Logo

När behöver man en SEO-byrå?

”Syns du inte på Google, finns du inte.” Detta uttryck kan verka överdrivet, men det ligger definitivt mycket sanning i det. När du söker efter något på Google förväntar du dig svar snabbt och om du inte hittar det du letar efter på första sidan, är det högst troligt att du inte klickar vidare till andra sidan utan gör en ny sökning.

Dina potentiella kunder har exakt samma beteende och dyker du inte upp här och är ett alternativ när de söker, så kommer affären med största sannolikhet att gå till en konkurrent.

En överväldigande majoritet av Sveriges befolkning på hela 97% googlar innan de gör ett köp. Det görs över 55 miljoner sökningar varje dag – bara i Sverige. Det innebär många fina möjligheter till nya affärer.

I denna artikel förklarar hur SEO fungerar och kan spela en avgörande roll för ditt företag, varför det är en viktig del av digital marknadsföring samt när du kan behöva en SEO-byrå som oss på new customers.

Läs gärna vår fördjupning i vår Guide om SEO

NC_Porträtt_Roberg_Nyberg

Vill du veta mer?

Kontakta mig, Robert Nyberg

CO Founder | Senior SEO

+46 70 718 96 97
robert@newcustomers.se

Vad är SEO?

SEO (sökmotoroptimering) handlar om att driva kostnadsfri trafik från sökmotorer som Google till din webbplats. Målet är att hjälpa människor att hitta och dela det innehåll de söker efter, vilket du vill ska vara ditt.

Om du har en hög ranking ökar dina chanser att omvandla den organiska trafiken från Google till nya leads, med ett långsiktigt mål att omvandla potentiella kunder till betalande kunder.

Varför är SEO viktigt?

Att arbeta med SEO är avgörande för att din webbplats ska ranka högt i sökresultaten på Google eller andra sökmotorer. Ju högre du rankar i sökresultaten, desto större är dina chanser att öka trafiken till din webbplats och därmed antalet affärer.

Det är viktigt att förstå att SEO är ett maraton och inte en sprint, som kräver långsiktighet och tålamod. Sökmotorernas algoritmer är i konstant utveckling, vilket innebär att du behöver arbeta kontinuerligt och noggrant med din SEO. Om du gör det, har du goda chanser att klättra högt i sökresultaten och synas för fler potentiella kunder, oavsett var i köpresan de befinner sig.

Vill du ranka högt på Google, öka den kostnadsfria trafiken till din webbplats och få fler affärer? Då är SEO helt enkelt en avgörande del av din digitala marknadsföring.

NC_Case_Mercuri
Delmoment inom SEO

Vad är en SEO-byrå och vad kan de göra?

En SEO-byrå är ett företag som är specialiserade på SEO och hjälper andra företag att förbättra sin synlighet online. Deras huvudsakliga roll är att optimera en webbplats för att den ska ranka så högt som möjligt i sökmotorernas resultat på strategiska sökord för kunden.

SEO-byråer har omfattande kunskaper och färdigheter inom flera nyckelområden som är avgörande för en framgångsrik digital närvaro. Låt oss titta på några av de tjänster en SEO-byrå kan erbjuda.

Sökordsanalys

Denna del handlar om att identifiera och analysera de sökord och fraser som människor använder när de söker efter produkter eller tjänster som liknar ditt företags. Informationen används sedan för att skapa innehåll som är relevant och attraktivt för din målgrupp.

Vilka är dina mest lönsamma sökord?

Skriv in din webbadress och mejl så återkommer vi med en möjlighetsanalys

1

Skicka in ditt namn och telefonnummer.

2

Någon från oss tar kontakt med dig och lyssnar av dina funderingar och behov.

3

Rätt person med rätt kompetens sätter upp ett möte tillsammans med dig så vi kan påbörja vår affärsanalys.

4

Vi återkommer med ett konkret förslag på hur vi tillsammans skapar fler affärer.

On Page-SEO och Off Page-SEO

On Page-SEO innebär att göra ändringar på din webbplats och optimera dess innehåll. Off Page-SEO handlar om aktiviteter som sker utanför din webbplats, som att bygga inkommande länkar från andra relevanta och auktoritativa källor.

Teknisk SEO

Teknisk SEO inkluderar aspekter som analys och optimering av webbplatsens struktur, laddningstider samt andra tekniska aspekter som påverkar dess prestanda i sökresultaten.

Innehållsstrategi

En SEO-byrå kan hjälpa till att utveckla en effektiv innehållsstrategi utefter dina viktigaste sökord samt genomföra den, vilket innebär att skapa högkvalitativt och relevant innehåll därefter som lockar och engagerar din målgrupp.

Sökmotorer använder komplexa algoritmer för att avgöra vilka webbplatser som ska visas först i sökresultaten, vilket gör SEO till ett brett område som är svårt att ha koll på och sköta själv.

