Logo

Sökordsoptimering – Syns bättre på Google

Syns du för dåligt på dina viktigaste och mest affärsnära sökord på Google? För oss på new customers handlar bra sökordsoptimering om att göra din hemsida mer attraktiv för både Google som sökmotor och potentiella kunder.

Sökordsanalys

Tillsammans med dig kan vi som din partner tillvarata ditt företags fulla potential på Google som affärskanal, genom att jobba för bättre placeringar på specifika sökord bland sökresultaten och ge dig fler affärer.

Något förenklat

innebär sökordsoptimering en process där man förbättrar webbplatsens synlighet och ranking på Google. Genom att arbeta med sökordsoptimering och förbättra din ranking på Google, kommer du synas högre upp i Googles sökresultat och få fler potentiella kunder in till din webbplats.

Varför är sökordsoptimering en viktig del av marknadsföring?

”Syns du inte på Google, så finns du inte” är ett inom branschen gammalt uttryck som gäller än idag.

Faktum är att det görs över 55 miljoner sökningar på Google varje dag bara i Sverige och här går inte många vidare till nästa sida. Hittar man inte det man är ute efter vid en sökning på Google, är man i regel snabb att göra en ny googling för att snabbt hitta det man söker. När ett behov uppstår och en potentiell kund googlar, söker de alltså aktivt efter specifik information där ditt företag konkurrerar med andra företag på just den sökningen.

Syftet med att arbeta med sökordsoptimering är att ditt företag är tillgängligt i exakt det ögonblicket som din målgrupp söker efter dina produkter eller tjänster på Google.

Att inte inkludera sökordsoptimering i din digitala marknadsföring kan med andra ord innebära att du går miste om en hel del fina affärer till någon av dina konkurrenter, vilket du gissningsvis inte vill riskera.

Sökmotor Google

Vilken teknik använder sökmotorerna för att genomsöka webbplatser?

Google är den största sökmotorn i världen med cirka 92 % av marknaden och 3,5 miljarder sökningar varje dag, men det finns även andra sökmotorer som fungerar på samma sätt.

Google får sin information genom ett antal källor när innehåll på nätet söks igenom:

För Google handlar det främst om 3 saker för att hitta en hemsida på nätet

1. Crawling

Google crawlar och hittar en ny hemsida via länkar från en annan hemsida, från sidor som de redan crawlat och är i deras index, samt via information om en ny hemsida i en sitemap som skickas in till Google via Search Console.

När Google hittar en ny hemsida, crawlas innehållet (texter, bilder, video, kod, URL etc.) och avgör därefter om det är ett relevant innehåll för den aktuella sökningen eller inte.

Tips på vad du kan göra för att snabba på Google att crawla din hemsida:

När Google har hittat en ny hemsida, försöker sökmotorn förstå vad den handlar om och analyserar innehållet (texter, bilder, video, kod, URL etc.) för att därefter placera den i sitt index som är tillgängligt på olika servrar runt om i världen.

Tips på vad du kan göra för att indexera din hemsida:

NC_Porträtt_Roberg_Nyberg

Vill du veta mer?

Kontakta mig, Robert Nyberg

CO Founder | Senior SEO

+46 70 718 96 97
robert@newcustomers.se

2. Indexering

När Google har hittat en ny hemsida, försöker sökmotorn förstå vad den handlar om och analyserar innehållet (texter, bilder, video, kod, URL etc.) för att därefter placera den i sitt index som är tillgängligt på olika servrar runt om i världen.

Tips på vad du kan göra för att indexera din hemsida:

3. Ranking

Vid en sökning på Google, försöker sökmotorn hitta den webbplats som är mest relevant för den aktuella sökningen. Faktorer som kan avgöra vilka webbplatser som Google väljer är exempelvis vart du befinner dig (ort/stad), språk och om sökningen sker via desktop eller mobiltelefon.

Tips på vad du kan göra för att ranka din hemsida:

Det är över 200 faktorer som påverkar webbplatsen och ranking. Det är alltså väldigt många saker att arbeta med vid sökordsoptimering, men du kan bland annat:

Hur gör man en sökordsanalys vid sökordsoptimering?

Visst är det härligt att få mycket trafik till hemsidan, men trafiken är inte mycket värd om den inte genererar något av värde för dig. Det du vill ha är relevant trafik från Google, till din webbplats, med besökare som är intresserade av det du erbjuder.

Här finns många olika sätt att arbeta med sökordsoptimering för att hjälpa Google att hitta den mest relevant hemsidan för en sökning. För att skapa relevant innehåll till din hemsida, behöver du inledningsvis göra en sökordsanalys.

