra din synlighet online, ta dig in i deras egenvalda köpprocess och således nå ut till fler potentiella kunder.

Annonsera

Genom exempelvis Google Ads kan du att nå en bredare publik och få fler leads.

Sociala medier

Att använda sociala medieplattformar för att marknadsföra ditt företag och dina produkter eller tjänster kan hjälpa dig att nå ut till en bredare publik och generera fler leads.

E-postmarknadsföring

Genom att skicka ut nyhetsbrev och erbjudanden till din e-postlista kan du behålla intresset hos dina nuvarande kunder och även locka nya leads.

Samarbeten

Samarbeta med andra företag eller influencers för att nå ut till deras följare och öka dina chanser att få fler leads.

CRM_Banner
Vill du veta mer om vårat CRM-system?
Boka Demo

Säljteamens största utmaningar och hur CRM-verktyg kan hjälpa till

Enligt en undersökning som gjordes av LinkedIn 2021, där företag med minst 500 anställda deltog, uppgav säljteamen att deras största utmaningarna var följande:

Vårt egenutvecklade system – customer connect

Har du inte koll på var dina leads kommer ifrån, eller vad de kostar och hur många av dem som blir en konkret affär? Vi kan hjälpa dig att hantera inkommande leads från din webbplats på ett smartare och mer lönsamt sätt. Från dag ett skapar vi full spårbarhet, vilken affärskanal som har genererat inkommande förfrågningar och vad slutaffären därefter var värd.

På new customers har vi tagit fram ett egenutvecklat CRM-system som heter customer connect, vilket kan hjälpa dig att hantera inkommande leads från din webbplats på ett smartare och mer lönsamt sätt.

Från dag ett har du full koll på vilket lead eller vilken affär som har genererats från vilken digital affärskanal eller om det kommer från ert egna säljarbete.

CC

Så förbättrar customer connect din leadsgenerering

Samlad kundinformation: Med customer connect kan du samla all kundinformation på ett och samma ställe, vilket underlättar samarbetet mellan avdelningar och säkerställer att all relevant information är tillgänglig för alla som behöver den.

Automatiserade processer: Det är möjligt att automatisera alla kundrelaterade processer för att öka effektiviteten. Detta innefattar exempelvis automatiserade e-postutskick, vilket ger dina säljare mer tid att bygga personliga relationer med kunderna.

Tydlig statistik och rapporter: I customer connect får du tillgång till realtidsstatistik, rapporter och personliga dashboards. Detta ger snabba insikter och en överblick över viktiga nyckeltal och KPI:er, vilket gör att du även kan få en överblick över hur företaget presterar och agera när det behövs.

Effektiv hantering av leads från olika kanaler: Utöver din egna webbplats, kan du också spåra leads från andra digitala kanaler, såsom sociala medier, e-post, samtal och andra plattformar. Detta hjälper dig att se vilka kanaler som är mest effektiva för att nå ut till målgruppen och att fokusera på de kanaler som genererar flest affärer.

Förbättrat samarbete mellan marknad och sälj: Customer Connect gör det enklare för marknad och sälj att arbeta tillsammans mot samma mål. Genom att tillgängliggöra samma information och material för båda avdelningarna kan alla jobba mer samordnat och integrerat.

Texas_Recension

Toppklass! Från första mötet har new customers-teamet visat en stor förståelse för våra behov och önskemål. De är lyhörda, lösningsorienterade och levererar alltid över förväntan. Deras expertis och kunskap inom SEO & Google är oöverträffad vilket lett till att vi tagit toppositioner och fått in nya gäster och bokningar till våra restauranger. - Andrea Huntzinger Marketing Coordinator på Texas Longhorn Group

Convendum_Recension_vit

new customers är riktigt vassa. De hjälper oss med SEO och optimering av vår sajt, vi har ständigt toppositioner och har klättrat kontinuerligt sen samarbetet inleddes. Vår performance är bättre nu än någonsin - Ove Hansson Chief Commercial Officer på CONVENDUM

Vanliga frågor och svar om leads

Vad betyder leads?
Vad menas med leads?
Vad är leads marknadsföring?
Vad är smart leads?
Hur kan jag få fler lead?
Vad är marketing automation?

Kontakta oss

Varmt välkommen till oss på new customers. Vi har specialiserat oss på att skapa mer trafik till din webb, få ut mer affärer från webben och uppgradera dina kunders kundresa.

Stockholm Address
Stockholm
Kungsgatan 9
111 43 Stockholm
Göteborg Address
Göteborg
Kungsportsavenyn 21
411 36 Göteborg

Letar du efter våra medarbetare? Hitta dem här.