Genom att anlita en erfaren SEO-byrå kan du säkerställa att din webbplats uppfyller dessa kriterier på ett effektivt sätt samt att ditt företag får den expertis och de resurser som behövs för att lyckas med den digitala marknadsföringen.

När och varför behövs en SEO-byrå?

Även om du har grundläggande kunskaper om SEO, finns det situationer när det kan vara fördelaktigt att anlita en SEO-byrå. Låt oss ta en titt på några av dessa situationer och när vi på new customers kan hjälpa dig.

1. När din webbplats inte ger de resultat du förväntar dig

Om din webbplats inte genererar den trafik som du förväntar dig, eller om du har svårt att konvertera besökare till kunder, kan en SEO-byrå hjälpa till.

Vi på new customers kan genomföra en grundlig analys av din webbplats och identifiera eventuella problem som kan hindra din prestation i sökresultaten.

2. När du planerar att lansera en ny webbplats

Om du planerar att lansera en ny webbplats, är det bästa tillfället att tänka på SEO från början.

Som en erfaren SEO-byrå kan vi på new customers se till att din webbplats har den bästa strukturen och är optimerad för sökmotorer redan från början, vilket kommer spara dig mycket tid och ansträngning längre fram.

3. När du inte har tid att hantera SEO själv

SEO kräver tid och engagemang. Om du driver ett företag, kanske du inte har tid att hålla koll på de senaste SEO-trenderna och implementera en effektiv SEO-strategi.

Vi kan ta hand om allt detta åt dig, så att du kan fokusera på att driva ditt företag.

Christoffer - New customers

Christoffer Jonsson

Sales Director
+46 72 963 29 01
christoffer@newcustomers.se

Fördelar med att anlita en professionell SEO-byrå

Att anlita en professionell SEO-byrå kommer med många fördelar. Här är några av de viktigaste:

Expertis och erfarenhet

En SEO-byrå har specialister med djupa kunskaper om SEO. De förstår hur sökmotorer fungerar, vilka strategier som fungerar bäst och hur man anpassar sig till förändringar inom SEO.

Resultatorienterad strategi

En SEO-byrå fokuserar på resultat. De kommer att arbeta för att förbättra din webbplats ranking, öka din trafik och hjälpa dig att uppnå dina affärsmål.

Tidsbesparing

Att sköta SEO på egen hand kan vara tidskrävande. Med en SEO-byrå som oss på new customers kan du lägga din tid på det du gör bäst – att driva ditt företag – medan vi tar hand om SEO:n.

Tillgång till avancerade verktyg

SEO-byråer har oftast tillgång till mer avancerade verktyg och system som kan hjälpa till att optimera din webbplats och mäta effekten av din SEO-strategi.

Villa Fridhem_recension

Så tacksam över att vi valde att samarbeta med new customers. Vi kan redan efter ett par veckor se hur vi klättrar på google och får in nya helt gäster och bokningar. De är experter på sina områden och otroligt bra på att förklara och lära ut. Rekommenderar new customers till alla som har en digital närvaro. ⭐️ - Erica Medberg Marknadschef på Villa Fridhem

Mercuri_Recension

Förutom att förbättra våra resultat hjälper New Customers oss att hjälpa oss själva vilket var centralt för oss när vi letade efter en partner. Under de år vi jobbat med New Customers har vi blivit betydligt smartare och självgående vilket varit otroligt utvecklande. När vi behöver dem finns de alltid där som bollplank! - Maria Kruusmägi Marketing Coordinator på Mercuri International Sverige AB

Vad du kan förvänta dig av ett samarbete med en bra SEO-byrå

När du samarbetar med en erfaren byrå inom sökmotoroptimering, tycker vi på new customers att du ska kunna förvänta dig bra resultat, såsom:

Så här hjälper vi ditt företag att lyckas med sökmotoroptimering

I de uppdrag vi åtar oss, går vi på new customers in som en affärspartner som hjälper våra kunder att utveckla nya affärer på Google som affärskanal, där vi optimerar hela kedjan – från ett sök, till en affär. Detta kallar vi för konverteringsoptimering och är en viktig del av vår process.

När vi arbetar med sökmotoroptimering vill vi jobba med dina mest strategiska och affärsnära sökord, som din målgrupp söker efter på Google för att hitta dina tjänster eller produkter. Som din affärspartner är vårt mål alltid att ligga på första sidan på Google på dessa sökbegrepp, då det är här vi på allvar kan komma in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.

Tillsammans med dig tillvaratar vi din fulla potential och kraft på Google som affärskanal för att ge dig fler leads och konkreta affärer.

Inte-synas-pa-Google
Syns ditt företag vid sökningar på dina varor eller tjänster?
Vad kostar det att inte synas på google?

