Sökordsoptimering – Syns bättre på Google

Syns du för dåligt på dina viktigaste och mest affärsnära sökord på Google? För oss på new customers handlar bra sökordsoptimering om att göra din hemsida mer attraktiv för både Google som sökmotor och potentiella kunder.

Tillsammans med dig kan vi som din partner tillvarata ditt företags fulla potential på Google som affärskanal, genom att jobba för bättre placeringar på specifika sökord bland sökresultaten och ge dig fler affärer.

Sökordsoptimering
Mer om sökordsoptimering

Vad menas med sökordsoptimering?

Sökordsoptimering, SEO eller Search Engine Optimization som det heter på engelska, är ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbplats att på ett organiskt sätt synas så högt upp som möjligt på affärsnära sökord i sökresultaten på Google.

Något förenklat, innebär sökordsoptimering en process där man förbättrar webbplatsens synlighet och ranking på Google. Genom att arbeta med sökordsoptimering och förbättra din ranking på Google, kommer du synas högre upp i Googles sökresultat och få fler potentiella kunder in till din webbplats.

 

Varför är sökordsoptimering en viktig del av marknadsföring?

”Syns du inte på Google, så finns du inte” är ett inom branschen gammalt uttryck som gäller än idag.

Faktum är att det görs över 55 miljoner sökningar på Google varje dag bara i Sverige och här går inte många vidare till nästa sida. Hittar man inte det man är ute efter vid en sökning på Google, är man i regel snabb att göra en ny googling för att snabbt hitta det man söker. När ett behov uppstår och en potentiell kund googlar, söker de alltså aktivt efter specifik information där ditt företag konkurrerar med andra företag på just den sökningen.

Syftet med att arbeta med sökordsoptimering är att ditt företag är tillgängligt i exakt det ögonblicket som din målgrupp söker efter dina produkter eller tjänster på Google.

Att inte inkludera sökordsoptimering i din digitala marknadsföring kan med andra ord innebära att du går miste om en hel del fina affärer till någon av dina konkurrenter, vilket du gissningsvis inte vill riskera.

 

Vilken teknik använder sökmotorerna för att genomsöka webbplatser?

Google är den största sökmotorn i världen med cirka 92 % av marknaden och 3,5 miljarder sökningar varje dag, men det finns även andra sökmotorer som fungerar på samma sätt.

Google får sin information genom ett antal källor när innehåll på nätet söks igenom:

  • Webbplatser

  • Google My Business

  • Google Maps

  • Publika databaser på nätet

  • Många andra källor

För Google handlar det främst om 3 saker för att hitta en hemsida på nätet

1. Crawling

Google crawlar och hittar en ny hemsida via länkar från en annan hemsida, från sidor som de redan crawlat och är i deras index, samt via information om en ny hemsida i en sitemap som skickas in till Google via Search Console.

När Google hittar en ny hemsida, crawlas innehållet (texter, bilder, video, kod, URL etc.) och avgör därefter om det är ett relevant innehåll för den aktuella sökningen eller inte.

tips på vad du kan göra för att snabba på Google att crawla din hemsida:

  • Startsidan är normalt sett den starkaste sidan på en webbplats i Googles ögon och innehåller interna länkar till webbplatsens övriga sidor, så se till att denna indexeras. Du kan till exempel lägga till en HTML-sitemap i footern på din hemsida.

  • Du kan även skicka vilken URL du vill via Search Console för att få Google att crawla hemsidan.

  • Se till att få en eller flera länkar från en annan hemsida. Detta kallas för externa länkar, vilket också är en viktig rankingfaktor vid sökordsoptimering.

  1. När Google har hittat en ny hemsida, försöker sökmotorn förstå vad den handlar om och analyserar innehållet (texter, bilder, video, kod, URL etc.) för att därefter placera den i sitt index som är tillgängligt på olika servrar runt om i världen.

    tips på vad du kan göra för att indexera din hemsida:

    • Skriv tydliga texter anpassade efter sökorden du optimerar för, då Google indexerar texter bättre än till exempel bilder och video.

    • Skriv en tydlig huvudrubrik (H1) som beskriver textens innehåll och ämne, samt tydliga underrubriker (H2, H3 osv.) som beskriver innehållet i efterföljande stycke.

    • Skriv tydliga title-taggar och meta descriptions.

2. Indexering

När Google har hittat en ny hemsida, försöker sökmotorn förstå vad den handlar om och analyserar innehållet (texter, bilder, video, kod, URL etc.) för att därefter placera den i sitt index som är tillgängligt på olika servrar runt om i världen.

tips på vad du kan göra för att indexera din hemsida:

  • Skriv tydliga texter anpassade efter sökorden du optimerar för, då Google indexerar texter bättre än till exempel bilder och video.

