Guide: Allt du behöver veta om SEO

”Syns du inte på Google, så finns du inte”. Visst, det kan låta aningen kryddat, men det ligger faktiskt en stor dos sanning i uttrycket.

Söker du efter på något på Google, så förväntar du dig också svar. Hittar du inte det du söker på första sidan, klickar du gissningsvis sällan vidare till andra sidan, utan gör en ny sökning istället. Du vill ju få svaren du söker eller hjälpen du behöver så snabbt som möjligt, eller hur?

Dina kunder gör exakt likadant. Så frågan är om du har råd att inte synas på Google?

SEO
SEO

Din digitala frånvaro = fler affärer till dina konkurrenter

Digital närvaro har det snackats om under många år nu, vilket vi gissar att du har hört både en och två gånger. Förmodligen har du också förstått att det är viktigt. Men förstår du varför?

Faktum är att hela 97 % av Sveriges befolkning googlar innan sina köp – oavsett om de är i researchstadiet och vill ha mer information inför ett köp, jämför produkter och tjänster eller vill handla nu. Bara i Sverige sker över 55 miljoner sökningar – per dygn. Syns du inte här, är du inte heller ett alternativ för dina potentiella kunder, och affärerna serveras vackert på silverfat till dina konkurrenter.

Här kan SEO spela en avgörande roll för dig och ditt företag – om du vill ligga steget före och inte förlora potentiella affärer till konkurrenterna vill säga, vilket vi antar att du inte vill. Så, låt oss vända på det istället. Har du koll på hur digitalt frånvarande du är, och har du råd att inte investera i SEO?

 

Allt om hur SEO fungerar

Det finns många olika delar att jobba med när det kommer till SEO som ger resultat. I denna artikel går vi igenom allt du behöver veta för att lyckas med din SEO, hur SEO fungerar och varför det är så viktigt att jobba med för att få fler affärer genom din digitala marknadsföring.

Denna guide innehåller:

Vad menas med SEO?

Vad är SEO-arbete?

Varför är det viktigt med SEO?

  • SEO är ett maraton – inte en sprint

Hur fungerar SEO?

Vad är en köpresa?

  • Köpresan – steg för steg

Därför är det viktigt att ha koll på dina kunders köpresa när du jobbar med SEO

Mycket att vinna på att tidigt komma in i köpresan

Google och andra sökmotorer – så fungerar det

Googles 3 huvudfunktioner

Vad är en sökordsanalys?

Tips för för en framgångsrik sökordsanalys

Googlingar görs ofta i form av frågor

Hur gör man en sökordsanalys?

  • Sätt upp dina mål med SEO-arbetet
  • Lista vilka sökord som är viktigast för dig
  • Gör själva sökordsanalysen
  • Skapa landningssidor för dina sökord

Behöver du hjälp av en SEO-specialist?

Hur lång tid tar det att synas högst upp på Google?

Data ljuger aldrig – mät hur det går för webbplatsen

Vikten av att skapa relevant innehåll för att hitta nya kunder

Så skapar du innehåll som ger dig fler affärer

Relevant innehåll = bra SEO

”Above the fold” – Vikten av att snabbt bekräfta vad besökarna vill veta med relevant och tydligt innehåll

Bra riktlinjer för SEO-anpassade texter

Underhåll ditt innehåll

Vad innebär On-Page SEO?

  • Titel-taggar och meta descriptions
  • Tydliga texter för sökfrågan och rubriksättning (H1-H6)
  • Internlänkning
  • Mobilanpassad hemsida och laddningstider

Vad är featured snippets?

Vad innebär Off-Page SEO?

  • Backlinks/externa länkar
  • Kvalitet på länkar

Vad innebär teknisk SEO?

  • Crawling och indexering
  • Duplicerat innehåll
  • SSL
  • XML-sitemap
  • Strukturerad data
  • Laddningstider
  • Hur du kan påverka laddningstiden för din SEO

Google Webcore Vitals betydelse för SEO

Hur gör man SEO?

Så skapar du en bra landningssida för SEO

Tips olika verktyg att använda när du jobbar med SEO

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

Google Ads i kombination med SEO

Vad man kan förvänta sig av att samarbeta med SEO-byråer

Så här hjälper vi dig att lyckas med SEO

Vår process – så jobbar vi med SEO

Få en kostnadsfri SEO-analys

 

Vad är SEO-arbete?

SEO, sökmotoroptimering, Search Engine Optimization, sökordsoptimering. Kärt barn har många namn, men vilket ord man än använder är det ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används när en webbplats optimeras på ett så relevant och bra sätt som möjligt, för att Google ska ranka högt i sökresultatet före andra webbplatser.

SEO handlar om att driva gratis trafik från sökmotorer som Google till din hemsida, vars främsta syfte är att hjälpa människor att hitta och dela innehåll som de söker efter – och det innehållet vill du ska vara ditt.

Hög ranking kommer alltså ge större möjlighet att omvandla den organiska trafiken från Google till nya leads, med målsättningen att potentiella kunder ska bli betalande kunder. Gärna över en lång tid.

 

Varför är det viktigt med SEO?

Att arbeta med SEO är avgörande för att din hemsida ska ranka högt upp i sökresultatet på Google eller andra sökmotorer. Ju högre upp du syns i sökresultatet, desto troligare är det att du kan öka trafiken till din hemsida och således även antalet affärer. Detta har vi nog tydliggjort redan.

