Digital Marknadsföring

Vad kostar det att inte synas på Google?

Digital närvaro. Kanske något uttjatat och alla förstår att det är viktigt. Slår du som företagare dövörat till när det börjar malas på om digital närvaro, eller lyssnar du faktiskt?

Låt oss istället vända på det. Låter det mer intressant när vi säger att vi tillsammans med dig skulle kunna räkna på vad din digitala frånvaro kostar dig och ditt företag, samt vilka möjligheter till ökad försäljning som finns genom att prioritera SEO?

I denna artikel går vi igenom hur din digitala frånvaro kan påverka dina resultat, vad det egentligen innebär att inte synas på Google och vilka möjligheter som finns att öka försäljningen med hjälp av SEO.

Vad kostar det att inte synas på Google

Position 1 får ca 1800% mer trafik i jämförelse med den som har position 9.

Vart ligger ditt företags hemsida i sökresultatet för dina produkter och tjänster?

Förenklat utryckt med begreppet ovan får position 1 ca 325 klick och position 9 som får 18 klick för ett sökord med ca 1000 sökningar per månad. Det innebär ca 18 gånger mer trafik till någon annan som arbetar konsekvent med sin digitala marknadsföring.

Klick sökresultatet i Google

Vill du veta mer - Kontakta Affärsansvarig

Vill du veta mer – Kontakta Affärsansvarig

Robert Nyberg

CO Founder / Senior SEO specialist

+46 70 718 96 97 robert@newcustomers.se

Digital frånvaro – vad är det egentligen och vad innebär det?

Digital frånvaro innebär att ett företag eller en organisation inte syns eller har en svag närvaro på internet, särskilt i sökmotorer som Google. Detta kan påverka förmågan att attrahera potentiella kunder och skapa affärsmöjligheter, eftersom kunder som söker efter produkter eller tjänster på nätet inte hittar företaget eller erbjudandet.

Digital frånvaro kan leda till att konkurrenter som har en starkare digital närvaro får fler affärer och stärker sina verksamheter, medan företaget med digital frånvaro får ett allt tuffare motstånd att möta.

Det är viktigt att arbeta med sökmotoroptimering (SEO) och digital marknadsföring för att öka synligheten på nätet och förbättra sin digitala närvaro.

Din digitala frånvaro = fler affärer till dina konkurrenter

Din digitala frånvaro = fler affärer till dina konkurrenter

Din digitala frånvaro = fler affärer till dina konkurrenter

Digital närvaro har det snackats om under många år nu, vilket vi gissar att du har hört både en och två gånger. Förmodligen har du också förstått att det är viktigt. Men förstår du varför, eller har det blivit ett så pass nött uttryck att det går in genom ena örat och ut genom det andra?

När dina kunder har ett behov börjar de söka efter information gällande hur de kan få tag på just den tjänsten eller produkten som tillfredsställer deras behov och således löser problemet åt dem.

Syns du inte här, är du inte heller ett alternativ för dina potentiella kunder, och affärerna serveras vackert på silverfat till dina konkurrenter. Det säger ju sig själv. För ponera att dina konkurrenter syns i topp 10 på Google, men inte du, så kommer ju också dina konkurrent att ta hem affären och inte du.

Du är helt enkelt inte med i matchen och här kan SEO komma att spela en avgörande roll för dig och ditt företag. Låt oss berätta mer.

Öka din digitala närvaro och bli en del av dina kunders köpresa med SEO

SEO-Rapport - new customers

Så mycket som 97 % av Sveriges befolkning googlar innan sina köp – oavsett var i köpresan de befinner sig. Bara i Sverige sker över 55 miljoner sökningar per dygn, vilket är en siffra som ökar för varje år, och ungefär hälften av dem är nya sökningar som aldrig har gjorts tidigare. Här finns med andra ord oändligt med potential till nya affärer!

Om vi ska vara riktigt ärliga nu, så går man sällan vidare till andra sidan på Google. Vi gissar att inte heller du gör det, vilket också gäller dina kunder. Och vad händer då om du syns, men på andra, tredje eller kanske till och med fjärde sidan på Google? Inte mycket! I alla fall inte för dig, men för dina konkurrenter som faktiskt syns på första sidan.

Medan dina konkurrenter får fler leads och bygger sina verksamheter starkare, får du ett allt tuffare motståndare att möta. Om du inte redan gör det, så är det dags att göra något åt detta.

