Vad är SEO-texter?
Vad är SEO-texter? Varför behövs det? Kort sagt är SEO-texter textinnehåll som man skriver för att optimera en webbplats för sökmotorer. I första hand vill man att webbplatsen ska få en bättre synlighet i organiska sökresultat, det vill säga icke-annonserade.
SEO är en förkortning för Search Engine Optimization, eller på svenska: sökmotoroptimering.
Bra SEO-texter inkluderar specifika nyckelord och fraser som är relevanta för din webbplats innehåll. Alltså de fraser eller termer som potentiella kunder använder när de söker efter din tjänst eller dina produkter på till exempel Google. I den här artikeln får du lära dig mer om SEO och vad du ska tänka på för att skriva bra SEO-texter.

Artikeln i korthet:
När ska jag anlita en SEO-byrå?
Vad är SEO-texter – vanliga frågor och svar
Varför skriva SEO-texter?
Att skriva SEO-texter är bra av flera olika anledningar. Särskilt om du kan driva till sälj via din webbplats. Med hjälp av SEO kan du få mer trafik från Google och därmed fler besökare på din hemsida, vilket i förlängningen kan leda till fler betalande kunder.
Här är sju anledningar till att skriva SEO-texter:
1. Ökad synlighet
När du optimerar ditt innehåll för olika sökmotorer kommer din webbplats att synas högre upp i sökresultaten. Det betyder att när potentiella kunder söker efter ämnen eller produkter som är relaterade till ditt erbjudande är chansen större att du syns högre upp i resultaten.
Detta i sin tur lär leda till ökad trafik till din webbplats och i förlängningen fler affärer.

Vill du veta mer? Kontakta oss!
CO Founder / Senior SEO-specialist
+46 70 718 96 97 robert@newcustomers.se

2. Mer målinriktad trafik
Eftersom SEO-texter fokuserar på att inkludera specifika sökord och nyckelfraser som dina potentiella kunder faktiskt söker efter kommer den trafik som kommer till din webbplats via dessa sökningar troligtvis vara intresserade av ditt innehåll eller dina tjänster.

3. Konkurrensfördel
När du skriver bra SEO-texter kommer du troligtvis att ranka högre än dina konkurrenter på de mest relevanta söktermerna. Det betyder att du får en konkurrensfördel och med större sannolikhet blir den sajt potentiella kunder väljer att klicka på.
4. Långsiktig investering
På new customers brukar vi likställa SEO-arbete med att springa maraton – det är ett långsiktigt arbete. SEO-optimerat innehåll fortsätter att ge fördelar över tid och genererar ofta mer trafik ju längre tiden går.

5. Mer trovärdig
Generellt kan du öka din trovärdighet mer genom att satsa på innehåll av hög kvalitet och med stor relevans. Om du dessutom ser till att detta innehåll är SEO-optimerat så att kunderna hittar dig, blir du snart en go-to inom din bransch.
6. Bättre för användaren
Inom SEO pratar man om on-page, off-page och teknisk SEO. On-page är, precis som det låter, det innehåll som finns på din sida. Med off-page pratar man om externa länkningar och sådant som inte rör den egna sajten. Teknisk SEO däremot är arbetet att förbättra din webbplats struktur, laddningstider och användarvänlighet. När du jobbar med detta får dina besökare en bättre upplevelse av din hemsida och därmed också ditt företag.

7. Resultat som går att mäta
När du använder verktyg som till exempel Google Analytics kan du också mäta effekterna av din SEO-strategi. Du ser hur mycket trafik som kommer från sökmotorer, vilka söktermer som ger dig mest trafik och andra användbara analyser.
Sammanfattningsvis kan man säga att du genom att skriva SEO-texter kan nå en större publik, öka trafiken till din hemsida och på så vis generera fler affärer. En investering i din digitala närvaro ger ofta långsiktiga fördelar för din verksamhet.

Så skriver du bra SEO-texter
Det är viktigt att komma ihåg att en bra SEO-text kräver balans. Den ska dels vara optimerad för sökmotorer, men den ska också ge relevant och värdefullt innehåll till dina besökare. Att stapla sökord på varandra i en irrelevant rappakalja är inte värdeskapande.
Här är några saker du kan tänka på om du skriver SEO-text:
Målgrupp och nyckelord
Börja med att förstå din målgrupp och förstå vilka behov, intressen och frågor som finns hos dem. Gör en sökordsanalys där du tar reda på relevanta söktermer som din målgrupp använder.
Strukturera ditt innehåll
Kom fram till vad texten ska ha för huvudbudskap eller ämne. Skapa därefter en tydlig och logisk struktur där du bryter upp innehållet i stycken med mellanrubriker och bilder för att göra texten lättläst.
Skapa innehåll som engagerar och ger värde
Fokusera i första hand på att erbjuda ett värde och lösa problem för dina kunder. Vad är du expert på? Använd exempel, berättelser och kunskap för att engagera läsaren i texten.
Var smart med sökorden
Se till att inkludera sökorden naturligt i texten. Det ska helst inte märkas att de finns där. Överanvänd heller inte söktermer, det kan uppfattas som onaturligt och är sällan rätt strategi för att ranka högt.
Skriv för din målgrupp
Fokusera på din läsare när du skapar innehåll. Vad undrar dina kunder? Vad har de för behov? Använd en ton som känns naturlig och som följer ditt företags tonalitet i övrigt.
Kom ihåg meta-beskrivningen
När du skapat ett engagerande innehåll med beskrivande rubriker som inkluderar ditt sökord ska du komma ihåg meta-beskrivningen och titel. Det är den som ska sammanfatta innehållet och locka din läsare att klicka sig in på din sida.
Länka internt och externt
Att länka till andra relevanta sidor på din egen webbplats förbättrar både navigeringen och ger din besökare mer information. Ibland är det också bra att länka till trovärdiga externa sajter för att hänvisa till källor eller underbygga dina argument.
Undvik plagiat
Det är sällan bra ur SEO-synpunkt med duplicerat innehåll. Se till att innehållet på dina sidor är unikt och kopiera varken dig själv eller andra rakt av.
Kort sagt handlar det om att skapa innehåll som ger din besökare värde samtidigt som du tar hänsyn till sökmotoroptimering. På så vis blir texten inte bara ett sätt att ranka högre på Google utan också något som tilltalar och engagerar dina besökare.

