SEO Byrå Göteborg
Syns du när en potentiell kund googlar på dina viktigaste och mest affärsnära sökord? Om inte är det nog dags att se över din SEO-strategi. Det är nämligen viktigt att synas på Google för att nå potentiella kunder i ditt närområde, och med hjälp av sökmotoroptimering kan du lyckas.
New customers är en SEO-byrå i Göteborg som kan hjälpa dig med sökmotoroptimering, SEO. Tillsammans med dig gör vi din hemsida mer attraktiv, för både Google och för dina potentiella kunder. Med detta arbete kan du nå bättre placeringar i sökresultatet på specifika sökord, och med tiden få in fler affärer. Här kan du läsa mer om vår SEO-byrå, Göteborg och hur vi jobbar med SEO-strategier för att hjälpa företag att synas bättre online.
SEO-byrå Göteborg – få hjälp att synas lokalt
Det finns statistik på att nästan 50 % av alla sökningar på Google är lokala. Siffran ökar hela tiden och indikerar att det är viktigt att synas i dessa sökningar. När vi pratar om lokala sökningar menar vi när en person söker på en produkt eller en tjänst i kombination med en ort. Som till exempel:
- ”sökmotoroptimering i göteborg”
- ”seo göteborg”
- ”pizzeria göteborg”
- ”hotell göteborg”
En lokal kund som gör en lokal sökning på Google har ett uppenbart intresse av just lokala företag – därför är det en stark affärskanal. Med detta i åtanke är det en bra idé att inkludera lokal SEO i din digitala marknadsföring, för att på så vis få fler besökare att hitta till din webbplats. Detta leder i förlängningen ofta till fler konkreta affärer. Som SEO-byrå hjälper vi ditt företag att synas vid sökningar på Google med lokal förankring.
Uppdatera din Google företagsprofil
Det som tidigare hette Google My Business kallas numer för Google företagsprofil. Detta är en viktig kanal som kan hjälpa dig att förbättra din synlighet i sökresultaten och attrahera potentiella kunder. Att optimera din företagsprofil på Google kan hjälpa till att öka din synlighet i lokala sökresultat.
Google företagsprofil – vad är det?
Vad är då Google företagsprofil? Du har säkert googlat efter en butik eller restaurang någon gång och noterat de block som hamnar överst i din sökning. Här listas olika företag med företagsnamn, adress, telefonnummer och öppettider. Du kan själv anpassa din profil med foton, erbjudanden och inlägg för att den ska vara attraktiv för potentiella kunder.
Det är viktigt att du ser till att informationen i din företagsprofil är uppdaterad och stämmer med det som står på din hemsida. När du använder Google företagsprofil som en del i din On-page SEO-strategi kan du nå ut till ännu fler och öka dina chanser att få kunder som annars gått till konkurrenten.
Du kan läsa mer om On-page SEO längre ner i denna artikel.
Digital marknadsföring – SEO – därför är det viktigt
1. Ökad synlighet
Att ranka högre på sökmotorer såsom Google gör att du samtidigt ökar din synlighet för potentiella kunder. Ju högre upp du hamnar i sökresultaten för relevanta sökord, desto större är sannolikheten att kunder klickar sig in på din hemsida. Fler besök på din hemsida ökar chanserna till nya affärer och betalande kunder.
2. Långsiktiga resultat
Rom byggdes inte på en dag, detsamma gäller SEO – det handlar om långsiktigt arbete. Att investera tid och resurser i att SEO-optimera din webbplats gör att du ökar din synlighet under en längre tid. Med ett kontinuerligt arbete behåller du även den synligheten. Du kan jämföra med annan digital marknadsföring, som till exempel annonser, där dina resultat och din synlighet avtar så snart du plockar ner annonsen.
3. Kostnadseffektiv marknadsföring
Att lägga pengar på SEO-optimering är ett kostnadseffektivt sätt att öka din varumärkeskännedom. När du hamnar högt upp i sökresultaten på Google uppfattas du inte bara som mer trovärdig och relevant, du blir också sedd av fler och med ökad synlighet ökar också kännedomen om ditt varumärke.
4. Bättre upplevelse för användarna
När din webbplats är optimerad kommer dina användare känna att de får en bättre upplevelse. Med optimerad hastighet, navigering och relevant innehåll får dina besökare en sömlös upplevelse av din hemsida. Detta minskar risken för frustration som kan komma av att användaren inte hittar vad den söker eller behöver vänta på långa laddningstider. Kom ihåg att med jämna mellanrum testa din egen sajt, hur upplever du den?
När sajten är optimerad är chansen större att besökaren stannar längre, vilket i sin tur ökar chansen för en affär.
5. Fler kunder
Att jobba med sökmotoroptimering på rätt sätt gör dig till en stark konkurrent gentemot företag som inte arbetar med SEO. En väl genomförd sökmotoroptimering ökar din organiska trafik vilket troligtvis kommer att leda till att du får fler kunder till din verksamhet.
