Tycker du att du i dagsläget syns för dåligt när kunder googlar på dina viktigaste och mest affärsnära sökord? Söker du efter en SEO-konsult som tillsammans med dig tillvaratar ditt företags fulla potential på Google som affärskanal?
Bra SEO handlar för oss på new customers om att göra din hemsida mer attraktiv för både sökmotorer och potentiella kunder, för att ge dig bättre placeringar på specifika sökord bland sökresultaten och fler affärer. Låt oss gå igenom de vanligaste frågorna som brukar uppstå och vad du får med oss som samarbetspartner.
Från ett sök på Google till en konkret affär
Som SEO-konsult kan vi genom egenutvecklade system, välbeprövade metoder och kompetens hjälpa dig att optimera och maximera hela kedjan från en digital annons eller ett sök på Google till en ny affär. Sökmotoroptimering är ett effektivt sätt att ta dig in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.
Hur kan mina affärsnära sök på Google hjälpa mitt företag till fler affärer?
Visste du att 97 % av Sveriges befolkning googlar innan sina köp – oavsett om de är i researchstadiet inför ett köp, jämför produkter eller vill handla nu? Syns du då inte i sökresultatet, så finns du inte.
Därför är sökmotoroptimering en del av din marknadsföring som du måste arbeta med – om du vill synas, få mer gratis trafik till hemsidan och göra fler affärer vill säga.
Som SEO-konsult hjälper vi på new customers dig att:
analysera dina kunders sökmönster, för att hela tiden vara aktuell.
övervaka innehållet på hela din hemsida, för att säkerställa att allt är relevant och optimerat.
producera nytt innehåll efter behov, för att kunna inta högre och starkare positioner.
gå igenom din tekniska potential, för bästa möjliga förutsättningar att ta affärspositioner och ranka högre på Google än dina konkurrenter.
höja dina affärspositioner på dina viktigaste och mest affärsnära sök i sökmotorer..
lägga en strategi för digital marknadsföring som ger nya leads och kunder.
En SEO-konsult jobbar med sökmotoroptimering eller SEO (förkortning för Search Engine Optimization), vilket är kunskapen att optimera webbplatser med syfte att förbättra trafiken från sökmotorernas organiska sökresultat.
Sökmotoroptimering går ut på att optimera webbplatser för att hamna så högt upp som möjligt i sökresultatet då en sökning görs i sökmotorerna. Något förenklat, handlar alltså SEO om att driva gratis trafik från sökmotorer till webbplatsen, vars främsta syfte är att hjälpa människor att hitta innehåll som de letar efter.
Bra SEO är med andra ord en stor och viktig hörnsten som ett framgångsrikt företag måste arbeta med, om de arbetar långsiktigt och vägvinnande med sin digitala marknadsföring.
Vad en SEO-konsult gör:
Sökordsanalys
Strategi för affärsnära och mest lönsamma sök
Optimering av On Page-innehåll
Optimering av Off Page/ länkstrategi
Optimering av drift och performance, så att det anpassas efter Googles Core Values
Uppsättning av Google Analytics
Uppsättning av Google Search Console
Uppsättning av Google Tag Manager
Övervakning av sökpositioner
Övervakning av kvalitet/ innehåll
Övervakning av tekniska prestanda av webbplattformen
Att proaktivt arbeta med att öka och förbättra konverteringstalen
Hur jobbar ni på new customers och era SEO-konsulter med era uppdrag?
Oavsett om ditt företag säljer produkter eller tjänster, kommer vi inleda med att analysera dina kunders sökbeteenden och hur de söker på Google som sökmotor. Därefter analyserar vi hur innehållet på webbplatsen förhåller sig till de som rankar 1:a-3:a.
För att nämna några saker som vi gör, optimerar och höjer vi kvaliteten On Page för att säkerställa att din hemsida har rätt tekniska förutsättningar och att ditt webbhotell har korrekt prestanda för att möta och leva upp till Googles krav.
