SEO-texter

Varför behöver vi SEO-texter? Vad kan de göra för ditt företag? SEO-texter är innehåll som du skriver för att optimera din webbplats för sökmotorer, som till exempel Google. Du gör det för att din webbplats ska synas högre upp i Googles sökresultat, det oannonserade det vill säga.På svenska säger vi sökmotoroptimering, på engelska heter det Search Engine Optimization, därav förkortningen SEO.

Om du vill skriva bra SEO-texter behöver du inkludera sökord och fraser som är relevanta för din webbplats och för ditt erbjudande. Dessa sökord och fraser ska vara begrepp som dina potentiella kunder faktiskt använder när de är på jakt efter information som rör din produkt eller tjänst. Vad skriver dina potentiella kunder på Google för att hitta tjänster och produkter i din bransch? Det behöver du ta reda på för att optimera dina SEO-texter.

I den här artikeln tittar vi närmare på SEO-texter och ger dig tips för vad du ska tänka på när du vill skriva bra SEO-texter.

SEO texter

Artikeln i korthet:

7 anledningar att skriva SEO-texter

8 tips för att skriva bra SEO-texter

Ta hjälp av en SEO-byrå – varför?

Vanliga frågor och svar om SEO-texter

7 anledningar att skriva SEO-texter

Om du vill driva sälj via din webbplats är en bra SEO-strategi en fin grund att stå på. Och i en bra SEO-strategi ingår det att skriva SEO-texter. När du jobbar på rätt sätt med SEO kan du få mer trafik från Google. Mer trafik från Google betyder fler besökare på din hemsida vilket i förlängningen bör leda till fler betalande kunder.

Här är anledningarna:

1. Din synlighet blir bättre

När du börjar optimera din sajt med relevant innehåll kommer din webbplats på sikt att synas högre upp i Googles sökresultat. Så när potentiella kunder letar efter information om den typ av tjänst eller produkter du säljer är det större chans att de klickar på just din länk.

Detta leder i sin tur till ökad trafik till din hemsida och, om du har en attraktiv sajt och ett bra erbjudande, till fler affärer.

Klick-Google-Serp-Sokresultat

2. Du syns bättre än dina konkurrenter

Om du går in för att satsa på dina SEO-texter kommer du på sikt att ranka betydligt högre än dina konkurrenter som inte gör det. När en person söker på söktermer som är relevanta för din nisch kommer alltså du troligtvis bli den sajt potentiella kunder väljer att klicka på.

Vill du veta mer? Kontakta oss!

Vill du veta mer? Kontakta oss!

CO Founder / Senior SEO-specialist

+46 70 718 96 97 robert@newcustomers.se

 

Några av våra kunder

“Förutom att förbättra våra resultat hjälper New Customers oss att hjälpa oss själva vilket var centralt för oss när vi letade efter en partner. Under de år vi jobbat med New Customers har vi blivit betydligt smartare och självgående vilket varit otroligt utvecklande. När vi behöver dem finns de alltid där som bollplank!”

Maria Kruusmägi
Marketing Coordinator på Mercuri International Sverige AB

“Så tacksam över att vi valde att samarbeta med new customers. Vi kan redan efter ett par veckor se hur vi klättrar på google och får in nya helt gäster och bokningar. De är experter på sina områden och otroligt bra på att förklara och lära ut. Rekommenderar new customers till alla som har en digital närvaro. ⭐️”

Erica Medberg
Marknadschef på Villa Fridhem

3. Dina besökare är intresserade av din bransch

En person som klickar sig in till din webbplats via Google eller andra sökmotorer har ju sökt på ett specifikt ord eller en fras. Det betyder att personen i fråga är intresserad av ämnet och därmed troligtvis intresserad av ditt innehåll, dina produkter eller dina tjänster. Du når alltså en målgrupp som redan är nyfiken på det du gör.

4. Du får en trovärdighet och en legitimitet

När du satsar på innehåll av hög kvalitet som är relevant för dina besökare ökar du också din trovärdighet. Vi tenderar att lita på sajter som hamnar högt upp på Google och om ditt innehåll dessutom är bra får du en legitimitet som gör dig trovärdig.