Så vet du hur digitalt närvarande eller frånvarande du är

Slå dig ner och googla på ditt företags produkter och tjänster. Väldigt snart kommer du få svart på vitt hur digitalt närvarande – eller frånvarande – du är genom att se vilken synlighet du har och vilka positioner du ligger på.

Vad kostar då din digitala frånvaro och att inte synas på Google? Den enkla slutsatsen är att det förmodligen kostar dig mycket – och det värsta är att det i dagsläget inte finns ett exakt svar på hur mycket, om du inte syns högt upp i sökresultaten och är ett alternativ för dina potentiella kunder i deras köpresa.

Frågan är: har du råd att inte investera i SEO?

Ta reda på hur digitalt frånvarande du är

Kontakta oss för en kostnadsfri analys! I vår analys ger vi dig svar på vilka positioner du har i dagsläget, vilka sökord som är mest lönsamma för dig att optimera för och vilken potential du har att nå toppen.

Kostnadsfri möjlighetsanalys

Fyll i informationen nedan, så återkommer vi med en möjlighetsanalys och förslag på hur vi kan ge dig fler kunder och affärer.






    Data ljuger aldrig, så börja med att få allt svart på vitt

    Jobbar du inte med sökmotoroptimering i dagsläget, kanske du inte heller mäter och analyserar hur webbplatsen presterar. Men då blir det svårt att veta hur många affärer du drar in.

    Använder du exempelvis Google Analytics och Google Search Console, kan du:

    • med Google Analytics få information om dina webbplatsbesökare. Du kan exempelvis se hur många besökare du har, deras geografiska plats, vilken enhet de använder och vilka sidor på din webbplats de besöker. Du kan även spåra konverteringar (telefon, mail, kontaktformulär, bokad demo etc.), vilket kan hjälpa dig att förbättra din webbplats och öka antalet önskade åtgärder från besökare.

    • med Google Search Console få information om hur din webbplats presterar i sökresultatet på Google. Du kan exempelvis se vilka sökfrågor som leder till din webbplats, hur många som klickar in på den från Google och vilka sidor som har indexerats. Du kan även få information om externa länkar och mobiloptimering. All denna information kan hjälpa dig att förbättra din digitala närvaro genom att öka din webbplats synlighet i sökresultaten.

       

    Google Analytics 4

    Är du förberedd för övergången till GA4?

    Stark digital närvaro kräver en bra och långsiktig SEOstrategi

    Stark digital närvaro kräver en bra och långsiktig SEO-strategi

    Många tillväxtbolag som utmanar större och starkare bolag har som strategi att jobba med nya och mer digitaliserade marknads- och säljprocesser.

    Att synas på Google som affärskanal handlar inte om marknadsföring ur traditionell bemärkelse, utan är ett sätt att ta sig in i dina kunders egenvalda köpprocess. Det handlar inte bara om att synas i toppen på Google för att öka försäljningen och lönsamheten med din SEO, utan om att synas på rätt sökord och sökfraser.

    En del av SEO är med andra ord att jobba konsekvent och långsiktigt för att du ska kunna få din hemsida att synas högt i Googles sökresultat, vilket kräver en bra strategi. Vi brukar säga att SEO är som att springa ett maraton, och inte en sprint.

    Så här hjälper vi dig att stärka din digitala närvaro med SEO

    När vi jobbar med SEO fokuserar vi på de mest strategiska och affärsnära sökorden som din målgrupp söker efter på Google, då det är här vi på riktigt har chans att ta oss in i deras egenvalda köpprocess och vara ett alternativ för dem.

    När du tar hjälp av oss på new customers börjar vi alltid med att analysera nuläget. Därefter lägger vi en strategi med en tydlig plan för SEO-arbetet.

    Vi lämnar inget åt slumpen och som din affärspartner är vårt mål att hjälpa dig att tillvarata din fulla potential på Google som en viktig affärskanal.

    Vår process – så jobbar vi med SEO

    Genom den gedigna kompetens som våra specialister besitter, samt våra egenutvecklade system och metoder, hjälper vi dig att optimera och maximera hela kedjan från ett organiskt sök på Google till en konkret affär på din webbplats där allt är mätbart från start.

    • Förarbete och analys av webbplatsens alla sidor.

