Logo

Vad är SEO-tjänster

För att gå rakt på sak, så innebär SEO-tjänster i stort att ett företag som vill synas bättre på Google får hjälp av en SEO-byrå eller en SEO-konsult att optimera sin webbplats med hjälp av sökmotoroptimering (SEO). Med hjälp av SEO kan ett företag alltså öka sin synlighet i sökresultaten på sökmotorer som Google, där man fokuserar på sökbegrepp som är relaterade till sitt varumärke, produkter, tjänster eller branschen.

Vad kostar det att synas på Google?

Det är svårt att säga exakt vad SEO kostar, då priserna varierar bland annat beroende på om du tar hjälp av en byrå eller en konsult, omfattningen av uppdraget och hur konkurrensen ser ut inom ditt marknadssegment.

Låt oss börja med att gå igenom olika prismodeller för SEO och vilka faktorer som styr vad det kostar.

Vanliga prismodeller för SEO

  1. Fast pris – Detta är den vanligaste modellen där du betalar ett fast pris, oftast per månad, för SEO-arbetet och alla dess delar. Att få ett fast pris kan vara ett bra alternativ om du exempelvis har en stor och komplex webbplats som kräver mycket arbete.
  2. Pris per timme – Detta är en modell där du betalar per timme som en SEO-expert jobbar på ditt projekt. Denna prissättning används oftast av konsulter och kan vara bra om du bara behöver enstaka tjänster.
  3. Pris per sökord – En metod är att köpa sökordspaket, där du betalar ett fast pris för en viss mängd sökord. Dessa kan vara de sökord som du vill att din webbplats ska ranka högt på i sökmotorer.

Olika alternativ styr kostnaden för SEO

Både SEO-konsulter och SEO-byråer kan hjälpa till att öka trafiken till en webbplats och förbättra dess ranking i sökmotorer, men det finns vissa skillnader som är bra att vara medveten om:

NC_Porträtt_Nicklas_Larenholtz

Vill du veta mer?

Kontakta mig, Nicklas Larenholtz

Head of SEO

+46 73 80 123 17
nicklasl@newcustomers.se

Vad kostar SEO-konsult?

Priset för en SEO-konsult varierar beroende på en rad faktorer, såsom konsultens kompetens, uppdragets omfattning och ort.

Erfarenhet är en annan faktor som påverkar priset, då en senior konsult ofta har varit verksam ett par år eller har en specialisering inom ett specifikt område, vilket en junior konsult inte har. Det kan kosta allt från några hundra, till över tusenlappen i timmen.

Vad kostar SEO-byrå?

Vad det kostar att anlita en SEO-byrå varierar också och kan variera stort.

Generellt sett kan du förvänta dig att betala allt mellan 500-50 000 kronor per månad för SEO beroende på dina behov, men det finns också företag som tar betalt per timme eller per projekt.

Bra att tänka på!

Det är viktigt att du ställer frågan ”vad kostar SEO?” när du väljer en leverantör, så att du kan avgöra huruvida priset matchar din budget eller inte och att inget kommer som en överraskning.

Det är också viktigt att du har i åtanke att det inte alltid är det billigaste alternativet som kommer ge dig det bästa resultatet.

Priset säger ofta mycket om vad du kan förvänta dig, så att enbart jämföra prislappar blir missvisande och är därför inte den bästa strategin.

Texas_Recension

Toppklass! Från första mötet har new customers-teamet visat en stor förståelse för våra behov och önskemål. De är lyhörda, lösningsorienterade och levererar alltid över förväntan. Deras expertis och kunskap inom SEO & Google är oöverträffad vilket lett till att vi tagit toppositioner och fått in nya gäster och bokningar till våra restauranger. - Andrea Huntzinger Marketing Coordinator på Texas Longhorn Group

Convendum_Recension_vit

new customers är riktigt vassa. De hjälper oss med SEO och optimering av vår sajt, vi har ständigt toppositioner och har klättrat kontinuerligt sen samarbetet inleddes. Vår performance är bättre nu än någonsin. - Ove Hansson Chief Commercial Officer på CONVENDUM

Vad ingår i priset för SEO?

Även om priset för SEO varierar, så finns det vissa saker som är grundläggande som vi tycker att du ska kunna förvänta dig ingår i priset:

Hur kan SEO hjälpa min webbplats?

I en värld där de flesta använder Google, och andra sökmotorer, för att hitta information och företag online, kan en hög ranking vara avgörande för att få fler besökare och kunder till din webbplats.

