Sökordsoptimering

Letar du efter en partner som tillsammans med dig tar vara på Googles fulla potential som affärskanal och arbetar med sökordsoptimering, SEO, sökmotoroptimering för att generera fler kunder? ( kärt barn har många namn)

Varmt välkommen att kontakta oss på new customers och så berättar vi mer om våra tjänster. Vi har över 20 års erfarenhet av sökordsoptimering i väldigt många branscher i Sverige och internationellt.

Sökordsoptimering
Mer om sökordsoptimering

Vilken teknik använder Google för att söka igenom webbplatser?

Google får sin information genom ett antal källor när den söker genom innehåll på nätet:

  • Webbplatser
  • Google My Business
  • Google Maps
  • Publika databaser på nätet
  • Många andra källor

För Google handlar det om tre saker för att hitta en ny hemsida på nätet:

Crawling

Google crawlar och hittar en ny hemsida via länkar från en annan hemsida, från sidor som de redan crawlat och är i deras index, samt att de även får information om en ny hemsida via en sitemap som skickas in till Google via Search Console. När Google hittar en ny hemsida så crawlar de genom innehållet på en webbplats ( texter, bilder, kod, url ) och Google avgör om det är ett relevant innehåll för den aktuella sökningen.

Några tips på saker du kan göra för att snabba på Google att crawla din hemsidat:

  • Se till att startidan indexeras för det är normalt den starkast sidan i Googles ögon och innehåller länkar till dina övriga sidor, du kan t ex lägga till en html sitemap i footer på din hemsida
  • Du kan även skicka en vilken url du vill via Search Console för att få Google att crawla hemsida
  • Se till att få en länk från en annan hemsida på nätet. Det är också en väldigt viktig rankingfaktor för sökordsoptimering

Indexering

Efter att Google har hittat en ny hemsida försöker Google förstår vad en webbplats handlar om och analyser innehållet på webbplats dvs texter, filer, kataloger, bilder, video, för att sedan placera en webbplats i sitt index som är tillgängligt på väldigt på olika servrar runt om i världen.

Några tips på saker du kan göra för att indexera din hemsida:

  • Skriv tydliga title taggar
  • Skriv tydliga H1 – H2 rubriker som beskriver ämnet
  • Skriv tydliga texter om ämnet och Google indexerar texter bättre än t ex bilder och video

Ranking

När du skriver en sökfråga i Google försöker sökmotorn hitta den en webbplats som är mest relevant för den aktuella sökningen. Faktorer som kan avgöra vilka typ av webbplatser som Google väljer är vart du befinner dig ( ort & stad ), språk, och om det är via en desktop eller en mobiltelefon.

Några tips på saker du kan göra för att ranka din hemsida:

Det är över 200 faktorer som påverkar webbplatsen och ranking. Det är alltså väldigt många saker att arbeta med för sökordsoptimering och vi kommer att gå djupara in hur sökordsoptimering fungerar för att optimera en webbsida.

Fyra exempel på viktiga faktorer

  • Se till att webbplatsen laddar snabbt för dina besökare
  • Publiciera och optimera relevant innehåll på webbplatsen
  • Se till optimera internlänkar på webbplatsen
  • Skaffa länkar från en annan hemsida till din egen hemsida

Hur många sökmotorer finns det ?

En sökmotor har som uppgift att presentera det bästa resultat för dig som söker Google är den största sökmotorn i världen med ca 92% av marknade och 3,5 miljarder sökningar varje dag.Det finns även andra sökmotorer. En sökmotor som t ex Yandex är det största sökmotorn i Ryssland och i Kina är den en sökmotor som heter Baidu. Alla sökmotorer letar alltid efter ett bättre resultat bland olika sidor på nätet pga av din sökfråga.

 

Vad menas med sökordsoptimering?

Search engine optimization ( SEO ) är det Engelska ordet för sökordsoptimering eller sökmotoroptimering ( SEO ). Sökordsoptimering innebär en process för att förbättra din webbplats synlighet och ranking i Google. Om du förbättrar din process för sökordsoptimering och din ranking i Google kommer du att få fler potentiella kunder.

 

Varför är sökordsoptimering viktigt för marknadsföring ?

Syftet med att arbeta med sökordsoptimering (SEO ) är att ditt företag är tillgängligt i exakt det ögonblicket som din målgrupp söker efter dina produkter eller tjänster. De har aktivt valt att ta fram info i Google om ditt företag och konkurrenter. Syns du inte så finns du inte är ett gammalt uttryck som gäller än idag.

 

Vad menas med SEM ?

Search engine marketing som är det Engelska ordet för sökmotormarknadsföring eller annonsering på Google Ads ( Google Adwords ). SEM är en process för att betala för sökord och annonsering i Google.

 

Hur gör man sökordsoptimering?