 

SEO är ett maraton – inte ett sprint

Viktigt att vara medveten är att SEO kräver långsiktighet och tålamod. Vi brukar säga att man ska se sitt SEO-arbete som att springa ett maraton, och inte ett kort snabbt sprintlopp. Engångsinsatser kommer helt enkelt inte ge dig det du vill uppnå.

Sökmotorernas algoritmer utvecklas ständigt, vilket kräver att man arbetar både löpande och grundlig med sin SEO. Gör du det, har du goda chanser att klättra högt upp i sökresultatet och synas för fler potentiella kunder, oavsett vart i sitt köpbeslut de befinner sig.

Vill du ranka högt upp på Google, öka gratis trafik till din webbplats och få fler affärer? Ja, då är SEO helt enkelt en en hygienfaktor i din digitala marknadsföring-strategi.

 

Hur fungerar SEO?

För att försöka ge ett så kort svar som möjligt, så innebär SEO att man ökar både kvantiteten och kvaliteten på trafiken till sin hemsida genom det organiska sökresultatet i sökmotorer som Google.

Hur SEO fungerar mer exakt är däremot svårt att ge ett kort svar på. Därför kommer vi gå igenom det på ett så grundligt och lättförståeligt sätt som möjligt i denna guide. Men innan vi fortsätter vår djupdykning i sökmotoroptimering, är det viktigt att du förstår vad en köpresa är och hur den kan se ut, för att lättare förstår vad vi pratar om i resten av artikeln.

 

Vad är en köpresa?

På new customers arbetar vi mycket med konverteringsoptimering, eller att säljträna webben som vi också brukar säga. I detta arbete, är SEO ett viktigt och effektivt sätt att ta sig direkt in i kundernas egenvalda besluts- och köpprocess, även kallad köpresan, där och då behovet av dina tjänster eller produkter uppstår. Men vad innebär köpresan och hur ser den egentligen ut?

Något förenklat, är köpresan alltså den process dina kunder går igenom från att ett behov uppstår och de gör research, till att de bestämmer sig för att köpa av dig och som vidare leder till en förhoppningsvis fördjupad och lång relation.

 

Köpresan – steg för steg

  1. Kunden identifierar ett behov.
  2. Kunden tittar på olika alternativ.
  3. Kunden väljer ut alternativ, jämför och utvärderar dessa.
  4. Kunden fattar ett beslut om att gå vidare med dig och konverterar.
  5. Kunden skapar sig en uppfattning om din produkt eller tjänst, vilket förhoppningsvis leder till att kunden blir en trogen kund (ambassadör) som vidare rekommenderar dig till andra.

Därför är det viktigt att ha koll på dina kunders köpresa när du jobbar med SEO

Att förstå dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess är framförallt viktigt för att det hjälper dig att planera och producera rätt innehåll för olika faser av resan för att vara så relevant som möjligt.

Det går alltså inte att ta fram nytt innehåll av ett slag, eller att publicera en artikel i en kanal, och sedan förvänta dig att det ska räcka. Här kan köpresan ge dig fantastiska möjligheter att strukturera och anpassa samma innehåll i olika format, beroende på vilken fas dina kunder befinner sig i.

 

Mycket att vinna på att tidigt komma in i köpresan

En annan fördel med att vara insatt i dina kunders köpresa, är att den understryker vikten av att i ett tidigt skede komma in i den, och inte vänta tills de har börjat se sig om efter andra alternativ. Då återstår oftast bara möjligheten att konkurrera på pris, tillgänglighet och andra klassiska faktorer. Det är inte i detta läge som du kommer få de trogna och återkommande kunderna. Här vill du med andra ord undvika att hamna.

Stora delar av köpresan kan kunderna göra utan att du vet om det. Av den anledningen måste du skapa både värdefullt och relevant innehåll som adresserar deras frågor redan från start. Detta ger dig även möjligheten att påverka vilka frågor de anser som viktiga, vilket kommer vara värdefullt när du gör din sökordsanalys. Men mer om det lite längre ner.

 

Google och andra sökmotorer – så fungerar det

Utöver Google finns flera sökmotorer, som exempelvis Yandex i Ryssland och Baidu i Kina. Dock har Google den största marknadsandelen i världen på cirka 93 % och fler besökare än alla de andra tillsammans. Därför fokuserar vi bara på Google som sökmotor i denna artikel.

 

Googles 3 huvudfunktioner

1. Crawling

Google crawlar och hittar en ny hemsida via länkar från en annan hemsida, från sidor som de redan crawlat och således finns i deras index, samt via information om en ny hemsida i en sitemap som skickas in till Google via Search Console. När Google hittar en ny sida, crawlas allt innehåll (texter, bilder, video, kod, URL etc.) och avgör därefter om sidans innehåll (content) är relevant för den aktuella sökningen eller inte.

2. Indexering

När Google hittar en ny hemsida, försöker sökmotorn förstå vad den handlar om genom att analysera innehållet (texter, bilder, video, kod, URL etc.) och därefter placera den i sitt index.

3. Ranking

Googles uppgift är att ranka innehåll efter bäst relevans för den aktuella sökningen. Faktorer som kan vara avgörande för vilka webbplatser Google väljer, är exempelvis vart du befinner dig (ort/stad), språk samt om sökningen sker via desktop eller mobiltelefon. Det finns över 200 faktorer som påverkar hemsidan och rankingen.

 

Vad är en sökordsanalys?