Du får en trovärdighet och en legitimitet

5. En investering som ger tillbaka länge

Att jobba med SEO-texter, eller med SEO-strategier generellt, är att springa marathon. Det är ingen sprint, det tar tid. Men med tiden kommer du också se att bra SEO-texter ger dig fördelar över tid och genererar mer trafik ju längre tiden går.

En investering som ger tillbaka länge

6. Du får en bättre sajt (för användaren)

SEO handlar inte bara om texter. Man brukar prata om on-page, off-page och teknisk SEO. SEO-texter ingår i on-page tillsammans med allt annat innehåll på sidan. I off-page ingår arbete med externa länkningar till relevanta sajter. När man pratar om teknisk SEO handlar det om arbetet att förbättra själva strukturen på hemsidan och att optimera laddningstider och användarvänlighet. Att inkludera detta i ditt SEO-arbete är viktigt för att ge dina besökare en bra upplevelse av din sajt, och därmed också ditt företag.

Du får en bättre sajt (för användaren)

7. Du kan mäta resultaten

Med hjälp av verktyg som Google Analytics kan du enkelt mäta effekterna av din SEO-strategi. I verktyget kan du se hur mycket trafik som kommer in till din hemsida från sökmotorer och vilka söktermer som ger dig mest trafik. Där finns även en uppsjö av andra användbara analyser som du kan använda i arbetet med din hemsida.

Du kan mäta resultaten

För att sammanfatta kan vi säga att du genom att skriva bra SEO-texter når en större publik. Du lär få ökad trafik till din hemsida och detta leder förhoppningsvis till fler affärer för ditt företag. Att investera i din digitala närvaro ger dig långsiktiga fördelar och visar att du är en spelare att räkna med på marknaden.

8 tips för att skriva bra SEO-texter

Balans, kom ihåg det. Din SEO-text ska absolut vara optimerad för sökmotorer och ta hänsyn till relevanta sökord. Men dina texter ska också ge dina besökare relevant och värdefullt innehåll. Du vill ju att besökaren ska stanna kvar för att läsa mer, inte lämna för att din text är en enda lång rappakalja med sökord staplade på varandra.

Tips för att dina SEO-texter ska bli bra

1. Förstå din målgrupp

Första steget är att förstå din målgrupp. Vad har de för behov? Vad har de för intressen? Vilka frågor har de som de vill ha svar på? Detta gör du genom att göra en sökordsanalys där du tar reda på vilka relevanta söktermer din målgrupp använder.

förstå din målgrupp

2. Håll en struktur

Hitta textens huvudbudskap eller ämne. Detta är ofta ett sökord eller en sökfras. Utifrån detta skapar du en tydlig och logisk struktur för texten. Bryt upp innehållet i stycken och använd dig av mellanrubriker och bilder för att lätta upp texten och göra den lättare att läsa.

3. Ge dina läsare värdefullt innehåll

När du skriver en SEO-text, fundera på vad du kan erbjuda för värde för dina kunder. Hur kan du lösa deras problem? Hur kan du svara på deras frågor? Använd exempel, berätta historier och dela med dig av din kunskap för att engagera din läsare i texten och återigen: ge värde.

Värdefullt innehåll

4. Använd sökorden smart

Vi är många som läst stolpiga texter där sökorden känns inknölade på ett onaturligt sätt. Gör inte så. Inkludera istället sökorden naturligt i texten, läsaren ska inte ens märka att de finns där. Kom också ihåg att inte överanvända söktermer, det gynnar varken läsare eller din chans att ranka högre på Google.

5. Ha din läsare i fokus

När du skriver din text och skapar innehåll: ha läsaren i fokus. Det är lätt att hamna i fällan att bara skriva för Google och glömma bort att texten kommer att läsas av riktiga människor. Din text behöver ha en ton som känns naturlig och som följer den tonalitet ni använder i företaget i övrigt.