Din hemsida är navet i all din marknadsföring och när vi ser att din webbplats både presterar och konverterar som den bör, kan vi öka trycket med hjälp av ytterligare marknadsföring, som exempelvis annonsering. Vi kommer hela tiden att göra det vi behöver, för att nå toppen.
SEO är som att springa ett maraton – inte en sprint
Att jobba med sökmotoroptimering är som att springa ett maraton och inte ett 100-meterslopp. Det krävs kontinuitet och tålamod för att klättra högt upp i sökresultatet och synas för fler potentiella kunder, oberoende av vart i köpresan de befinner sig.
Som SEO-konsulter med många års erfarenhet utgår vi hela tiden från hur sökmotorn reagerar och interagerar med våra insatser och tar beslut om insatser baserat på hur affärspositionerna rör sig. Att du får vad du betalar för och förväntar dig är viktigt.
Därför kommer vi alltid att göra vad som krävs och ser helt enkelt till att du får vad du förväntar dig, och lite till.
Fler vanliga frågor om en SEO-konsult
Vad är teknisk SEO?
Teknisk SEO innebär att man primärt arbetar med att förbättra källkod, snabba upp laddningstider, optimering och funktioner för att beskriva data på ett strukturerat och lättare sätt. Varför behöver jag en SEO-konsult?
Varför behöver jag en SEO-konsult?
Varför du behöver en SEO-konsult kan egentligen bara du svara på, men SEO är ett komplext område som vi vet kräver specialistkunskap. Sökmotoroptimering är dessutom ett område i konstant förändring, vilket kan vara svårt att själv hänga med i.
Genom att samarbeta med SEO-konsulter, som arbetar med sökmotoroptimeringen på ett holistiskt sätt, kommer detta vara en stark källa till nya leads och på så sätt konkreta affärer. Att arbeta för att öka antalet kunder, men också säkerställa att det är rätt typ av kund, är en konsults yttersta ansvar.
När du har bestämt dig, verkligen förstår och menar allvar med din SEO-satsning, samt har ett långsiktigt perspektiv, bör du välja en SEO-partner som har djup förståelse för hur sökmotorerna fungerar och förändras över tid. En bra SEO-partner ska involvera dig och kunna berätta vilka saker som är de viktigaste att prioritera, i syfte att du ska synas bättre i sökresultaten och på ett smidigt sätt hjälpa dig genom den processen.
Vad kan jag få ut av ett samarbete med en SEO-konsult?
När du jobbar med en SEO-partner, ska du med all rätt kunna förvänta dig att:
-få fler nya besökare och relevant trafik till din hemsida. -få fler nya kunder och ökad försäljning. -nå din målgrupp när de söker på behovsrelaterade sök. -du tar dig in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess. -få fler affärsnära leads, så kallade “färdiggooglade” kunder, som mer eller mindre redan har bestämt sig för dig som leverantör. -få coachning av din hemsida och hur väl den presterar såväl tekniskt, som i konvertering.
Inom följande områden är vi på new customers konsult: SEO, SEM, affärsutveckling och konverteringsoptimering. Väljer du att anlita oss som din byrå, får du med andra ord inte bara hjälp inom SEO. Du får även hjälp och rådgivning i respektive del.
Vad kostar en SEO-konsult?
Generellt utgår man från svårighetsgraden, nuläge och vilken konkurrens varje sökbegrepp i fråga har.
På new customers har vi valt att ta ett fast arvode per månad i våra SEO-uppdrag, där vi då också avgränsar vårt uppdrag till fast satta sökbegrepp. I varje projekt gör vi alltid en teknisk och innehållsmässig analys för att kunna lämna en offert som återspeglar dina behov.
Vill du veta mer om dina förutsättningar, vilka sök som kan generera flest affärer och hur du ligger till idag? Då är du varmt välkommen att kontakta oss.
Vad är en SEO-analys?
En SEO-analys är en utvärdering av hur din hemsida presterar inom SEO. Det innebär att vi granskar och gör en djupare genomgång av din webbplats, för att se om den är väl optimerad för att ranka högt i sökmotorer.