Nu, när vi har gått igenom vad en köpresa är samt hur SEO fungerar i stora drag, är det dags att gå vidare.

Precis som med mycket annat, behöver man börja med att göra research, eller sökordsanalys som det heter när man jobbar med SEO, för att kunna planera sitt arbete för rätt ändamål. Som vi nämnde inledningsvis, är Google den största sökmotorn i Sverige, där det söks med hjälp av olika sökord för att hitta det resultat man letar efter i sökresultatet.

Att göra en sökordsanalys handlar kort och gott om att hitta rätt sökord för din SEO-optimering. En sökordsanalys är alltså grunden för din SEO och med hjälp av en strukturerad och noggrann analys, kommer du hitta rätt sökord som gör att du skapar rätt innehåll för din webbplats att synas på.

Tips för för en framgångsrik sökordsanalys

  • Välj vilka sökord som kan vara relevanta att jobba med.
  • Välj relevanta sökord med hög sökvolym och låg konkurrens i Google.
  • Välj relevanta sökord med låg sökvolym, men högt värde per kund.
  • Välj vilka sökord som har mer fokus på allmän information.
  • Välj vilka sökord som har mer fokus på att guida eller tipsa.
  • Välj vilka sökord som har mer fokus på att konvertera till ett lead och affär.

Googlingar görs ofta i form av frågor

Visste du att majoriteten av alla de miljontals sökningar som görs på Google varje dag består av 1-4 ord? Enligt Google själva, består cirka 8% av alla dessa sökningar av frågor och det är här SEO börjar bli riktigt intressant:

  • 1 ord: 21.71 % av sökningar
  • 2 ord: 23.98 % av sökningar
  • 3 ord: 19.60 % av sökningar
  • 4 ord: 13.89 % av sökningar
  • 5 ord: 8.70 % av sökningar
  • 6+ ord: 12.12 % av sökningar

Hur gör man en sökordsanalys?

1. Sätt upp dina mål med SEO-arbetet

Först och främst är det viktigt att du fastställer vilka mål du har med SEO-arbetet. Vill du sälja mer? Vill du få fler ifyllda kontaktformulär? Vill du ha fler nedladdningar av en PDF?

2.Lista vilka sökord som är viktigast för dig

Innan du sätter igång med sökordsanalysen, behöver du göra en lista över dina viktigaste sökord som känns närmast ditt erbjudande och dina mål, för att hitta rätt riktning och inte famla i mörkret.

3.Gör själva sökordsanalysen

Branschtermer skiljer sig ofta från hur kunder söker. Eftersom målsättningen är att i ett första steg fånga upp och driva trafik, måste du veta hur dina kunder söker för att efter det kunna skapa innehåll som är relevant, då nästa steg är konverteringen.

Av den anledningen behöver du göra research på de sökord som du har listat och ta reda på hur det söks i relation till vad du erbjuder. Här finns några viktiga aspekter att ha i åtanke:

 

Vilket Sökbeteende/Search Intent finns?

Låt säga att du säljer fotbollskor. Då bör du inte primärt välja exakt det sökordet, utan istället ta en närmare titt på förslagsvis ”billiga fotbollskor”, ”fotbollskor barn” eller ”köpa fotbollskor nike”.

Alla dessa sökord har ett så kallat ”Search Intent”, eller ”sökbeteende” som man säger på svenska. För dessa behöver du skapa bra innehåll som på ett så bra sätt som möjligt svarar på sökningen.

 

Vilken konkurrens finns det på sökordet?

När vi gör sökordsanalyser använder vi ofta Ahrefs, vilket är ett otroligt bra och populärt verktyg för SEO. Tar vi här en närmare titt på ”billiga fotbollskor” eller ”köpa fotbollskor”, kan vi i verktyget även se på detaljnivå hur dina konkurrenter presterar och således vilka insatser som är nödvändiga gällande On Page-SEO, Off Page-SEO och Teknisk SEO, vilka alla är viktiga delar att jobba med.

 

Hur många söker på sökordet varje månad?

Du kan också använda Ahrefs sökordsverktyg för att se hur många som söker på specifika sökord varje månad, vilket visar tydligt hur dt bör användas i ditt SEO-arbete.

 

Finns det andra relevanta sökfraser?

När du har listat dina prioriterade sökord är det även viktigt att titta på andra relaterade sökfraser, även kallat LSI keywords, som med andra ord är relevanta för dina kunder. Ofta är det sökningar som är lite mer specifika, som till exempel ”fotbollsskor nike inomhus”. Med andra ord sökfraser som har ett tydligt köpbeteende, alltså nära till köp.

Ska du skapa specifika landningssidor för respektive sökfras, eller ska du skriva en lång och omfattande artikel för alla sökfraser (även kallat Pillar Article)?

 

Vilken typ av sökord är det?

För att identifiera sökbeteendet och vilken typ av innehåll som Google rankar för det specifika sökordet när du söker, är det bra om du även söker på det i Google. Det räcker alltså inte bara med ”Search Intent”.

För att göra det på rätt sätt är det också nödvändigt att kika på ”SERP Intent” i Googles sökresultat och på så sätt få reda på vilket innehåll som behöver skapas, för att matcha det specifika sökordet.