6. Kom ihåg meta-beskrivning och titel

När du skrivit färdigt din engagerande text behöver du fundera över meta-beskrivning och titel. Det är den lilla textmängd som syns i sökresultatet hos sökmotorerna. Tanken är att dessa små texter ska sammanfatta innehållet i din text och locka läsaren att klicka.

Kom ihåg meta-beskrivning och titel

7. Använd interna och externa länkar

Att använda interna länkar förbättra navigeringen och ger din läsare möjlighet att förkovra sig vidare i ämnet. Relevanta externa länkar kan också vara bra för att till exempel hänvisa till källor eller samarbetspartners.

använd interna och externa länkar

8. Undvik att kopiera text

Duplicerat innehåll är inte populärt, varken hos sökmotorer eller läsare. Håll innehållet på dina olika sidor unikt och stjäl aldrig stycken rakt av.

Undvik att kopiera text

Ta hjälp av en SEO-byrå – varför?

Många sköter sin SEO-strategi själva och tycker att de har grundläggande koll. Men ibland kan det ha sina fördelar att ta in experter som kan hjälpa till. På new customers kan vi hjälpa dig vid olika tillfällen.

Till exempel:

När din webbplats inte presterar som du vill

Genererar inte din hemsida den trafik som du tycker att den borde? Lyckas du inte konvertera dina besökare till betalande kunder? Låt oss på new customers hjälpa dig.

Vi kliver in och gör en grundlig analys av din webbplats och identifierar var de eventuella problemen ligger.

När du planerar att lansera en ny sajt

Är det dags att lansera en ny hemsida? Kommer du ihåg SEO-strategin? När du börjar om på en ny sajt har du möjlighet att ta ett helhetsgrepp om SEO-arbetet från början.

På new customers har vi många års erfarenhet och vi kan säkerställa att din webbplats får den bästa strukturen och är optimerad för sökmotorer redan när du trycker på publicera. Som din SEO-byrå säkerställer vi att din hemsida blir byggt på rätt sätt från början.

När tiden inte räcker till

SEO-arbete tar både tid och engagemang. Det är inte alla företag som har möjlighet att hänga med i de senaste SEO-trenderna.

Då kan du låta oss ta hand om det istället. Du lägger din tid på att driva företaget framåt och vi lägger vårt krut på en SEO-strategi som hjälper dig.

Kostnadsfri möjlighetsanalys

Vi hjälper dig att göra en möjlighetsanalys där vi tar fram dina mest affärsnära och strategiska sökbegrepp, vad de har för sökvolym och hur du ligger till i jämförelse med dina konkurrenter.




    Vanliga frågor och svar om SEO-texter

    FAQ – Svar på dina frågor

    SEO handlar om sökmotoroptimering och är en strategi som företag använder för att synas bättre och ranka högre i sökresultaten på Google och andra sökmotorer.
    Målet är att när en användare söker på för företaget relevanta termer och fraser ska webbplatsen dyka upp högt upp i sökresultaten.
    SEO-arbete handlar om att optimera webbplatsens innehåll och struktur, men det innefattar också länkstrategier och strategier kring teknisk prestanda och användarupplevelse. Helt enkelt handlar det om att göra sajten attraktiv för sökmotorer, men självklart även för användarna.
    Om du sköter din SEO-strategi rätt kan du få mer trafik till din webbplats och på sikt även omvandla denna trafik till betalande kunder.

    Bra SEO får du med hjälp av en bra strategi. I en bra strategi ingår det bland annat att skapa relevant innehåll i form av SEO-texter, men också att fokusera på din webbplats användarvänlighet.
    Du kan läsa mer om SEO-strategi i vår artikel här: SEO-strategi.

    Hur lång en SEO-text beror på sökord, ämne, syfte och konkurrens. Man brukar säga att en SEO-text ska vara minst 300 ord för att sökmotorerna ska kunna förstå ämnet.
    Men det är viktigt att komma ihåg att du alltid ska sätta kvalitet före kvantitet. Upprepa dig inte i onödan och var noga med att ge dina läsare värdefullt innehåll.
    Om texten blir väldigt lång kan du använda bilder, mellanrubriker och avsnitt för att strukturera texten på ett sätt som gör den lättare att ta till sig.