Det innebär On-page-SEO, Off-page-SEO och Teknisk SEO
Sökmotoroptimering, eller SEO, går helt enkelt ut på att optimera din webbplats på ett sätt som gör att sökmotorer enkelt kan förstå och indexera den. Utan att för den sakens skull glömma användarna, som ska få en bra upplevelse och ha lätt att göra rätt.
I ett effektivt SEO-arbete tar man hänsyn till flera aspekter. Man brukar prata om On-page SEO, Off-page SEO och Teknisk SEO. Alla dessa delar skapar tillsammans en större helhet som i längden hjälper till att öka både trafik och konverteringar.
Här kan du läsa mer om de olika delarna.
Detta är On-page SEO
On-page SEO handlar om vad besökaren ser på din hemsida. Det content du fyller din hemsida med. Här är det viktigt att ha så bra och relevant innehåll som möjligt för att dels attrahera sökmotorer som Google (och därmed hamna högt upp i sökresultat), och dels attrahera kunder och få in relevant trafik.
Bra innehåll på relevanta sökord gör att rätt människor hittar in till din webbplats, dessa människor är dina potentiella nya kunder.
När vi jobbar med On-page SEO tar vi fram en process för
- Title-taggar (titlar som berättar för sökmotorn och besökaren vad de kan förvänta sig av sidan)
- Meta descriptions (en sammanfattningstext som syns i sökresultatet för att förklara närmare vilket ämne sidan behandlar)
- Rubriker (H1-H6)
- Tydliga texter för sökfrågan och ämnet
- Internlänkning (gör det lättare för din besökare att navigera på din hemsida)
- Laddningstider (ju kortare laddningstid desto mindre irritation hos besökaren)
Detta är Off-page SEO
När On-page fokuserar på din egen hemsida fokuserar Off-page på extern länkning. Här vill vi hitta nya backlinks till din webbplats som kan påverka din ranking positivt. En backlink är en länkning från en annan hemsida än din.
När vi jobbar med Off-page SEO tar vi fram en process för:
- Backlinks/externa länkar (från en annan hemsida än din egen) – t. ex. expressen.se
- Antalet länkar
- Kvalitet på länkar
- Ankartext från länkar
Detta är Teknisk SEO
Teknisk SEO är, precis som namnet antyder, en process och optimering som handlar mer om den tekniska aspekten än om innehållet. Här vill vi hjälpa Google att lättare och bättre kunna crawla (genomsöka) och indexera din webbplats.
När vi jobbar med Teknisk SEO tar vi fram en process för:
- Crawling och indexering
- Duplicerat innehåll
- Laddningstider/hastighet
- SSL-certifikat
- Mobilanpassad webbplats
- Strukturerad data
- XML-sitemap
Sökord med 1000 sök / månad, får position 1, ca 1800% mer trafik än position 9
SEO-byrå, Göteborg – så kan vi hjälpa dig
När du väljer new customers som din SEO-byrå, Göteborg går vi in som en affärspartner och hjälper dig att utveckla dina affärer med Google som affärskanal. Vi arbetar med att optimera hela kedjan, från en sökning på Google till en betalande kund – och vi vill se resultat. Vi kallar det konverteringsoptimering, det är en viktig del i vår process som våra SEO-konsulter är proffs på.
När vi arbetar tillsammans med dig har vi som mål att din webbplats ska ranka högt, med det menar vi att den ska ligga på första sidan på Google på relevanta sökbegrepp. När vi lyckas med det kan vi ta oss in i dina kunders självvalda besluts- och köpprocess.
Vi, tillsammans med dig, tar tillvara på ditt företags fulla potential och kraft på Google. På så vis kan du få fler leads och konkreta affärer.
SEO i Göteborg – vår process
– Förarbete och analys av webbplatsens alla sidor
– Målgruppsanalys: till vem, vad och vart ska vi sälja?
– Sökordsanalys: vilka sökord genererar vilka volymer?
– Avgränsning: vilka fokusområden ska vi ha? Tjänst och/eller produktgrupp?
– Sökmotoroptimering startar
– Löpande arbete med On-page, Off-page och teknisk SEO
– Action plan med månadsvis uppföljning
– Rapportering av trender och utfall månadsvis
Här kan du läsa mer om de rapporter som du får ta del av som kund hos new customers.
Kontakta vår SEO-byrå, Göteborg
Vårt team med seniora SEO-konsulter har många års erfarenhet av att hjälpa företag med sökmotoroptimering i Göteborg. Vårt mål är att du ska nå dina mål. Vi har egenutvecklade och beprövade metoder och processer som bevisligen kan hjälpa företag att ranka högt på Google och öka digital synlighet.
Kontakta gärna oss för att boka ett möte eller om du har frågor om någon av våra tjänster. Här är vi, din SEO-byrå i Göteborg, som kan hjälpa dig att öka ditt företags digitala närvaro.
Vanliga frågor och svar om SEO-byrå Göteborg
- Vad gör en SEO byrå?
- Vad kostar sökmotoroptimering?
- Varför är SEO viktigt för e-handel?
- Varför är lokal sökmotoroptimering i Göteborg viktigt?