När ska jag anlita en SEO-byrå?
Även om du har grundläggande koll på SEO kan det finnas situationer då det är fördelaktigt att ta hjälp av en SEO-byrå. Vi på new customers kan till exempel hjälpa dig när…
… din webbplats inte presterar som du vill
Om din hemsida inte genererar den trafik som du anser att den bör, eller som du förväntar dig. Eller om du inte lyckas konvertera dina besökare till betalande kunder kan vi på new customers kliva in och hjälpa dig.
Det vi gör är en grundlig analys av din sajt där vi identifierar de eventuella problem som gör att du inte presterar i sökresultaten.
… du planerar att lansera en ny sajt
Ska du lansera en ny webbplats? Då har du världens chans att tänka SEO från början. Du har nu möjlighet att gå över all text, ja vartenda litet ord, för att se till att det är optimerat.
Med vår erfarenhet, kan vi på new customers, säkerställa att din webbplats har den bästa strukturen och att den är optimerad för sökmotorer redan från början. Då har du sparat både tid och ansträngning inför framtiden.
… tiden inte räcker till
Att jobba med SEO och att skriva bra SEO-texter kräver både tid och engagemang. Många som driver företag har varken tid eller möjlighet att hänga med i de senaste SEO-trenderna och implementera en effektiv SEO-strategi.
Ett tips är att låta oss ta hand om allt detta åt dig. Då kan du fokusera på att driva ditt företag.
Läs mer i artikeln När behöver man en SEO-byrå
Kostnadsfri möjlighetsanalys
Vi hjälper dig att göra en möjlighetsanalys där vi tar fram dina mest affärsnära och strategiska sökbegrepp, vad de har för sökvolym och hur du ligger till i jämförelse med dina konkurrenter.

Vad är SEO-texter – vanliga frågor och svar
FAQ – Svar på dina frågor
-
För att skriva en bra SEO-text bör du först förstå din målgrupp. Du behöver veta vilka söktermer de använder och vad som intresserar dem. Därefter planerar och strukturerar du din text och fokuserar på att erbjuda värdefulla och engagerande svar på målgruppens frågor och funderingar.
Integrera sökorden i din text på ett naturligt sätt så att innehållet blir välskrivet och lätt att ta till sig. Fokusera på kvalitet framför kvantitet. -
SEO är en förkortning för engelskans Search Engine Optimization. På svenska brukar vi översätta det till sökmotoroptimering. Det är en strategi som företag och organisationer använder för att förbättra synligheten och rankingen för en webbplats i sökresultat på sökmotorer som till exempel Google.
Målet med SEO är att webbplatsen ska synas högre upp i sökresultaten när en användare söker på relevanta termer och fraser.
Sökmotoroptimering handlar dels om att optimera webbplatsens innehåll och struktur, men i arbetet ingår också länkstrategi, teknisk prestanda och användarupplevelse. Allt för att sajten ska bli mer attraktiv för sökmotorer, men såklart även för besökare.
Med ett väl utfört SEO-arbete kan en webbplats få mer trafik och på sikt omvandla denna trafik till betalande kunder. Det är dock viktigt att komma ihåg att SEO är ett långsiktigt arbete som man måste jobba med hela tiden. -
Grunden för varje SEO-strategi börjar i sökordsanalysen. Det är alltid där man måste börja. För att veta vilka sökord du bör jobba med, ska du börja med att lista de sökord som ligger närmast ditt erbjudande och dina mål.
När du är klar med din sökordsanalys är det dags att börja producera innehåll och ta en titt på on page-SEO, off page-SEO och teknisk SEO. Om du vill läsa mer om detta kan du göra det i vår artikel om SEO-strategi. -
Hur lång en SEO-text ska vara beror på flera olika faktorer. Bland annat på ämne, syfte och vilken konkurrens som finns på sökordet. Några saker som du kan tänka på är att:
Kvalitet på innehållet. Kvalitet går alltid före kvantitet. En SEO-text ska vara tillräckligt lång för att djupgående och informativt täcka det ämne den avhandlar. Det är alltid första prio att ge läsaren värde.
Sökord med hög konkurrens. Om du är i en bransch där det är hög konkurrens om sökorden kan det krävas att dina texter är längre för att de ska ranka högre. Ett tips är att kolla vilka sidor som är rankade högst just nu, se hur långa texter de har och använda det som referens när du skriver din egen text.
Undvik onödig text. Du ska inte försöka göra en text längre än vad den är. En text ska vara lagom lång för att kommunicera ämnet den avhandlar utan att upprepa sig för mycket.
Minst 300 ord. Generellt brukar man säga att en SEO-text ska ha minst 300 ord för att sökmotorerna ska kunna förstå ämnet.
Längre innehåll kan ranka bättre. Längre innehåll, som artiklar eller längre blogginlägg kan ibland ranka bättre eftersom de bättre kan täcka in ämnet och ge mer värde.
Användarvänlighet. Oavsett om du skriver en lång eller en kort text ska du tänka på att strukturera den så att den blir lättläst för mottagaren.
Struktur. Använd rubriker, bilder och avsnitt för att strukturera upp texten och göra den enklare att ta till sig.