Det finns fyra sökintentioner :

  1. Informational – sökning efter information, tips och kunskap.
  2. Navigational – sökning efter en webbplats och kontaktuppgifter.
  3. Commercial – sökning med intresserade för produkter och tjänster.
  4. Transactional – sökning där man är redo att genomföra ett köp.
  5. Titta på dina konkurrenter – Viktigt är också att analysera dina konkurrenter för att se vilka sökord de syns på och hur de kommunicerar med målgruppen. Rankar de högt, har de förmodligen relevant innehåll, vilket kan vara en bra indikator på vad dina kunder vill ha samt för din planering av ditt egna innehåll.
  6. Skapa landningssidor för dina sökord – När du har bestämt vilka sökord du ska optimera för, behöver du skapa nya landningssidor för det nya innehållet. För att du snabbt ska komma igång och se resultat, är vår starkaste rekommendation att du börjar med lågt hängande frukter.

I samband med sökordsanalysen är det därför en bra början att se över de texter som ligger på din webbplats idag. Detta för att kartlägga vilka befintliga texter som finns och om de går att optimera, samt vilka sökord som behöver helt nya landningssidor och texter.

 

Behöver du hjälp av en SEO-specialist?

Då finns vi på new customers här – bara ett samtal bort och redo att hjälpa dig att stärka din hemsida i Googles ögon, som i sin tur kommer ge dig mer trafik och affärer.

Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss för kostnadsfri rådgivning och analys av din sida och rådgivning!

 

Hur lång tid tar det att synas högst upp på Google?

Hur lång tid det tar att synas högst upp på Google beror helt på vilket utgångsläge du har för varje sökord, vilka förutsättningar webbplatsen har innan arbetet drar igång och hur rådande konkurrens ser ut. I regel brukar det ta cirka 3-6 månader innan man kan börja se hur det går för sidan.

SEO är som sagt ett maraton och för att det ska ge bra resultat, krävs det att du jobbar kontinuerligt med din SEO för att vara så relevant som möjligt – både idag och imorgon.

 

Data ljuger aldrig – mät hur det går för webbplatsen

En oerhört viktig del av SEO-arbetet är att löpande mäta hur webbplatsen presterar och vilka resultat insatserna genererar, för att svart på vitt kunna se vad som funkar respektive inte. Data ljuger aldrig och därför är det en mycket värdefull tillgång när du jobbar med SEO.

Med Google Analytics eller något annat bra analysverktyg kan du se hur respektive sökord presterar och rankar, samt få massor av annan relevant information, såsom kanalval, design och hur dina kundrelationer faktiskt ser ut – vilka alla är avgörande faktorer vid olika faser under köpresan.

Exempel: Du kan driva mycket trafik till hemsidan, men om användarupplevelsen är dålig kan det orsaka att dina kunder inte konverterar och istället backar tillbaka till Googles sökresultat, precis innan de ska ta sista steget och konvertera.

 

Vikten av att skapa relevant innehåll för att hitta nya kunder

Innehåll som är både relevant och unikt på varje undersida är en väldigt viktig del av SEO när du tävlar mot konkurrenter på Google som vill synas på samma sökord.

Googles främsta uppgift är att hitta den som är just mest relevant och därefter servera den som söker. Syns du högst upp och möter kundens fråga och behov med relevant content – ja, då är du en vinnare!

 

Så skapar du innehåll som ger dig fler affärer

Om du inte gör en sökordsanalys innan du planerar och producerar innehållet till din hemsida, kan du inte veta vad dina kunder faktiskt vill ha och arbetet kommer med högsta sannolikhet vara bortkastat.

När du är klar med analysen av vilka sökord dina potentiella och befintliga kunder använder, får du svart på vitt vad de vill ha och kan därefter vara så relevant som möjligt med ditt innehåll. Att göra det rätt från början kommer vara både mer kostnadseffektivt och tidseffektivt.

 

Relevant innehåll = bra SEO

Det är besökaren du i första hand ska hjälpa och om Google bedömer att vi kan göra det på ett riktigt bra sätt, genom en bra sida med relevant innehåll och användbar information som besvarar sökfrågan, kommer du automatiskt få en bättre placering av Google.

 

”Above the fold” – Vikten av att snabbt bekräfta vad besökarna vill veta med relevant och tydligt innehåll

”Above the fold” är den del av innehållet du ser direkt när du kommer in på en webbplats, utan att ens behöva scrolla. Detta begreppet kommer ursprungligen från tidningsvärlden och beskriver den översta halvan av en tidning som man såg när den veks på mitten. För att fler skulle lockas av att köpa tidningen, var det alltså nödvändigt att innehållet ”ovanför vecket”, alltså vikningen, fångade intresse och således ledde till köp. Att få med de viktigaste i de rubriker, bilder och annonser som syntes på tidningens övre halva var därför avgörande.

På samma sätt funkar det när du skriver texter för din hemsida. Besökarna som kommer in på din hemsida vill snabbt få svar och här har du bara några få sekunder på dig att fånga deras uppmärksamhet eller bekräfta att du har vad de söker efter. Huvudrubriken och den inledande texten i kombination med ett tydligt CTA på din sida kommer vara direkt avgörande.

Idag har det blivit enklare att scrolla med touchfunktioner, än vad det tidigare har varit, och tack vare det ökande mobilanvändandet är det också naturligt. På så vis är det inte en kraftansträngning att scrolla upp och ner i en text. Däremot ställer användarna höga krav och vill snabbt få svar på vad de söker Därför är tänket ”above the fold” fortfarande nödvändigt ur den aspekten att texten snabbt måste bekräfta vad de vill ha, alltså vara relevant och tydligt,. Annars är risken stor att de kommer klicka tillbaka till Google och klicka in på en annan sida.