Sökordsoptimering (SEO ) är en process och det är viktigt att du fokuser på det som verkligen påverkar din sökordsoptimering för att synas i Google. Vi kommer att gå igenom viktiga faktorer i vår guide för SEO och du hur du själv kan arbete med sökmotoroptimering (SEO ) för din webbsajt i Google.

 

Optimering för sökmotorer

Det finns många olika sätt att arbeta med sökmotoroptimering (SEO ) för att hjälpa Google att hitta den mest relevant hemsidan som för ett sökord . Det du vill ha är relevanta besökare och trafik till din webbplats från Google (SEO ).

 

Hur gör man en sökordsanalys ?

Syftet med en sökordsanalys är att analysera sökbeteendet från din målrupp och att ta fram sökord som genererar nya kunder från Googles sökresultat för din sökordsoptimering (SEO).

Tips för för en framgångsrik sökordsanalys

  • Identifiera relevanta sökord med en volym per månad
  • Identifiera relevant sökord med en hög sökvolym och låg konkurrens i Google
  • Identfiera relevanta sökord med en låg sökvolym men högt värde per kund
  • Identifiera vilka sökord som är mer fokus på allmän information
  • Identifiera vilka sökord som är mer fokus på att guida eller tipsa
  • Identifiera vilka sökord som är mer fokus på att konvertera till ett lead och affär

För sökordsoptimering är det en sökvolym på 260/månad jämfört med sökmotoroptimering ( SEO ).som har en sökvolym på 1600/månad. Det är två väldigt intressant ord att synas på och om vi söker i Google kan vi se att det skiljer sig i konkurrens. Sökordsoptimering har ca 27 700 sidor indexerade, jämfört med sökmotoroptimering som har ca 410 o00 indexerade sidor i Google. Det betyder att det bör vara mer ”enkelt” ranka i topp 1-3 för sökordsoptimering.

Det finns olika verktyg du kan arbeta med och en del som är gratis.

  • Exempel på verktyg som är gratis är Googles keyword planner
  • Exempel på professionella verktyg är Ahrefs keyword explorer
  • Exempel på rankingverktyg för dina ord är Wincher
  • Exempel på ett verktyg som är gratis för organisk trafik är Google Analytics

Relevant innehåll

Konsten att skriva för SEO handar om att välja ett specifikt ämne och skapa en text som innehåller bland annat fraser, synonymer och begrepp som är relevant för sökfrågan och ett resultat i Google.

 

On page

On page är en process för att optimera olika landningssidor på din webbplats.

On page innebär primärt att fram en process för

  • Titel taggar
  • Meta descriptions
  • H1-H6
  • Tydliga texter för sökfrågan och ämnet
  • Internlänkning
  • Laddningstider

Off page

Off page är en process för att hitta ny backlinks/länkar din webbsajt som positivt påverkar din ranking.

Off page innebär primärt att fram en process för

  • Backlinks ( från en annan hemsida än din egen ) t ex Expressen.se
  • Antalet länkar
  • Kvalitet på länkar
  • Ankartext från länkar
  • Exempel på verktyg är Ahrefs

Teknisk SEO

Teknisk SEO är en process och optimering för att hjälpa Google att bättre spindla ( crawling ) och indexera din webbplats.

Teknisk SEO innebär primärt att fram en process för

  • Crawling och indexering
  • Duplicerat innehåll
  • Laddningstider
  • SSL
  • Strukturerad data
  • XML sitemap
  • Exempel på verktyg för att arbeta med teknisk SEO är Screaming Frog

 

Robert Nyberg

Robert Nyberg

Affärsansvarig sökmotoroptimering

Vanliga frågor om Sökordsoptimering

Syftet med SEO är att få nya kunder med hjälp av Googles sökresultat och vi på new customers vill generera nya kunder och leads från Google som affärskanal. Fokus är ROI och vi räknar alltid ut en kostnad/lead och vad en ny kund eller besökare får kosta för ditt företag.

Vi är en SEO byrå som hjälper dig at ta vara på dina digitala leadsmöjligheter och jobbar vi på rätt sätt med att sätta upp allt kring dig och ditt företag så kan vi skapa just detta. En leadsfabrik där vi på samma gång optimerar din webbplats och får på plats en massa saker som gör att du snabbare och enklare skapar affärer och fler kunder. Kontakta oss idag.

Du får en lista på ord som företaget syns på idag
Hjälp med nya ord som behöver synas högre i Google
Vi räknar ut kostnaden för ett lead för varje affär som vi genererar till dig som kund
Hjälp med att räkna ut ROI för produkter och tjänster

Det finns inga genvägar till Googles första sida utan att arbeta med en tydliga process och struktur som påverkar rankingen för ditt företags webbsajt i Google. Vi tar fram en actionplan och en tydlig målsättning för alla våra kunder. Kontakta oss redan idag via e-post eller telefon om du vill ha hjälp. Det gäller att få till en process som fungerar för din sida och det betyder inte att det är samma sak för alla företag.

Customer intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

För oss är våra kunders affärsresultat viktigast

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”