Logo

Vad kostar det att inte synas på Google?

Digital närvaro. Kanske något uttjatat och alla förstår att det är viktigt. Slår du som företagare dövörat till när det börjar malas på om digital närvaro, eller lyssnar du faktiskt?

Digital närvaro. Kanske något uttjatat och alla förstår att det är viktigt. Slår du som företagare dövörat till när det börjar malas på om digital närvaro, eller lyssnar du faktiskt?

Låt oss istället vända på det. Låter det mer intressant när vi säger att vi tillsammans med dig skulle kunna räkna på vad din digitala frånvaro kostar dig och ditt företag, samt vilka möjligheter till ökad försäljning som finns genom att prioritera SEO?

I denna artikel går vi igenom hur din digitala frånvaro kan påverka dina resultat, vad det egentligen innebär att inte synas på Google och vilka möjligheter som finns att öka försäljningen med hjälp av SEO.

Sökord med 1000 sök / månad, får position 1, ca 1800% mer trafik än position 9

Förenklat utryckt med begreppet ovan får position 1 ca 325 klick och position 9 som får 18 klick. Det innebär ca 18 gånger mer trafik till någon annan som arbetar konsekvent med sin digitala marknadsföring.

Digital frånvaro – vad är det egentligen och vad innebär det?

Digital frånvaro innebär att ett företag eller en organisation inte syns eller har en svag närvaro på internet, särskilt i sökmotorer som Google. Detta kan påverka förmågan att attrahera potentiella kunder och skapa affärsmöjligheter, eftersom kunder som söker efter produkter eller tjänster på nätet inte hittar företaget eller erbjudandet.

Digital frånvaro kan leda till att konkurrenter som har en starkare digital närvaro får fler affärer och stärker sina verksamheter, medan företaget med digital frånvaro får ett allt tuffare motstånd att möta.

Det är viktigt att arbeta med sökmotoroptimering (SEO) och digital marknadsföring för att öka synligheten på nätet och förbättra sin digitala närvaro.

NC_Porträtt_Roberg_Nyberg_Liggande

Vill du veta mer? Kontakta oss

Robert Nyberg

CO Founder / Senior SEO-specialist

+46 70 718 96 97 robert@newcustomers.se

Din digitala frånvaro = fler affärer till dina konkurrenter

Digital närvaro har det snackats om under många år nu, vilket vi gissar att du har hört både en och två gånger. Förmodligen har du också förstått att det är viktigt. Men förstår du varför, eller har det blivit ett så pass nött uttryck att det går in genom ena örat och ut genom det andra?

När dina kunder har ett behov börjar de söka efter information gällande hur de kan få tag på just den tjänsten eller produkten som tillfredsställer deras behov och således löser problemet åt dem.

Syns du inte här, är du inte heller ett alternativ för dina potentiella kunder, och affärerna serveras vackert på silverfat till dina konkurrenter. Det säger ju sig själv. För ponera att dina konkurrenter syns i topp 10 på Google, men inte du, så kommer ju också dina konkurrent att ta hem affären och inte du.

Du är helt enkelt inte med i matchen och här kan SEO komma att spela en avgörande roll för dig och ditt företag. Låt oss berätta mer.

Öka din digitala närvaro och bli en del av dina kunders köpresa med SEO

Så mycket som 97 % av Sveriges befolkning googlar innan sina köp – oavsett var i köpresan de befinner sig. Bara i Sverige sker över 55 miljoner sökningar per dygn, vilket är en siffra som ökar för varje år, och ungefär hälften av dem är nya sökningar som aldrig har gjorts tidigare. Här finns med andra ord oändligt med potential till nya affärer!

Om vi ska vara riktigt ärliga nu, så går man sällan vidare till andra sidan på Google. Vi gissar att inte heller du gör det, vilket också gäller dina kunder. Och vad händer då om du syns, men på andra, tredje eller kanske till och med fjärde sidan på Google? Inte mycket! I alla fall inte för dig, men för dina konkurrenter som faktiskt syns på första sidan.

Medan dina konkurrenter får fler leads och bygger sina verksamheter starkare, får du ett allt tuffare motståndare att möta. Om du inte redan gör det, så är det dags att göra något åt detta.

Så vet du hur digitalt närvarande eller frånvarande du är

Slå dig ner och googla på ditt företags produkter och tjänster. Väldigt snart kommer du få svart på vitt hur digitalt närvarande – eller frånvarande – du är genom att se vilken synlighet du har och vilka positioner du ligger på.