  • Skriv en tydlig huvudrubrik (H1) som beskriver textens innehåll och ämne, samt tydliga underrubriker (H2, H3 osv.) som beskriver innehållet i efterföljande stycke.

  • Skriv tydliga title-taggar och meta descriptions.

 

3. Ranking

Vid en sökning på Google, försöker sökmotorn hitta den webbplats som är mest relevant för den aktuella sökningen. Faktorer som kan avgöra vilka webbplatser som Google väljer är exempelvis vart du befinner dig (ort/stad), språk och om sökningen sker via desktop eller mobiltelefon.

tips på vad du kan göra för att ranka din hemsida:

Det är över 200 faktorer som påverkar webbplatsen och ranking. Det är alltså väldigt många saker att arbeta med vid sökordsoptimering, men du kan bland annat:

  • se till att webbplatsen laddar snabbt för dina besökare.

  • publicera och optimera relevant innehåll på webbplatsen.

  • optimera interna länkar på webbplatsen.

  • skaffa länkar från en annan hemsida (externa länkar) till din egen hemsida.

Hur gör man en sökordsanalys vid sökordsoptimering?

Visst är det härligt att få mycket trafik till hemsidan, men trafiken är inte mycket värd om den inte genererar något av värde för dig. Det du vill ha är relevant trafik från Google, till din webbplats, med besökare som är intresserade av det du erbjuder.

Här finns många olika sätt att arbeta med sökordsoptimering för att hjälpa Google att hitta den mest relevant hemsidan för en sökning. För att skapa relevant innehåll till din hemsida, behöver du inledningsvis göra en sökordsanalys.

Syftet med en sökordsanalys är att analysera sökbeteendet hos din målgrupp och ta fram sökord att optimera webbsidorna med, för att generera nya kunder från Googles sökresultat.

 

Tips för en framgångsrik sökordsanalys:

  • Identifiera relevanta sökord med en hög volym per månad.

  • Identifiera vilka relevanta sökord med hög sökvolym som har låg konkurrens på Google.

  • Identifiera relevanta sökord som har en låg sökvolym, men med ett högt värde per kund.

  • Identifiera vilka sökord som fokuserar på allmän information.

  • Identifiera vilka sökord som fokuserar på att guida, tipsa eller utbilda.

  • Identifiera vilka sökord som fokuserar mer på att konvertera till ett lead och affär.

Exempel:

Ordet ”sökordsoptimering” har en sökvolym på 260/månad, jämfört med ”sökmotoroptimering” som har en sökvolym på 1600/månad. För oss på new customers är detta två väldigt intressanta sökord att synas på och om man söker på Google kan man se att det skiljer sig i konkurrens.

Ordet ”sökordsoptimering” har ca. 27 700 sidor indexerade, jämfört med ”sökmotoroptimering” som har ca. 410 o00 sidor indexerade på Google. Detta betyder att det bör vara mer ”enkelt” ranka i topp 1-3 för ”sökordsoptimering”.

 

Tips på olika verktyg som du kan arbeta med:

Relevant innehåll

Konsten att skriva SEO-anpassade texter handlar om att välja ett specifikt ämne och skapa en text som bland annat innehåller fraser, synonymer och begrepp som är relevanta för sökfrågan och ett resultat i Google.

On-Page SEO

On-Page SEO är en process för att optimera olika landningssidor på din webbplats.

On-Page SEO innebär primärt att ta fram en process för:

  • Titel-taggar

  • Meta descriptions

  • Rubriker (H1-H6)

  • Tydliga texter för sökfrågan och ämnet

  • Internlänkning

  • Laddningstider

Off-Page SEO

Off-Page SEO är en process för att hitta nya backlinks/externa länkar till din webbplats som positivt påverkar din ranking.

Off-Page SEO innebär primärt att ta fram en process för:

  • Backlinks/externa länkar (från en annan hemsida än din egen) – t. ex. expressen.se

  • Antalet länkar

  • Kvalitet på länkar

  • Ankartext från länkar

Exempel på verktyg för att framgångsrikt jobba med Off-Page SEO är Ahrefs.

 

Teknisk SEO

Teknisk SEO är en process och optimering för att hjälpa Google att bättre spindla (crawling) och indexera din webbplats.

Teknisk SEO innebär primärt att ta fram en process för:

  • Crawling och indexering

  • Duplicerat innehåll

  • Laddningstider

  • SSL

  • Strukturerad data

  • XML sitemap

Exempel på verktyg för att arbeta med teknisk SEO är Screaming Frog.