 

Bra riktlinjer för SEO-anpassade texter är att innehållet ska vara:

  • Hjälpfullt
  • Utbildande
  • Underhållande
  • Unikt
  • Meningsfullt
  • Inkluderande
  • Expert och erfarenhet 

Underhåll ditt innehåll

Som du säkert har förstått vid detta lag, är att det inte är en engångsåtgärd att jobba med sitt innehåll. När du har tagit fram innehåll optimerat för ett specifikt sökord, behöver du hela tiden följa upp hur det går för innehållet. Genom att följa rankingen, kan du enkelt se om innehållet behöver lite extra kärlek eller inte.

Ibland kan det handla om nödvändiga insatser i texten, ibland om att länkar behövs eller att teknisk SEO är nödvändigt. Mer om det nedan.

Läs mer om hur vi jobbar: Här kan vi länka till annan sida eller text för en djupdykning i våra processer och metoder

 

Vad innebär On-Page SEO?

On-Page SEO är en process för att optimera olika landningssidor på din webbplats, där det primärt handlar om att jobba med:

1. Titel-taggar och meta descriptions

Title-taggar och meta descriptions är den första kontakten man får med en landningssida på Google.

Title-taggarna är de blå länkarna som du kan se på Google när du har gjort en sökning och ska klicka på ett sökresultat eller SERP (Search Engine Result Pages), vilket är en viktig ”On Page-faktor” för SEO. Det primära sökordet ska helst vara i början av titel-taggen. Tänk att title-taggen helst ska matcha H1:an (huvudrubriken) i texten på landningssidan, om längden tillåter. Just nu är det rekommenderat att en title tagg ska vara mellan 40-55 tecken.

Meta description är sammanfattningen av din landningssida som du ser under en title-tagg i Googles sökresultat. Detta är inte en avgörande rankingfaktor, men det är en viktig parameter för din CTR (klickfrekvens) och således din SEO. Just nu är det rekommenderat att en meta description ska vara min. 50 tecken och max. 160 tecken för optimalt resultat.

2. Tydliga texter för sökfrågan och rubriksättning (H1-H6)

Det viktigaste elementet för din landningssida är texten. Precis som vi har nämnt ovan, är Googles främsta uppgift att servera det mest relevanta och bästa innehållet till sina användare. Text är det som Google och vi människor förstår bäst. ”Content is king” helt enkelt, när du jobbar med SEO, så se till att skapa riktigt bra innehåll.

 

Huvudrubrik (H1)

En bra huvudrubrik (H1) ska bekräfta för besökare att de har hamnat rätt, förklara vad de kan förvänta sig av textens innehåll och få dem att vilja läsa vidare.

 

Underrubriker (H2, H3 osv.)

De flesta skumläser en text innan de bestämmer sig för om de ska läsa hela texten eller inte. Rubrikerna förklarar alltså innehållet i hela texten i korthet och därför är det viktigt att skriva bra underrubriker (H2, H3 osv). Använd underrubriker som gör det enkelt för besökaren att förstå textens innehåll, navigera i texten och förstå vad varje stycke handlar om. Kanske är det ett enda stycke som svarar på kundens sökfråga.

3. Internlänkning

En viktig sak som många missar när det gäller SEO, är att optimera interna länkar på webbplatsen. De två viktiga rankingfaktorer som detta handlar om är: 1. kvalitativa länkar från andra hemsidor, och; 2. intern länkning från landningssidor till andra relevanta landningssidor på din egen webbplats.

Du kan analysera och ta fram vilka landningssidor som är starkast med hjälp av exempelvis Ahrefs på ett väldigt enkelt sätt och på så vis optimera interna länkar på din hemsida.

4. Mobilanpassad hemsida och laddningstider

Det digitala landskapet utvecklas i en rasande takt och vi blir allt mer mobila i takt med utvecklingen av våra smartphones och surfplattor. Mobilen har vi med oss överallt och vi utgår från den i nästan allt vi gör.

I samband med Mobile First-uppdateringen, gjorde Google precis som namnet antyder och prioriterade mobilsökningen, oavsett vilken enhet sökningen gjordes från. En mobilanpassad hemsida är med andra ord viktigt för din SEO.

Vi vill helt enkelt ha svar på det mesta som kommer på tal – och snabbt ska det gå. Mer om laddningstider längre ner.

 

Vad är featured snippets?

Featured snippets är en informationsruta som du ibland kan se högst upp i Googles sökresultat. I detta fall ”plats 0”, innan plats 1. Featured snippets brukar visas i olika former på en sökfråga som görs. För att få en text från din webbplats att synas här, behöver ditt innehåll vara tillräckligt relevant relaterat till sökfrågan.

Enligt Semrush har 6,83 % av alla sökresultat en featured snippet, vilket innebär att featured snippets tar en del av den organiska trafiken från den webbplats som rankar som nummer 1.

 

Så optimerar för featured snippet

  1. Hitta sökord där du redan rankar topp 1-10, vilket det är en förutsättning för featured snippets.
  2. Lägg till en ingress med ca. 40-60 ord som specifikt är till för featured snippet.
  3. Lägg till en tydlig struktur på landningssidan med till exempel punktlistor och tabeller.
  4. Du kan ranka på featured snippets för paragrafer, tabeller och listor.