Syftet med en sökordsanalys är att analysera sökbeteendet hos din målgrupp och ta fram sökord att optimera webbsidorna med, för att generera nya kunder från Googles sökresultat.

Tips för en framgångsrik sökordsanalys:

Exempel:

Ordet ”sökordsoptimering” har en sökvolym på 260/månad, jämfört med ”sökmotoroptimering” som har en sökvolym på 1600/månad. För oss på new customers är detta två väldigt intressanta sökord att synas på och om man söker på Google kan man se att det skiljer sig i konkurrens.

Ordet ”sökordsoptimering” har ca. 27 700 sidor indexerade, jämfört med ”sökmotoroptimering” som har ca. 410 o00 sidor indexerade på Google. Detta betyder att det bör vara mer ”enkelt” ranka i topp 1-3 för ”sökordsoptimering”.

Tips på olika verktyg som du kan arbeta med:

Relevant innehåll

Relevant innehåll

Konsten att skriva SEO-anpassade texter handlar om att välja ett specifikt ämne och skapa en text som bland annat innehåller fraser, synonymer och begrepp som är relevanta för sökfrågan och ett resultat i Google.

On-Page SEO

On-Page SEO är en process för att optimera olika landningssidor på din webbplats.

On-Page SEO innebär primärt att ta fram en process för:

Off-Page SEO

Off-Page SEO är en process för att hitta nya backlinks/externa länkar till din webbplats som positivt påverkar din ranking.

Off-Page SEO innebär primärt att ta fram en process för:

Exempel på verktyg för att framgångsrikt jobba med Off-Page SEO är Ahrefs.

Teknisk SEO

Teknisk SEO är en process och optimering för att hjälpa Google att bättre spindla (crawling) och indexera din webbplats.

Teknisk SEO innebär primärt att ta fram en process för:

Exempel på verktyg för att arbeta med teknisk SEO är Screaming Frog.

Http-statuskoder
Lär dig mer om Teknisk SEO
Läs vår artikel här

Hur lång tid tar det att synas högst upp på Google?

Hur lång tid det tar att synas högst upp på Google beror helt på vilka sökord du är intresserad av att jobba med, vilka förutsättningar webbplatsen har och hur konkurrensen ser ut.

Det finns inga genvägar till toppen på Google. Därför är viktigt att du är medveten om att SEO kräver långsiktighet och tålamod. Det gäller helt enkelt att arbeta med en tydlig process och struktur som påverkar rankingen för din webbplats på Google.

Se det som att springa ett maraton, och inte en sprint. Genom grundligt och löpande arbete kan du många gånger klättra högt upp i sökresultatet och synas för potentiella kunder, oberoende av vart i köpresan de befinner sig.

En annan viktig del av processen är att löpande mäta hur webbplatsen presterar och vilka resultat insatserna genererar, för att svart på vitt kunna se vad som funkar respektive inte. Data ljuger aldrig och är därför en otroligt värdefull tillgång när man jobbar med sökordsoptimering.

Få kostnadsfri analys

Vårt bästa råd till dig, är att du ser till att göra rätt från början och anlitar specialister. Då finns vi på new customers här – bara ett samtal bort.

Oavsett vilken bransch du verkar inom, kan vi hjälpa dig att nå toppen på dina strategiska och affärsnära sök.

Vilka är dina mest lönsamma sökord?

Skriv in din webbadress och mejl så återkommer vi med en möjlighetsanalys

1

Skicka in ditt namn och telefonnummer.

2

Någon från oss tar kontakt med dig och lyssnar av dina funderingar och behov.

3

Rätt person med rätt kompetens sätter upp ett möte tillsammans med dig så vi kan påbörja vår affärsanalys.

4

Vi återkommer med ett konkret förslag på hur vi tillsammans skapar fler affärer.

Vill du ranka högst på Google på dina affärsnära sök?

Du är när som helst varmt välkommen att kontakta oss på e-post, telefon eller kontaktformuläret ovan, så ser vi till att snabbt komma igång med din sökordsoptimering.

Vanliga frågor om Sökordsoptimering

Vad kostar sökmotoroptimering?
Vad kostar en SEO byrå?
Vad kostar ett sökord ?

Kontakta oss

Varmt välkommen till oss på new customers. Vi har specialiserat oss på att skapa mer trafik till din webb, få ut mer affärer från webben och uppgradera dina kunders kundresa.

Stockholm Address
Stockholm
Kungsgatan 9
111 43 Stockholm
Göteborg Address
Göteborg
Kungsportsavenyn 21
411 36 Göteborg

Letar du efter våra medarbetare? Hitta dem här.