5 fördelar med SEO

  1. Öka synligheten i sökmotorer: Genom att optimera din webbplats för sökmotorer, kan du öka chansen att den rankas högre i sökresultaten och därmed öka synligheten för ditt företag.
  2. Öka organisk trafik: Om du rankar högre i sökmotorer, kan du öka mängden organisk trafik till din webbplats, vilket leder till fler leads och potentiella kunder.
  3. Förbättra användarupplevelsen: Genom att förbättra din webbplats ur teknisk aspekter, såsom laddningstider, mobilvänlighet och säkerhet, kan du förbättra användarupplevelsen och göra det enklare för besökare att hitta vad de söker.
  4. Bygg förtroende och tillit: En webbplats som rankar högt i sökmotorer och har en god användarupplevelse kan bygga förtroende och tillit hos besökare, vilket ökar sannolikheten att de blir kunder.
  5. Kostnadseffektiv marknadsföring: SEO är en långsiktig investering som kan ge goda resultat med minimal kostnad jämfört med andra former av online marknadsföring.

Inget av detta kommer dock av sig själv. Det kräver en bra SEO-strategi för arbetet och tålamod för att nå dessa fördelar.

Guide allt du behöver veta om SEO

Inte-synas-pa-Google

Vad kostar det att inte synas på google?

NC_Porträtt_Roberg_Nyberg_Liggande

SEO-konsult

Vad är ett SEO-projekt?

Ett SEO-projekt är en planerad insats som utgår från en väl lagt strategi för att förbättra synligheten av en webbplats i sökmotorer genom att använda olika optimeringsmetoder.

Ett SEO-projekt kan innebära att analysera sökordsdata, optimera webbplatsens innehåll och länka till andra webbplatser. Målet med ett SEO-projekt är att hjälpa en webbplats att ranka så högt som möjligt i sökmotorer, vilket kan öka trafiken och förbättra försäljningen.

Vad innebär On-page SEO?

On-page SEO syftar till att optimera olika element på en webbplats för att förbättra dess ranking i sökmotorer.

On-Page SEO innebär primärt att ta fram en process för:

Vad innebär Off-page SEO?

Off-page SEO syftar till att förbättra synligheten av en webbplats genom att få andra webbplatser att länka till den.

Bra att ha med sig, är att externa länkar i regel brukar kosta extra och är i så fall en kostnad utöver kostnaden som avtalet omfattar.

Off-Page SEO innebär primärt att ta fram en process för:

Vad innebär teknisk SEO?

Teknisk SEO syftar till att hjälpa Google att bättre spindla (crawla) och indexera din webbplats.

Teknisk SEO innebär primärt att ta fram en process för:

teknisk-seo
Lär dig mer om Teknisk SEO
Läs vår artikel här

Hur mycket kostar det att vara ansluten till SEM och SEO?

I kombination med våra SEO-projekt, annonserar vi ofta på samma typ av sökbegrepp. Detta eftersom SEO och SEM är två av de viktigaste kanalerna inom digital marknadsföring med hög ROI, vilket gör dem till ett perfekt komplement till varandra.

Med andra ord, så går SEO och SEM ofta hand i hand och kostnaden varierar beroende på omfattning och komplexiteten av din webbplats, branschen du verkar inom, dina mål och den/de tjänster du väljer.

Viktigt att komma ihåg är också att investeringen i både SEO och SEM är en långsiktig process och det kan ta tid att se resultat. Därför är det viktigt att samarbeta med en erfaren byrå med rätt resurser som kan hjälpa dig att uppnå dina mål på en kostnadseffektiv och lönsam väg.

Så hjälper vi dig att förvandla en potentiell kund till en betalande kund

När vi på new customers arbetar med SEO vill vi jobba med dina mest strategiska och affärsnära sökord, alltså vad din målgrupp söker efter på Google för att hitta de tjänster eller produkter som du erbjuder.

Vårt mål är att alltid ligga på första sidan på Google på dessa sökbegrepp, eftersom det är här vi har störst chans att komma in i dina kunders egenvalda besluts- och köpprocess.

Genom våra metoder, vår samlade kompetens och vårt arbetssätt hjälper vi dig att optimera och maximera hela kedjan från ett organiskt sök på Google till en konkret affär, där allt är mätbart från start.

Få kostnadsfri analys

Oavsett vilken bransch du verkar inom, kan vi hjälpa dig när du vill att nå toppen på dina mest strategiska och affärsnära sökord.

Du är när som helst varmt välkommen att kontakta oss på e-post, telefon eller kontaktformuläret nertill, så ser vi till att snabbt komma igång med din SEO.

Kundcase: Mercuri

Om kunden 

Ledarskaps- och säljutbildningar för företag och privatpersoner.

Bakgrund & utmaning

Få fler leads och bokningar via Google som affärskanal.

Mål 

Ökad synlighet av varumärket och produkter på Google.

Resultat

Trafiken från Google har förbättrats, vilket har lett till en ökning av onlineförsäljningen med 218% och en konverteringsökning på 283%.

Kontakta oss

Varmt välkommen till oss på new customers. Vi har specialiserat oss på att skapa mer trafik till din webb, få ut mer affärer från webben och uppgradera dina kunders kundresa.

Stockholm Address
Stockholm
Kungsgatan 9
111 43 Stockholm
Göteborg Address
Göteborg
Kungsportsavenyn 21
411 36 Göteborg

Letar du efter våra medarbetare? Hitta dem här.