Passage ranking

I oktober 2020 publicerade Google en ny funktion som kallas för ”Passages” som innebär att du kan ranka på specifika sektioner från din landningssida och det ska påverka 7 % av det totala sökresultatet.

Detta är en väldigt stor förändring och det som kan påverka möjligheterna att ranka för detta är att dela upp landningssidan i olika sektioner med en tydlig struktur och olika steg för rubriker (H1, H2, H3 osv.). Passage-indexering av sidan gör att det är ganska likt en featured snippet.

 

Vad innebär Off-Page SEO?

Off-Page SEO är en process för att hitta nya backlinks till din webbplats som positivt påverkar din ranking, där det primärt handlar om att jobba med:

  1. Backlinks/externa länkar

Google blev den ledande sökmotorn jämfört med andra sökmotorer eller kataloger på grund av att en av grundarna tog fram algoritmen som skapade Google – nämligen pagerank. Den handlar helt enkelt om att Google värderar varje länk till din webbplats som en ”röst” och desto fler röster, ju större chans innebär det att ranka i toppen i sökmotorn.

 

Vad som också spelar roll för SEO vid externa länkar

  1. Antalet länkar
  2. Ankartexten från länkar
  3. Kvalitet på länkar

Det finns ett antal alternativ för att skaffa länkar till din webbplats från andra webbplatser. Nedan nämner vi några länkstrategier som du kan använda dig av och dess inlänkar som är viktiga för att ranka din hemsida.

 

7 effektiva länkstrategier – få länkar från:

  1. kunder eller partners till ditt företags webbplats.
  2. statliga myndigheter eller kommuner.
  3. mediasiter, som exempelvis DI.se eller realtid.se.
  4. branschkataloger, som exempelvis eniro.se eller hitta.se.
  5. presstjänster, som exempelvis Mynewsdesk eller Cision.
  6. bloggare eller influencers på sociala medier.
  7. siter som nämner att ditt varumärke är viktigt (brand mentions).

Det gäller att du skapar en långsiktig strategi för att bygga länkar från andra webbplatser. Därför är det viktigt att du använder dig av ett verktyg som ex. Ahrefs för att kunna analysera vilka typer av länkar som finns för konkurrerande företag och hur du kan se till att du får liknande eller identiska länkar som dem.

Här finns inga genvägar, så fokusera på kvalitet framför kvantitet och skaffa länkar som är relevanta för din bransch, då de måste finnas en trovärdighet i dem. Gör du det halvdant, kan du inte heller förvänta dig annat än just halvdana resultat.

 

Outreach, Off-Page SEO eller bygga länkar för SEO

Ett vanligt arbetssätt för många som vill få länkar är att använda sig av e-post som kommunikationsverktyg. Det innebär att du med hjälp av e-post kontaktar olika webbansvariga och säljer in ditt innehåll som gör att de vill länka till dig.

Digital PR, att kontakta journalister via e-post, sociala medier eller telefonsamtal är flera olika sätt att sälja in ett ämne som tar lite mer tid. Syftet med detta är att journalisten i fråga ska tycka att ämnet är intressant nog, att du har bra innehåll och att din webbplats är viktig som en referens. Därför är detta en viktig del när du jobbar med SEO och vill att din hemsida både ska ranka högt, samt få kraft och spridning.

 

Vad innebär teknisk SEO?

Google crawlar miljarder webbplatser varje dag och prioriterar på olika sätt hur olika typer av content läggs in i sitt index. Som SEO-byrå, är det vår uppgift att se till att Google crawlar och indexerar din webbplats på ett optimalt sätt, samt att det inte finns några tekniska faktorer som försvårar detta.

Teknisk SEO är enkelt förklarat en process och optimering för att hjälpa Google att bättre crawla och indexera din webbplats, där det primärt handlar om att jobba med:

1. Crawling och indexering

Det finns ett teknisk hjälpmedel eller verktyg från Google för alla oss som vill synas med vår hemsida i Googles index och vi själva som vill synas kan se till att det blir gjort. Google Search Console (Google Webmaster Tools) är till för alla webbansvariga, vilket är som ett slags ”kvitto” på kvalitet för webbplatsen och din SEO.

 
Tips på vad du kan göra för att indexera din hemsida
  • Skriv tydliga texter anpassade efter sökorden du optimerar för, då Google indexerar texter bättre än till exempel bilder och video.
  • Skriv en tydlig huvudrubrik (H1) som beskriver textens innehåll och ämne, samt tydliga underrubriker (H2, H3 osv.) som beskriver innehållet i efterföljande stycke.
  • Skriv tydliga title-taggar och meta descriptions.

Tips på vad du kan göra för att snabba på Google att crawla din hemsida

  • Startsidan är normalt sett den starkaste sidan på en webbplats i Googles ögon och innehåller interna länkar till webbplatsens övriga sidor, så se till att denna indexeras. Du kan till exempel lägga till en HTML-sitemap i footern på din hemsida.
  • Du kan även skicka vilken URL du vill via Google Search Console för att få Google att crawla hemsidan.
  • Se till att få en eller flera länkar från en annan hemsida. Detta kallas för externa länkar, vilket också är en viktig rankingfaktor vid SEO-optimering.

Duplicerat innehåll, Duplicerat innehåll, eller duplicate content som det också kallas, innebär bland annat att en URL:s innehåll finns på en eller flera andra sidor i Google. Google definierar detta som att en URL har identiskt innehåll på flera olika URL:er. Duplicerat content är särskilt vanligt inom E-handel där en webbshop kan ha en produkt som exempelvis kan finnas i flera olika färger.

