Vad är SEO-texter?
Vad är SEO-texter? Varför behövs det? Kort sagt är SEO-texter textinnehåll som man skriver för att optimera en webbplats för sökmotorer. I första hand vill man att webbplatsen ska få en bättre synlighet i organiska sökresultat, det vill säga icke-annonserade. SEO är en förkortning för Search Engine Optimization, eller på svenska: sökmotoroptimering.
Bra SEO-texter inkluderar specifika nyckelord och fraser som är relevanta för din webbplats innehåll. Alltså de fraser eller termer som potentiella kunder använder när de söker efter din tjänst eller dina produkter på till exempel Google. I den här artikeln får du lära dig mer om SEO och vad du ska tänka på för att skriva bra SEO-texter.
Artikeln i korthet:
När ska jag anlita en SEO-byrå?
Vad är SEO-texter – vanliga frågor och svar
Varför skriva SEO-texter?
Att skriva SEO-texter är bra av flera olika anledningar. Särskilt om du kan driva till sälj via din webbplats. Med hjälp av SEO kan du få mer trafik från Google och därmed fler besökare på din hemsida, vilket i förlängningen kan leda till fler betalande kunder.
Nicklas Larenholtz
Head of SEO
+46 73 80 123 17
nicklasl@newcustomers.se
Robert Nyberg
CO Founder | Senior SEO
+46 70 718 96 97
robert@newcustomers.se
Lovisa Byström
Teknisk SEO Specialist – CRO
+46 70 653 26 63
lovisa@newcustomers.se
Här är sju anledningar till att skriva SEO-texter
1. Ökad synlighet
När du optimerar ditt innehåll för olika sökmotorer kommer din webbplats att synas högre upp i sökresultaten. Det betyder att när potentiella kunder söker efter ämnen eller produkter som är relaterade till ditt erbjudande är chansen större att du syns högre upp i resultaten.
Detta i sin tur lär leda till ökad trafik till din webbplats och i förlängningen fler affärer.
2. Mer målinriktad trafik
Eftersom SEO-texter fokuserar på att inkludera specifika sökord och nyckelfraser som dina potentiella kunder faktiskt söker efter kommer den trafik som kommer till din webbplats via dessa sökningar troligtvis vara intresserade av ditt innehåll eller dina tjänster.
3. Konkurrensfördel
När du skriver bra SEO-texter kommer du troligtvis att ranka högre än dina konkurrenter på de mest relevanta söktermerna. Det betyder att du får en konkurrensfördel och med större sannolikhet blir den sajt potentiella kunder väljer att klicka på.
4. Långsiktig investering
På new customers brukar vi likställa SEO-arbete med att springa maraton – det är ett långsiktigt arbete. SEO-optimerat innehåll fortsätter att ge fördelar över tid och genererar ofta mer trafik ju längre tiden går.
5. Mer trovärdig
Generellt kan du öka din trovärdighet mer genom att satsa på innehåll av hög kvalitet och med stor relevans. Om du dessutom ser till att detta innehåll är SEO-optimerat så att kunderna hittar dig, blir du snart en go-to inom din bransch.
6. Bättre för användaren
Inom SEO pratar man om on-page, off-page och teknisk SEO. On-page är, precis som det låter, det innehåll som finns på din sida. Med off-page pratar man om externa länkningar och sådant som inte rör den egna sajten. Teknisk SEO däremot är arbetet att förbättra din webbplats struktur, laddningstider och användarvänlighet. När du jobbar med detta får dina besökare en bättre upplevelse av din hemsida och därmed också ditt företag.
7. Resultat som går att mäta
När du använder verktyg som till exempel Google Analytics kan du också mäta effekterna av din SEO-strategi. Du ser hur mycket trafik som kommer från sökmotorer, vilka söktermer som ger dig mest trafik och andra användbara analyser.
Sammanfattningsvis kan man säga att du genom att skriva SEO-texter kan nå en större publik, öka trafiken till din hemsida och på så vis generera fler affärer. En investering i din digitala närvaro ger ofta långsiktiga fördelar för din verksamhet.
Så skriver du bra SEO-texter
Det är viktigt att komma ihåg att en bra SEO-text kräver balans. Den ska dels vara optimerad för sökmotorer, men den ska också ge relevant och värdefullt innehåll till dina besökare. Att stapla sökord på varandra i en irrelevant rappakalja är inte värdeskapande.