Vad kostar då din digitala frånvaro och att inte synas på Google? Den enkla slutsatsen är att det förmodligen kostar dig mycket – och det värsta är att det i dagsläget inte finns ett exakt svar på hur mycket, om du inte syns högt upp i sökresultaten och är ett alternativ för dina potentiella kunder i deras köpresa.

Frågan är: har du råd att inte investera i SEO?

Ta reda på hur digitalt frånvarande du är

Kontakta oss för en kostnadsfri analys! I vår analys ger vi dig svar på vilka positioner du har i dagsläget, vilka sökord som är mest lönsamma för dig att optimera för och vilken potential du har att nå toppen.

NC_Case_Mercuri
Vill du se vad SEO kan göra för ditt företag?
Läs mer om vår resa med Mercuri International

Data ljuger aldrig, så börja med att få allt svart på vitt

Jobbar du inte med sökmotoroptimering i dagsläget, kanske du inte heller mäter och analyserar hur webbplatsen presterar. Men då blir det svårt att veta hur många affärer du drar in.

Använder du exempelvis Google Analytics och Google Search Console, kan du:

- med Google Analytics få information om dina webbplatsbesökare. Du kan exempelvis se hur många besökare du har, deras geografiska plats, vilken enhet de använder och vilka sidor på din webbplats de besöker. Du kan även spåra konverteringar (telefon, mail, kontaktformulär, bokad demo etc.), vilket kan hjälpa dig att förbättra din webbplats och öka antalet önskade åtgärder från besökare.

- med Google Search Console få information om hur din webbplats presterar i sökresultatet på Google. Du kan exempelvis se vilka sökfrågor som leder till din webbplats, hur många som klickar in på den från Google och vilka sidor som har indexerats. Du kan även få information om externa länkar och mobiloptimering. All denna information kan hjälpa dig att förbättra din digitala närvaro genom att öka din webbplats synlighet i sökresultaten. 

Är du förberedd för övergången till GA4?

Stark digital närvaro kräver en bra och långsiktig SEO-strategi

Många tillväxtbolag som utmanar större och starkare bolag har som strategi att jobba med nya och mer digitaliserade marknads- och säljprocesser.

Att synas på Google som affärskanal handlar inte om marknadsföring ur traditionell bemärkelse, utan är ett sätt att ta sig in i dina kunders egenvalda köpprocess. Det handlar inte bara om att synas i toppen på Google för att öka försäljningen och lönsamheten med din SEO, utan om att synas på rätt sökord och sökfraser.

En del av SEO är med andra ord att jobba konsekvent och långsiktigt för att du ska kunna få din hemsida att synas högt i Googles sökresultat, vilket kräver en bra strategi. Vi brukar säga att SEO är som att springa ett maraton, och inte en sprint.

Så här hjälper vi dig att stärka din digitala närvaro med SEO

När vi jobbar med SEO fokuserar vi på de mest strategiska och affärsnära sökorden som din målgrupp söker efter på Google, då det är här vi på riktigt har chans att ta oss in i deras egenvalda köpprocess och vara ett alternativ för dem.

När du tar hjälp av oss på new customers börjar vi alltid med att analysera nuläget. Därefter lägger vi en strategi med en tydlig plan för SEO-arbetet.

Vi lämnar inget åt slumpen och som din affärspartner är vårt mål att hjälpa dig att tillvarata din fulla potential på Google som en viktig affärskanal.

Vår process – så jobbar vi med SEO

Genom den gedigna kompetens som våra specialister besitter, samt våra egenutvecklade system och metoder, hjälper vi dig att optimera och maximera hela kedjan från ett organiskt sök på Google till en konkret affär på din webbplats där allt är mätbart från start.

FAQ - Svar på dina fråVad kostar det att inte synas på Google? Vanliga frågor och svar.gor

Vad kostar det att inte synas på Google?
Vad kostar det att synas på Google?
Varför är det viktigt att synas på Google?
Hur kan jag synas på Google?
Vad är skillnaden på Google Ads och Google Search?
Kan jag göra SEO själv eller behöver jag anlita en specialist?
Hur lång tid tar det att se resultat från SEO?
Vilka är de vanligaste misstagen företag gör när det gäller SEO?

Kontakta oss

Varmt välkommen till oss på new customers. Vi har specialiserat oss på att skapa mer trafik till din webb, få ut mer affärer från webben och uppgradera dina kunders kundresa.

Stockholm Address
Stockholm
Kungsgatan 9
111 43 Stockholm
Göteborg Address
Göteborg
Kungsportsavenyn 21
411 36 Göteborg

Letar du efter våra medarbetare? Hitta dem här.