 

Varför duplicerat content inte är bra för SEO

  1. Finns det flera URL:er med identiskt innehåll, vet inte Google vilken URL som ska indexeras.
  2. Google vet inte vilka värden (trust, authority, ankartext, länkar etc.) som ska skickas vidare till en URL eller om det ska fördelas mellan olika URL:er.
  3. Google vet inte vilken URL som ska visas för en sökning.
  4. Det betyder att din webbplats kan förlora organisk trafik och ranking.
  5. SSL

Säkra din hemsida med ett SSL-certifikat om du ännu inte har gjort det. Att ha ett SSL-certifikat för webbplatsen innebär att all trafik mellan besökaren och hemsidan är krypterad. Ingen information syns således utifrån och gör att besökaren kan känna sig trygg, vilket spelar en roll för rankingen.

2. XML-sitemap

Det finns två typer av sitemaps: XML-sitemaps och HTML-sitemaps. XML-sitemaps används för Google som sökmotor och hjälper den att crawla innehållet på din webbplats. En XML-sitemap är alltså inte synliga för alla, utan är gömd för alla utom Googles sökrobotar.

3. Strukturerad data

Strukturerad data innebär att man strukturerar innehållet sin hemsida i syfte att underlätta för Google att läsa av, förstå och ranka innehållet för en sökfråga. En annan stor fördel med att strukturera innehållet, är att Google kan visa det som rich snippets i sökresultatet.

Snippets är en förhandsvisning på en sida som Google rankar för en sökfråga. Rich snippets adderar ytterligare information till featured snippet . Utöver URL, title-taggar och meta descriptions visas även information som exempelvis:

  • Bild
  • Betyg/Recensioner
  • FAQ
  • Receptspecifikationer

Med hjälp av strukturerad data har Google alltså läst ut mer från hemsidan och kan därför ge mer relevant och anpassad information i sökresultatet. Här rekommenderar vi att du använder dig av en metod som heter ”Schema Markup”, vilket är en typ av kod som mer i detalj beskriver de olika elementen på din webbplats för Google.

4. Laddningstider

Sedan en tid tillbaka har Google värderat hur snabbt en sida ska ladda och har blivit en viktig rankingfaktor för din SEO på grund av Core Web Vitals, vilket handlar om att man ska skapa en sådan pass bra ”User Experience” (även kallat UX) som möjligt för sina besökare.

 

Hur du kan påverka laddningstiden för din SEO

  1. Använd bilder och alt-taggar för dem, men se till att de inte är för stora.
  2. Webbplatsen laddar inte CSS och Javascript på ett optimalt sätt.
  3. Webbplatsen använder sig inte av cache.
  4. Det är viktigt för din SEO att du testar detta med ett verktyg från Google som heter Page Speed Insights. Vi rekommenderar även att använda ett annat verktyg som heter Gmetrics.
  5. Det är viktigt att webbplatsen inte har duplicerat innehåll i Google.
  6. Bädda in Youtube-video för produkter och tjänster.

Google Webcore Vitals betydelse för SEO

Nu är det dags att grundläggande gå igenom vad som är en rankingfaktor inom teknisk SEO – Core Web Vitals.

Core Web Vitals innebär att Google vill ha ännu större fokus på en optimal User Experience (UX) eller användarvänligt innehåll på din webbplats. Det är helt enkelt Google som styr internet idag och de vill att det ska gå väldigt snabbt för sina besökare.

Detta är en rankingfaktor, vilket innebär att du behöver tänka på flera aspekter för besökarna på din webbplats. Laddningstiden bör vara max. 2,5 sekunder för det primära innehållet och för att ha en godkänd User Experience, bör sidorna ha en ”First Input Delay” på max. 100 millisekunder, samt en ”Visual Stabilitet” på max. o,1. Du kan enkelt mäta Web Core Vitals via Page speed Insights och i Search Console Core Web Vitals.

 

Googles direktiv för Webcore Vitals innebär att du bör tänka på följande för dina besökare

  1. Laddning (Loading LCP) – Largest Contentful Paint
  2. Interaktivitet (Interactivity) – First Input Delay
  3. Layout (Visual Stability) – Cumulative Layout Shift

Hur gör man SEO?

När du har tagit fram en strategi för hur du ska jobba med din SEO är det läge att ta fram designen för landningssidan för att besökarna som kommer in på sidan ska konvertera och istället bli betalande kunder.

Syftet med en landningssida är att den ska synas för så många besökare som möjligt, men också att innehållet på den är relevant och optimerat för sökordet du vill synas på och att det konverterar. Så, hur gör man detta på bästa sätt då?

 

Så skapar du en bra landningssida för SEO

  1. Innehåll
  2. Huvudrubrik (H1)
  3. Underrubriker (H2, H3 osv.)
  4. Bilder
  5. Alt-texter
  6. Video
  7. Call to Actions (CTA)
  8. Interna länkar
  9. Kontaktpunkter

Tips olika verktyg att använda när du jobbar med SEO

Vad är skillnaden mellan SEO och SEM?

SEM (Search Engine Marketing)

SEM betyder sökmotormarknadsföring på svenska och är ett sätt att få besökare från Google genom betalda annonser. Med SEM får du trafik till din webbplats från sökresultatet, utan att behöva ranka organiskt genom SEO. Dessa annonser visas längst upp i sökresultatet, ovanför andra sidor.