Här är några saker du kan tänka på om du skriver SEO-text:
Målgrupp och nyckelord
Börja med att förstå din målgrupp och förstå vilka behov, intressen och frågor som finns hos dem. Gör en sökordsanalys där du tar reda på relevanta söktermer som din målgrupp använder.
Strukturera ditt innehåll
Kom fram till vad texten ska ha för huvudbudskap eller ämne. Skapa därefter en tydlig och logisk struktur där du bryter upp innehållet i stycken med mellanrubriker och bilder för att göra texten lättläst.
Skapa innehåll som engagerar och ger värde
Fokusera i första hand på att erbjuda ett värde och lösa problem för dina kunder. Vad är du expert på? Använd exempel, berättelser och kunskap för att engagera läsaren i texten.
Var smart med sökorden
Se till att inkludera sökorden naturligt i texten. Det ska helst inte märkas att de finns där. Överanvänd heller inte söktermer, det kan uppfattas som onaturligt och är sällan rätt strategi för att ranka högt.
Skicka in ditt namn och telefonnummer.
Någon från oss tar kontakt med dig och lyssnar av dina funderingar och behov.
Rätt person med rätt kompetens sätter upp ett möte tillsammans med dig så vi kan påbörja vår affärsanalys.
Vi återkommer med ett konkret förslag på hur vi tillsammans skapar fler affärer.
Skriv för din målgrupp
Fokusera på din läsare när du skapar innehåll. Vad undrar dina kunder? Vad har de för behov? Använd en ton som känns naturlig och som följer ditt företags tonalitet i övrigt.
Kom ihåg meta-beskrivningen
När du skapat ett engagerande innehåll med beskrivande rubriker som inkluderar ditt sökord ska du komma ihåg meta-beskrivningen och titel. Det är den som ska sammanfatta innehållet och locka din läsare att klicka sig in på din sida.
Länka internt och externt
Att länka till andra relevanta sidor på din egen webbplats förbättrar både navigeringen och ger din besökare mer information. Ibland är det också bra att länka till trovärdiga externa sajter för att hänvisa till källor eller underbygga dina argument.
Undvik plagiat
Det är sällan bra ur SEO-synpunkt med duplicerat innehåll. Se till att innehållet på dina sidor är unikt och kopiera varken dig själv eller andra rakt av.
Kort sagt handlar det om att skapa innehåll som ger din besökare värde samtidigt som du tar hänsyn till sökmotoroptimering. På så vis blir texten inte bara ett sätt att ranka högre på Google utan också något som tilltalar och engagerar dina besökare.
Räkna ut värdet av mer trafik till din sajt
Antal besökare per månad
Hur många besökare per månad har ni idag?
Konverteringsfrekvens
Hur stor del av era besökare konverterar?
Konvertering till kund
Hur stor del av de som har hört av sig blir kunder?
Snittvärde per kund
Vad har ni för genomsnittligt värde per kund?
När ska jag anlita en SEO-byrå?
Även om du har grundläggande koll på SEO kan det finnas situationer då det är fördelaktigt att ta hjälp av en SEO-byrå. Vi på new customers kan till exempel hjälpa dig när…
… din webbplats inte presterar som du vill
Om din hemsida inte genererar den trafik som du anser att den bör, eller som du förväntar dig. Eller om du inte lyckas konvertera dina besökare till betalande kunder kan vi på new customers kliva in och hjälpa dig.
Det vi gör är en grundlig analys av din sajt där vi identifierar de eventuella problem som gör att du inte presterar i sökresultaten.
… du planerar att lansera en ny sajt
Ska du lansera en ny webbplats? Då har du världens chans att tänka SEO från början. Du har nu möjlighet att gå över all text, ja vartenda litet ord, för att se till att det är optimerat.
Med vår erfarenhet, kan vi på new customers, säkerställa att din webbplats har den bästa strukturen och att den är optimerad för sökmotorer redan från början. Då har du sparat både tid och ansträngning inför framtiden.
… tiden inte räcker till
Att jobba med SEO och att skriva bra SEO-texter kräver både tid och engagemang. Många som driver företag har varken tid eller möjlighet att hänga med i de senaste SEO-trenderna och implementera en effektiv SEO-strategi.
Ett tips är att låta oss ta hand om allt detta åt dig. Då kan du fokusera på att driva ditt företag.
Läs mer i artikeln När behöver man en SEO-byrå
Vad är SEO-texter – vanliga frågor och svar
- Hur skriver man SEO-texter?
- Vad menas med SEO?
- Hur arbetar man med SEO?
- Hur lång ska en SEO-text vara?