En SEO-analys av webbplatsen omfattar: – Innehåll On Page – Länkning – Drift och performance – Teknisk prestanda
En SEO-analys omfattar även vilka sökbegrepp som är primära, samt mest affärsnära sökningar med högst värde, för dig och den verksamhet du bedriver.
Vad är ett bra resultat för en SEO-konsult?
Företag som anlitar oss som SEO-partner har i regel som målsättning att boosta sin försäljning genom nya leads och fler kunder. Vår analys, strategi och konkreta arbete måste ha mätbara och utstakade mål för vad affärskanalerna SEO och Google Ads ska skapa för affärsvinning.
Det första primära målet som ska uppnås, är att vi som SEO-byrå ska dra in mer pengar än vad det kostar. Därefter sätts målen upp som: kostnad/ lead, kostnad/ affär eller andra konkreta KPI:er som följs upp för att mäta värdet på arbetet och de insatser som görs.
Påverkar min webbplats ert kommande arbete med sökmotoroptimering?
Ett av det första vi behöver göra, är en analys av hur webbplatsen mår tekniskt, men också gällande prestanda och innehållet. Så, det korta svaret är ja.
Strävar du efter att nå topp 1-3 som företag, vet vi vad din webbplats bör ha för prestanda och innehåll, annars kommer det bli svår att uppnå de resultat vi vill åstadkomma.
Din webbplats är din största tillgång för att serva och möta upp dina kunders konkreta behov. Därför måste den optimeras för dina viktigaste sökord.
Hur vet jag vilka sökord som är mest värdefulla för mitt företag?
Olika sökord har olika sökvolymer och trafik. Vad har dina kunder för intentioner när de söker och hur hjälper du dem? Vi analyserar detta när vi arbetar fram listan på dina affärsnära och strategiskt mest värdefulla sökord.
Det hjälper oss att ta fram rätt strategi för att kunna optimera för relevanta sökbegrepp med bra sökvolymer, vilket är bättre än att optimera för många med dålig relevans eller tunn sökintention som garanterat kommer ligga långt ifrån önskat resultat. Det måste göras rätt från början av vårt projekt.
Vad menas med att arbeta “Off-page” som SEO-konsult?
”Off-page SEO” (även kallat ”off-site SEO”) är en del i sökmotoroptimering och avser åtgärder som vidtas utanför din egen webbplats för att påverka din ranking på Googles och andra sökmotorers resultatsidor (SERP).
Något förenklat, går det ut på att skapa externa länkar att från andra webbplatser länka till din hemsida. Varför detta är viktigt är för att det är så en sökmotor avgör huruvida din webbplats är trovärdig eller inte och håller hög kvalitet.
Med Off-page är enkelt beskrivet möjligt att driva fler till, samt marknadsföra, din webbplats och effektivt ”garantera” kvalitet på ditt innehåll med kvalitativa, externa länkar.
Vill du ranka högst på Google?
Med hjälp av en en bra SEO-specialist kan du nå toppen i sökmotorer som Google. På new customers har vi lång erfarenhet av att hjälpa företag inom många olika branscher och erbjuder tjänster inom digital marknadsföring som kommer hjälpa dig att nå toppen på dina strategiska och affärsnära sök.
Vårt bästa råd till dig, är att du gör rätt från början och ser till att anlita en rutinerad konsult inom SEO. Då finns vi här. Det enda du behöver göra är att ta kontakt med oss via e-post eller formuläret nedan. Tar du det hellre över telefon, är det bara att du slår en signal. Vi ser fram emot att höra ifrån dig.
Har ni SEO-konsulter i Stockholm?
Vår SEO-byrå i Stockholm finns på Hammarby Allé 93. Vi finns också i Sundsvall på Hamngatan 21, samt i Göteborg på Kobbegårdsvägen 7. Hit är du alltid varmt välkommen. Du kan också kontakta oss via e-post eller formuläret nedan.
Kontakta oss
Varmt välkommen till oss på new customers. Vi har specialiserat oss på att skapa mer trafik till din webb, få ut mer affärer från webben och uppgradera dina kunders kundresa.