 

SEO (Search Engine Optimization)

SEO betyder sökmotoroptimering på svenska och är tekniker som används för att synas i det organiska sökresultatet på Google och andra sökmotorer. SEO innebär främst att man anpassar hemsidan, både innehållsmässigt och tekniskt, för att synas bättre på i sökresultatet, samt bygger externa länkar från andra sidor.

 

Google Ads i kombination med SEO

I kombination med våra SEO-uppdrag, jobbar vi också med att annonsera på samma typ av sökbegrepp. SEO och SEM är de två viktigaste kanalerna för digital marknadsföring med en väldigt hög ROI, vilket gör att dessa två insatser kompletterar varandra perfekt.

Arbetet med att stärka upp organisk trafik på Google som en affärskanal tar tid och kräver tålamod. Med hjälp av Google Ads kan vi direkt sätta dig i kontakt med potentiella kunders egenvalda sökningar och annonsera i rätt affärsläge.

 

Vad man kan förvänta sig av att samarbeta med SEO-byråer

När du samarbetar med en bra SEO-byrå ska du alltid kunna förvänta dig bra resultat, såsom att:

  • nå din målgrupp på behovsrelaterade sök.
  • ta dig in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.
  • få fler nya besökare och relevant trafik till din hemsida.
  • få fler nya kunder och ökad försäljning.
  • få fler affärsnära leads, så kallade “färdiggooglade” kunder, som mer eller mindre redan har bestämt sig för dig och ditt företag som leverantör.
  • få coachning av din hemsida och hur väl den presterar såväl tekniskt, som i konvertering.

Så här hjälper vi dig att lyckas med SEO

I alla uppdrag som vi åtar oss, går vi på new customers in som en affärspartner som hjälper våra kunder att utveckla nya affärer på Google som affärskanal, där vi optimerar hela kedjan – från ett sök, till en affär. Detta kallar vi för konverteringsoptimering och är en viktig del av vår process.

När vi arbetar med SEO vill vi jobba med dina mest strategiska och affärsnära sökord, som din målgrupp söker efter på Google för att hitta dina tjänster eller produkter. Som din affärspartner har vi som mål att alltid ligga på första sidan på Google på dessa sökbegrepp, då det är här vi på allvar kan komma in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.

Tillsammans med dig tillvaratar vi din fulla potential på Google som affärskanal för att ge dig fler leads och konkreta affärer.

 

Vår process – så jobbar vi med SEO

Genom vår kompetens, samt egenutvecklade system och metoder, hjälper vi dig att optimera och maximera hela kedjan från ett organiskt sök på Google till en konkret affär på webbplatsen, där allt är mätbart från start.

  • Förarbete och analys av webbplatsens alla sidor.
  • Till vem, vad och vart ska vi sälja?
  • Vilka sökord genererar vilka volymer?
  • Avgränsning av uppdrag – fokusområden tjänst eller produktgrupp.
  • Uppstart av SEO.
  • Löpande arbete – On-page, Off-Page och teknisk SEO.
  • Månadsvis actionplan och uppföljning.
  • Månadsvis rapportering, trend och utfall.

Få en kostnadsfri SEO-analys

På new customers hjälper vi företag inom många olika branscher och erbjuder tjänster inom digital marknadsföring i syfte att nå toppen på sina mest strategiska och affärsnära sök. När du väljer oss som din affärspartner, är det precis vad du kan förvänta dig av oss.

Vill du jobba med SEO och ta reda på hur din hemsida presterar idag, samt vilken potential som finns? Då är du varmt välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri SEO-analys av din webbplats.

Du når oss på telefon, e-post eller via formuläret nedan. Vi ser fram emot att höra ifrån dig och genom SEO-optimering hjälpa dig att nå toppen på Google.

Robert Nyberg

Robert Nyberg

Senior SEO specialist

Vanliga frågor och svar om SEO


När du samarbetar med en bra SEO-byrå ska du alltid kunna förvänta dig bra resultat, såsom att:
nå din målgrupp på behovsrelaterade sök.
ta dig in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.
få fler nya besökare och relevant trafik till din hemsida.
få fler nya kunder och ökad försäljning.
få fler affärsnära leads, så kallade “färdiggooglade” kunder, som mer eller mindre redan har bestämt sig för dig och ditt företag som leverantör.
få coachning av din hemsida och hur väl den presterar såväl tekniskt, som i konvertering.


SEO är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att optimera en webbplats på ett så relevant och bra sätt som möjligt, vilket i stora drag handlar om On-Page SEO, Off-Page SEO och Teknisk SEO.

I strategin behöver du även ta fram en analys för vad som krävs i antalet och kvalitet av länkar. Denna data finns tillgänglig i ett verktyg som exempelvis Ahrefs. Du behöver jämföra kvalitet och antalet (votalitet) länkar som har förvärvats under 12 månader. Taktiken är att räkna ut antalet och kvalitet på länkar som vi behöver för webbplatsen.

Customer Intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

Referenser där vi löpande jobbar med konverteringsoptimering av våra kunders webb

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”

Kontakta mig

Fyll i dina uppgifter och skicka in formuläret nedan så kontaktar vi dig så snabbt vi kan.


    Agree to policies

    Genom att välja detta godkänner du behandligen av dina personuppgifter samt dataskyddspolicyn.