 

Hur lång tid tar det att synas högst upp på Google?

Hur lång tid det tar att synas högst upp på Google beror helt på vilka sökord du är intresserad av att jobba med, vilka förutsättningar webbplatsen har och hur konkurrensen ser ut.

Det finns inga genvägar till toppen på Google. Därför är viktigt att du är medveten om att SEO kräver långsiktighet och tålamod. Det gäller helt enkelt att arbeta med en tydlig process och struktur som påverkar rankingen för din webbplats på Google.

Se det som att springa ett maraton, och inte en sprint. Genom grundligt och löpande arbete kan du många gånger klättra högt upp i sökresultatet och synas för potentiella kunder, oberoende av vart i köpresan de befinner sig.

En annan viktig del av processen är att löpande mäta hur webbplatsen presterar och vilka resultat insatserna genererar, för att svart på vitt kunna se vad som funkar respektive inte. Data ljuger aldrig och är därför en otroligt värdefull tillgång när man jobbar med sökordsoptimering.

 

Få kostnadsfri analys

Vårt bästa råd till dig, är att du ser till att göra rätt från början och anlitar specialister. Då finns vi på new customers här – bara ett samtal bort.

Oavsett vilken bransch du verkar inom, kan vi hjälpa dig att nå toppen på dina strategiska och affärsnära sök.

 

Vill du ranka högst på Google på dina affärsnära sök?

Du är när som helst varmt välkommen att kontakta oss på e-post, telefon eller kontaktformuläret intill, så ser vi till att snabbt komma igång med din sökordsoptimering.

Robert Nyberg

Robert Nyberg

Senior SEO specialist

Vanliga frågor om Sökordsoptimering

Syftet med SEO är att få nya kunder med hjälp av Googles sökresultat och vi på new customers vill generera nya kunder och leads från Google som affärskanal. Fokus är ROI och vi räknar alltid ut en kostnad/lead och vad en ny kund eller besökare får kosta för ditt företag.

Vi är en SEO byrå som hjälper dig at ta vara på dina digitala leadsmöjligheter och jobbar vi på rätt sätt med att sätta upp allt kring dig och ditt företag så kan vi skapa just detta. En leadsfabrik där vi på samma gång optimerar din webbplats och får på plats en massa saker som gör att du snabbare och enklare skapar affärer och fler kunder. Kontakta oss idag.

Du får en lista på ord som företaget syns på idag. Hjälp med nya ord som behöver synas högre i Google
Vi räknar ut kostnaden för ett lead för varje affär som vi genererar till dig som kund
Hjälp med att räkna ut ROI för produkter och tjänster

Customer Intelligence

Sälj- & marknadsprocess VS. kundens egenvalda köpprocess

Vi tar oss in i dina kunders egenvalda köpprocess och länkar ihop den med din egen säljprocess. På så vis skapar vi ett läge där de mer eller mindre redan har bestämt sig för att välja dig när de tar kontakt.

Vi hjälper dig med hela kedjan från det att potentiella kunder gör en sökning på Google kopplade till sina behov, till att de landar in på din webb och att den möter dem i sin köpprocess. Därefter optimerar vi processen löpande för hur vi jobbar innan, under och efter en avslutad affär med understöd av vår egenutvecklade mjukvara Customer Intelligence.

Full spårbarhet från dag ett med hjälp av Google Analytics

Oavsett om vårt uppdrag handlar om att driva konkret försäljning eller att få in fler leads, sätter vi dag redan från ett upp mätning på dina mål i Analytics för att kunna mäta dessa och vilken affärskanal som genererar dem.

På så sätt jobbar vi med datadrivna beslut och ser vad vårt arbete genererar avseende optimering av trafiken in till din hemsida, vad som händer där och vilken slutgiltig affärsmässig konvertering vi har.

Referenser där vi löpande jobbar med konverteringsoptimering av våra kunders webb

Klas Rytterskog, Affärsansvarig & Delägare – Cloudplanning.se
”Affärsdriv från dag ett med fokus på våra affärsmål”
Tom Wickström, Grundare & VD – Bolagsspecialisten
”Affärsansvariga och med på vår resa från 1,5 till 50 MSEK”
Nils Wiberg, Grundare & VD – Prioritet Finans
”Affärspartner med fokus på våra digitala affärsintressen”

Kontakta mig

Fyll i dina uppgifter och skicka in formuläret nedan så kontaktar vi dig så snabbt vi kan.


    Agree to policies

    Genom att välja detta godkänner du behandligen av dina personuppgifter samt dataskyddspolicyn.