    • Till vem, vad och vart ska vi sälja?

    • Vilka sökord genererar vilka volymer?

    • Avgränsning av uppdrag – fokusområden, tjänster eller produktgrupper.

    • Uppstart av SEO.

    • Löpande arbete – On-Page, Off-Page och teknisk SEO som tillsammans gör att Google kommer hitta din webbplats och ranka dess innehåll.

    • Månadsvis actionplan och uppföljning.

    • Månadsvis rapportering, trend och utfall.

    FAQ – Svar på dina fråVad kostar det att inte synas på Google? Vanliga frågor och svar.gor

    Att inte synas på Google innebär en förlorad möjlighet att nå en bred publik och generera trafik till din webbplats.
    Det kan resultera i förlorade affärsmöjligheter, minskade intäkter och en försämrad konkurrenskraft. Det är svårt att uppskatta exakt hur mycket det kan kosta att inte synas på Google, eftersom det varierar beroende på ditt företags storlek och bransch.

    Kostnaden för att synas på Google varierar beroende på de strategier du använder för att öka din synlighet. Det finns flera sätt att synas på Google, såsom betald annonsering via Google Ads och organisk synlighet genom sökmotoroptimering (SEO).
    Kostnaden för att använda Google Ads beror på faktorer som din bransch, valda nyckelord och konkurrensen på marknaden, där man ofta betalar per klick eller visning.
    SEO-kostnader kan också variera beroende på vilken typ av tjänster och stöd du behöver från en SEO-expert eller byrå, där man i regel betalar en fast kostnad per månad.

    Att synas på Google är viktigt eftersom det hjälper dig att öka din synlighet i sökresultaten och nå ut till potentiella kunder.
    När din webbplats rankar högre i sökresultaten, så kommer det i sin tur att driva in fler besökare och du har således större chans att omvandla potentiella kunder till betalande kunder.
    Att synas på Google är också viktigt för att förbättra din trovärdighet och auktoritet digitalt.

    För att din webbplats ska synas på Google behöver du arbeta med sökmotoroptimering (SEO) och se till att den är optimerad för sökmotorer som Google.
    Detta innebär att förbättra flera faktorer, såsom title-taggar, länkar och innehåll på din webbplats. Du kan även arbeta med Off-page SEO-strategier, som att bygga länkar från andra webbplatser och vara aktiv på sociala medier.

    Vid detta lag utgår vi ifrån att du är väl bekant med organisk trafik. Organisk trafik innebär att din webb och dina texter på din webb är framtagna på ett sätt som gör att du rankar så pass högt på Google, så att dina kunder hittar dig när de söker på Google. Detta arbete kallas för SEO och skapar organisk trafik, alltså Google Search.
    Google Ads (tidigare Google Adwords) är Googles annonsplattform som är ett annat sätt att synas i sökresultatet. Annonser visas då upp när dina potentiella kunder söker på affärsnära och strategiskt viktiga sökbegrepp för ditt företag.
    Om du vill synas på Google, men inte syn högt upp i sökresultatet på affärsdrivande sökbegrepp, så kan det vara ett alternativ att parallellt med ditt SEO-arbete annonsera på Google för att börja driva trafik och skapa affärsmöjligheter.

    Det är möjligt att göra SEO själv, men det kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Om du inte har erfarenhet av SEO kan det vara en bra idé att anlita en expert som kan hjälpa dig att optimera din webbplats och öka din synlighet på nätet.

    Det tar vanligtvis några månader att se märkbara resultat från SEO, men det kan ta upp till ett år eller mer för att uppnå en hög rankning på sökmotorerna. Det är viktigt att komma ihåg att SEO är en långsiktig strategi och att det tar tid att bygga upp din webbplats auktoritet och trovärdighet online.

    Några av de vanligaste misstagen företag gör när det gäller SEO inkluderar bristande optimering av innehåll, användning av för generiska eller irrelevanta nyckelord, brist på kvalitativa inlänkar och en långsam webbplats.
    Andra misstag kan innefatta att inte hålla sig uppdaterad om de senaste SEO-trenderna och -riktlinjerna, samt att försumma vikten av användarvänlighet och mobiloptimering. För att undvika dessa misstag kan det vara klokt att anlita en SEO-expert eller byrå som kan hjälpa dig att analysera och förbättra din webbplats SEO-prestanda.