Så väljer du rätt SEO-byrå för dina behov

1. Vilka mål och förväntningar har du?

Innan du börjar leta efter en SEO-byrå är det viktigt att du först definierar dina mål och förväntningar. Tänk igenom vad du vill uppnå med din SEO, exempelvis högre ranking i sökresultaten, ökad trafik till din webbplats eller få fler kunder .

2. Vad är viktigt för dig i samarbetet?

När du har en tydlig bild av hur dina mål och förväntningar ser ut, är det läge att jämföra olika byråers tjänster och priser. Begär offert från olika byråer och analysera deras prissättning, tjänster och erfarenhet.

Många SEO-byråer arbetar nämligen på olika sätt och det är viktigt att du tycker att deras arbetssätt och den strategi som de föreslår känns bra. Detta hjälper dig att hitta den byrå som ger bäst värde för pengarna och passar dina behov.

3. Vad säger byråns tidigare kunder?

Ett bra sätt att hitta en pålitlig och kompetent SEO-byrå är att be om rekommendationer från vänner, kollegor eller andra företagare. Du kan också läsa kundrecensioner på nätet för att få en bättre förståelse för byråns prestationer och kundnöjdhet.

4. Vilken kommunikation och kundsupport behöver du?

En annan viktig aspekt att överväga, som man kanske inte alltid tänker på, är byråns kommunikation och kundsupport. Tar du hjälp av en bra byrå, bör de vara lätta att nå och snabba på att svara på dina frågor. De bör även kunna erbjuda tydlig och transparent kommunikation om deras strategi, arbetsprocess och resultat, med regelbundna avstämningsmöten.

Se till att du känner dig bekväm med byråns kommunikationsstil och att de kan erbjuda den support du behöver under hela samarbetet.

Kom ihåg!

SEO bör ses som en långsiktig investering för ditt företags tillväxt. På new customers liknar vi det vid att springa ett maraton, och inte en sprint.

Det kan ta tid att se resultat, men genom grundligt och löpande arbete kan du många gånger klättra högt upp i sökresultatet och synas för fler kunder.

CRO
Tydlig affärsdata och rapporter
Jag behöver tydligare rapporter

Artikeln i korthet

En överväldigande majoritet av Sveriges befolkning på 97% googlar innan de gör ett köp. Om ett företag inte syns på dessa sökningar, förlorar det potentiella kunder till sina konkurrenter. Här kan en SEO-byrå vara till stor hjälp, eftersom de kan hjälpa företag att synas bättre och ligga ett steg före konkurrenterna.

SEO handlar om att driva kostnadsfri trafik från sökmotorer till en webbplats. Målet är att hjälpa människor att hitta innehållet de söker och att det ska få dem att konvertera. Det är ett långsiktigt arbete som kräver tålamod, men om det görs rätt kan det hjälpa ett företag att ranka högt i sökresultaten och bli mer synligt för potentiella kunder.

En SEO-byrå är ett företag med specialister inom SEO som hjälper andra företag att förbättra sin digitala närvaro. De optimerar en webbplats för att den ska ranka så högt som möjligt i sökmotorernas resultat. Detta gör de bland annat genom sökordsanalys, On Page-SEO, Off Page-SEO, teknisk SEO samt innehållsstrategi och -produktion.

Man kan behöva anlita en SEO-byrå när webbplatsen inte ger de resultat man förväntar sig, när man planerar att lansera en ny webbplats eller när man inte har tid eller kunskap att hantera SEO själv. Att anlita en professionell SEO-byrå kommer med många fördelar, såsom expertis och erfarenhet, en resultatorienterad strategi, tidsbesparing och ofta tillgång till mer avancerade verktyg.

Anlitar man en bra SEO-byrå kan de förväntas leverera resultat som fler nya besökare och relevant trafik till hemsidan, att nå målgruppen på behovsrelaterade sök, att ta företaget in i kundernas besluts- och köpprocess, att få fler leads samt att få coachning av hemsidan och hur väl den presterar tekniskt och i konvertering.

När behöver man en SEO-byrå? Frågor och svar!

Varför behövs SEO?
Vad är en SEO byrå?
Vad kostar det att ha en SEO-byrå?
Vad är målet med SEO?
Hur mycket kostar det att vara ansluten till SEM och SEO?
Hur mycket kostar det att vara ansluten till SEM och SEO?
Hur lång tid tar det innan jag ser resultat av SEO-arbete?
Hur lång tid tar det innan jag ser resultat av SEO-arbete?
Vad är skillnaden mellan On Page-SEO och Off Page-SEO?
Hur väljer jag rätt sökord för min webbplats?

Kontakta oss

Varmt välkommen till oss på new customers. Vi har specialiserat oss på att skapa mer trafik till din webb, få ut mer affärer från webben och uppgradera dina kunders kundresa.

Stockholm Address
Stockholm
Kungsgatan 9
111 43 Stockholm
Göteborg Address
Göteborg
Kungsportsavenyn 21
411 36 Göteborg

Letar du efter våra medarbetare? Hitta dem här.